כותרות אחרונות
Search

קבוצת "שטראוס" מפרסמת את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2020.

 

קבוצת שטראוס מפרסמת את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2020.

הכנסות קבוצת "שטראוס" הסתכמו ברבעון הראשון של 2020 ב- 2.17 מיליארד ש"ח, צמיחה של כ- 8.1% בנטרול השפעת שע"ח.

השפעות שערי החליפין ובעיקר הריאל שחקו את ההכנסות כך שבשקלים הצמיחה היא של כ- 3.0%.

 

 

קבוצת "שטראוס", מסכמת את הרבעון הראשון של 2020 עם השפעות מנוגדות בגין נגיף הקורונה. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ- 2.17 מיליארד ש"ח אשר מהווים צמיחה אורגנית מנוטרלת מטבע של כ- 8.1% לעומת הכנסות הקבוצה ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה משקפת את הגידול המרשים בביקוש למוצרים. עם זאת, השפעות שערי החליפין, בעיקר בחברת הקפה, שחקו את ההכנסות כך שבשקלים מדובר על צמיחה רבעונית של כ- 3.0%.

 

צילום: סיון פרג'

 

גיורא ברדעה מנכ"ל קבוצת שטראוס: "קבוצת "שטראוס" מציגה רבעון עם ביצועים חזקים של צמיחה במכירות ויציבות ברווח לצד התמודדות, בדומה לכל העולם, עם השפעות הקורונה. הקבוצה ממקדת מאמציה בשמירה על בריאות אנשיה, רציפות ויציבות עסקית ומענה לביקושים. זאת תוך ניהול פיננסי שיאפשר גמישות והערכות למציאות שונה שתלווה אותנו בחודשים הקרובים. מבנה הפעילות המגוון של הקבוצה מקנה חוסן אך גם יוצר אתגרים בהם השפעת השינויים בשערי החליפין  והתנעה מחדש של פעילויות שנפגעו במגפה. הקבוצה ממשיכה להשקיע בעובדיה, פועלת להידוק הקשר עם הספקים והקמעונאים, ממשיכה להשקיע בפיתוח מותגים ומחזקת את השותפויות זאת תוך כדי בחינת הזדמנויות עסקיות שונות והערכות קדימה לאתגרים העומדים בפניה בהמשך השנה".

 

ברבעון הראשון של 2020 הורגשה בקבוצת "שטראוס" השפעת אירועי הקורונה בפעילות בסין לאורך מרבית הרבעון ואילו במדינות פעילות אחרות ההשפעה הייתה בעיקר בחודש מרס, אך כאמור המשיכה אל תוך אפריל ומאי – חודשים שבהם מרבית המדינות בעולם חוו סגרים ממושכים. יחד עם זאת, בסופו של דבר מציגים בקבוצה היום רבעון מצוין שמעיד על איתנות עסקית ופיננסית של הקבוצה.

 

קבוצת "שטראוס" הקצתה עד כה תקציב ייעודי של מיליוני שקלים כחלק מתוכנית חברתית באמצעותו היא סייעה לאוכלוסיות בחזית המשבר, חיזקה את עובדי הקו בחברה, סייעה לספקים וחלוקת מזון שוטפת לאזרחים וותיקים ולצוותים רפואיים. פעילויות אלו התבצעו במספר מדינות. כעת האתגר המרכזי שלהם הוא לנהל את היציאה מהמשבר באופן המיטבי ובהתאם לצורך לגבש את המתווה להיערכות לגל נוסף של התפרצות, אם יהיה, וכמובן לבחון התאמת האסטרטגיה של הקבוצה להמשך הפעילות גם בשנים הבאות.

 

הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מגידול במכירות שטראוס בגאוגרפיית ישראל וכן בשל גידול במכירות של סברה בארה"ב במהלך חודש מרס, עלייה חדה זאת במכירות השפיעה באופן משמעותי על הרבעון כולו. יחד עם זאת, היו מספר פעילויות כמו המכירות לשוק המוסדי בחברת הקפה ובשטראוס ישראל וכן סגירת רשת "עלית קפה" שהשפיעו לרעה על התוצאות. הכנסות חברת "HSW" בסין ברבעון הראשון קטנו בכ- 31.2% ואילו הכנסות חברת הקפה, בעיקר בברזיל, הושפעו באופן  מהותי מהפרשי תרגום שליליים, השפעה שנמשכת ואף מתעצמת גם אל תוך הרבעון השני. הפרשי השער ברבעון כולו גרעו כ- 100 מיליון ש"ח מהכנסות החברה (מתוכם כ- 77 מיליון ש"ח מהיחלשות הריאל הברזילאי אל מול השקל). שחיקה מטבעית זו היא הסיבה המרכזית להפרש בין הצמיחה במכירות במטבעות מקומיים לצמיחה בשקלים. 

