כותרות אחרונות
Search

בזק צפויה להיכנס לתחום אספקת החשמל למשקי בית ברבעון השני.

צילום: freepik

בזק צפויה להיכנס לתחום אספקת החשמל למשקי בית ברבעון השני.

המיזם המשותף של ענקית התקשורת ושל חברת ג'נריישן קפיטל צפוי לתרום לתחרות בשוק. החברות צופות כי למעלה מארבע מאות אלף לקוחות צפויים להצטרף לשירות עד שנת 2030. לפי פרטי ההסכם, החשמל יסופק על ידי הקרן ואילו חברת בזק תשווק אותו, תפעיל מערך חיוב ותעניק שירות לקוחות ומכירה.

 

מוקדם יותר השנה הודיעו חברת בזק בראשות המנכ"ל החדש ניר דוד וחברת קרן ג'נריישן קפיטל כי חתמו על מזכר הבנות שבמסגרתו הוסכם על הקמת חברה בת המשותפת לשתי החברות לשיווק חשמל למשקי בית ולעסקים קטנים. ג'נריישן קפיטל התחייבה להעמיד את החשמל באמצעות מגוון אמצעי ייצור הנמצאים ברשותה לטובת המיזם, ואילו בזק חשמל תהיה אחראית על שיווקו לצרכני הקצה.

 

העסקה בין ענקית התקשורת לבין הקרן נחתמה בסמוך לרכישת תחנת כוח אשכול בעיר אשדוד על ידי חברת דליה אנרגיות בתמורה לתשעה מיליארד שקלים, אשר צפויה לסיים דה פקטו את המונופול שממנו נהנית חברת החשמל בייצור. זאת, בהתאם לרפורמת החשמל שנכנסה לתוקף בשנת 2018.

 

בזק נכנסת לשוק תחרותי

חברת הבת המשותפת של ג'נריישן קפיטל ובזק צפויה להתמודד עם תחרות לא קלה מצד שחקניות נוספות, כמו סלקום אנרג'י, אמישראגז חשמל, פזגז חשמל, אלקטרה פאוור חשמל, פרטנר פאוור חשמל, הוט חשמל ואחרות. אף על פי כן, הגדירה התכנית העסקית של המיזם יעד שאפתני של ארבע מאות אלף לקוחות עד תום שנת 2030. לפי פרטי חברת הייעוץ BDO, בשנה זו צפוי נתח השוק שתאבד חברת החשמל לעמוד על למעלה מעשרה מיליארד שקלים.

 

ראוי לחדד כי ההסכם נחתם בין בזק לבין זרוע האנרגיה של ג'נריישן קפיטל, המכונה PowerGen. כפי שצוין לעיל, חלוקת הכוחות בין שתי החברות תתבצע באופן בו תוביל בזק את המכירות, השירות והשיווק של החשמל, ואילו חברת PowerGen, שבבעלותה נכסי אנרגיה רחבי היקף לרבות מתקנים סולריים ופתרונות אגירה, תחנות כוח המונעות על ידי גז טבעי ועוד, תעמיד את החשמל שברשותה לטובת המיזם.

 

האתגרים העומדים בפני חברות הצפויות להיכנס לשוק החשמל

מגבלה משמעותית שצפויה לעמוד בפני כניסתה של בזק לתחום החשמל הינה התלות המשמעותית במונים חכמים. זאת, מפני שעל מנת לבצע ניוד מלא של ספק חשמל ביתי, יש להחליף את המונה הישן במונה חכם. המשמעות היא כי בזק תהיה תלויה בקצב ההחלפה, כאשר התהליך מתבצע על ידי חברת החשמל.

 

בהודעה על חתימת העסקה, ציין רן גוראון, מנכ"ל בזק לשעבר:, כי לראשונה אי פעם, יוזמת בזק מהלך אסטרטגי משמעותי, ונכנסת לענף שאינו קשור אינהרנטית לעולם התקשורת. עוד מסר גוראון כי חברת בזק תפעל בשוק שנאמד במיליארדי שקלים מדי שנה, תוך מינופן של היתרונות והעוצמות שמהם נהנית החברה. המיזם צפוי להוות זרז משמעותי להתפתחותו של שוק החשמל בישראל, ויביא לקידום התחרות בענף קריטי בישראל.

 

העסקה זכתה להתייחסות אף מצדו של מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, ארז בלשה, אשר הוסיף כי החברה נערכה לשינוי האמור זמן רב. לדבריו, הקמתו של מיזם האספקה בשיתוף עם חברת בזק מהווה חלק מיישומה של תוכניתה האסטרטגית של ג'נריישן קפיטל, להפוך למובילת שוק בענף אספקת החשמל ללקוחות מגוונים, על בסיס החשמל אשר מיוצר בנכסי הייצור ונכסי האגירה שבבעלות הקרן.

 

כזכור, כחלק מן הרפורמה במשק החשמל, כבר כעת יכולים צרכנים שברשותם מונה חכם להתנייד משירותיה של חברת החשמל לחברות צד ג'. אף על פי כן, אם אין ברשותכם מונה חכם, יהיה עליכם להמתין לפריסת חברת החשמל באזור מגוריכם. אפשרות נוספת היא הזמנת מונה חכם בעלות של 265 ₪.