 

גיורא ברדעה מנכ"ל קבוצת שטראוס: "אנחנו מדווחים היום על תוצאות הרבעון הראשון שהושפע בחלקו מהתפרצות נגיף הקורונה, השפעה שתמשיך ללוות אותנו לכל הפחות עד סוף השנה. כחברה עסקית עם אחריות חברתית פעלנו בראש ובראשונה להמשיך את פעילות הייצור שלנו, זאת תוך מתן עדיפות בלתי מתפשרת לבריאות ובטיחות העובדים שלנו ובטיחות המזון שאנו מייצרים. תקופה זו העצימה באופן ייחודי את התפקיד של מזון בחיי האנשים. המגיפה הזו הזכירה לכולם כמה חיוני לטפח תעשיית מזון מקומית בחיבור לחקלאות מקומית לא רק בישראל אלא בכל מקום בעולם. התקופה הדגישה את היתרונות בלהיות קרוב לחומרי הגלם שלך וכמה קריטי לשמור על יכולת שינוע ואספקה של חומרי גלם ומזון למרכולים ולבתים".   

 

הרווחיות הגולמית הניהולית של הקבוצה הסתכמה ברבעון הראשון של 2020 בכ- 878 מיליון ש"ח, גידול של כ- 3.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד אשר מהווים כ- 40.5% ממחזור המכירות, שיפור לעומת הרווחיות הגולמית ברבעון המקביל אשתקד שעמדה על כ- 40.1%. שיפור הרווחיות הגולמית נבע בעיקר מהגידול המרשים בכמויות הנמכרות במרבית תחומי הפעילות של החברה. הרווח התפעולי הניהולי של החברה ברבעון הסתכם בכ- 268 מיליון ש"ח, ירידה של כ- 0.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפרשי השער ברבעון כולו גרעו כ- 8 מיליון ש"ח מהרווח התפעולי של החברה (מתוכם כ- 5 מיליון ש"ח מהיחלשות הריאל הברזילאי אל מול השקל). הסיבה המרכזית לירידה ברווחיות היא גידול בהוצאות שיווק ומכירה וירידה ברווחיות של חברת HSW בסין בשל נגיף הקורונה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות עמד על 171 מיליון ש"ח – קיטון של כ- 0.3% בהשוואה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד – וזאת בשל גידול בהוצאות המס.

 

 

שטראוס ישראל:

פעילותה של שטראוס ישראל ברבעון הראשון נחלקת לשתי תקופות מרכזיות, החודשים ינואר-פברואר בהם נרשם גידול בפעילות העסקית וחודש מרס בו נרשם גידול משמעותי בעקבות חג הפסח והתפרצות נגיף הקורונה בישראל. החברה נקטה בפעולות תפעוליות משמעותיות כדי שתוכל להמשיך ולייצר מספיק מזון ולשנע אותו לרשתות השיווק לפני הכניסה להסגר ובמהלכו. זאת תוך מתן חשיבות עליונה לבטיחות ולהיגיינה של עובדי החברה באתרים השונים, בהסעות העובדים ובמשרדים וכן לבטיחות המזון שהיא מייצרת.

 

במהלך הרבעון הראשון צמחו מכירות שטראוס ישראל בכ- 12.1% לכ- 983 מיליון ש"ח. עם ההחלטה המסתמנת על כניסה לסגר בתחילת מרס ואגירת המזון שבאה בעקבותיה, בנוסף לרכישות לקראת חג הפסח, צמחו מכירות החברה בחודש מרס בכ- 22.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מכירות החברה צמחו בכל הקטגוריות ובכל החטיבות. אופי המכירות ותמהיל המכירות השתנה כך שחל גידול בשיווק דרך רשתות המזון, המרכולים וחנויות המכולת השכונתיות ובמקביל הצריכה האימפולסיבית (on the go), בעיקר בחנויות הנוחות והפיצוציות, ושוק ה-AFH (Away From Home), בעיקר המכירות לשוק המוסדי מסעדות, בתי מלון וכד', פחתה באופן משמעותי. בשנת 2019, סך המכירות לתחום המוסדי ומחוץ לבית היה נמוך מ- 10% ממחזור המכירות של הקבוצה.

 

היקף המכירות של מגזר בריאות ואיכות חיים (הכולל בעיקר את חטיבת המחלבות ומזון טרי) ברבעון עמד על כ- 617 מיליון ש"ח – צמיחה של כ- 14.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מגזר תענוג והנאה (הכולל בעיקר את חטיבת הממתקים וחטיבת החטיפים המלוחים) צמח ברבעון הראשון בכ- 8.3%  למכירות בהיקף של כ- 366 מיליון ש"ח. הצמיחות נובעות הן מגידול בקניות בעקבות ההערכות לקורונה והן בשל עיתוי חג הפסח.

 

הרווח הגולמי של שטראוס ישראל ברבעון הסתכם בכ- 396 מיליון ש"ח – שיפור של 13.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והרווח התפעולי צמח בכ- 11.3% לכ- 124 מיליון ש"ח.

 

שטראוס קפה:

פעילות שטראוס קפה חוותה ברבעון הראשון השפעות שונות ומנוגדות. מכירות הקפה בישראל הסתכמו ברבעון הראשון בכ- 235 מיליון ש"ח שהם כ- 6.1% יותר מאשר ברבעון המקביל. הגידול במכירות נבע מעלייה בביקושים עקב השפעת נגיף הקורונה אך מאידך צמיחה זו קוזזה ע"י הפסקת המכירות לשוק המוסדי (בתי מלון, מסעדות וכדומה) וכן ע"י הפסקת הפעילות של רשת "קפה עלית".

 

בפעילות הבינלאומית ישנן השפעות מנוגדות. כך למשל חלק החברה במכירות בברזיל במטבע מקומי עלו ברבעון שחלף בכ- 3.0% והסתכמו ב- 343 מיליון ש"ח. העלייה במכירות במטבע מקומי נבעה מגידול בכמויות שמוכרת החברה, אשר מובילה את שוק הקפה בברזיל עם נתח שוק של כ- 28.2%. החברה מעריכה כי הצמיחה תמשך ותתעצם ככל שתושלם עסקת מיצוי שנחתמה במהלך השנה. אולם, המצב הכלכלי בברזיל והשפעות המשבר העולמי בגין המגיפה, הביאו לשחיקה משמעותית של הריאל הברזילאי אל מול השקל הישראלי ב- 18.5% בממוצע ברבעון. שחיקה זו גרעה כ- 77 מיליון ש"ח מהכנסות החברה כך שבשקלים ההכנסות ברבעון זה נמוכות בכ- 16.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וכן כ-5 מיליון ש"ח מהרווח התפעולי.

 

התפרצות נגיף הקורונה בברזיל צפויה להשפיע בעיקר על הפעילות ברבעון השני שכן המגיפה הגיעה למדינה מאוחר ביחס לישראל ואירופה. נכון לאמצע הרבעון השני מגמת שחיקת הריאל מול השקל נמשכת ואף מתחזקת ועומדת כרגע על כ- 31.1% בהשוואה לשע"ח הממוצע לרבעון השני של שנת 2019 והדבר צפוי להשפיע גם על תוצאות הרבעון השני של החברה ביתר שאת.

 

בחודש פברואר 2020 הקימה חברת Três Corações שותפות עם חברת Positive Brands, המייצרת ומוכרת מוצרי תחליפי חלב (המבוססים על הצומח, בעיקר  על אגוזי קשיו) בהשקעה של כ- 39 מיליון ריאל (במונחי 100%).

 

בפעילות ברוסיה, אוקראינה ופולין נרשמה עלייה במכירות במטבע מקומי, בין השאר, בשל השפעות נגיף הקורונה, אך ברומניה וסרביה חלה ירידה עקב התגברות התחרות שהובילה לירידה במחירי המכירה. השפעות שערי החליפין של השקל הישראלי אל מול המטבעות בהן פועלת החברה במזרח אירופה הביאה לכך שפרט לרוסיה ואוקראינה בשאר המדינות רשמה החברה ירידה בהכנסות בשקלים לעומת הרבעון המקביל.

 

סברה ואובלה:

בפעילות הסלטים המצוננים של החברה נרשמה עליה של כ- 8.8% במכירות במטבע מקומי של חברת סברה הפועלת בארה"ב ובקנדה. הסיבה המרכזית לגידול היא עליית הצריכה של מוצרי מזון בארה"ב בכלל ומוצרים מבוססי חומרי גלם מן הצומח, בין היתר, בשל השפעות נגיף הקורונה במהלך חודש מרס. היקף המכירות של החברה ברבעון הראשון הסתכמו בכ- 355 מיליון ש"ח (במונחי 100%) אך בשל שחיקת הדולר האמריקאי אל מול השקל הישראלי ב- 4.1% בממוצע ברבעון, הגידול בשקלים ברבעון עמד על כ- 4.4%.

 

הרווח התפעולי של סברה (במונחי 100%) הסתכם ברבעון ב- 39 מיליון ש"ח לעומת 54 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד בשל עלייה חדה בהוצאות שיווק חד פעמיות עבור הפרסומת שהעלתה החברה בסופרבול האמריקאי שהתקיים בתחילת פברואר למול הוצאת שיווק מוטות חציון שני בשנה שעברה. חברת אובלה הפועלת באוסטרליה, מקסיקו, ניו זילנד וגרמניה סיימה את הרבעון עם הכנסות של כ- 40 מיליון ש"ח צמיחה של כ- 0.9% בנטרול השפעת שערי החליפין, לעומת ירידה של 9.7% במכירות בשקלים.

 

 

שטראוס מים:

מכירות פעילות שטראוס מים (הכוללות בעיקר את מכירות שטראוס מים ישראל) במהלך הרבעון הראשון הסתכמו ב- 144 מיליון ש"ח, גידול של 0.4% על אף השפעת נגיף הקורונה שהביאה לירידה ברכישות מכשירים חדשים בעיקר בחודש מרס. הרווח התפעולי של שטראוס מים עמד על כ- 15 מיליון ש"ח ברבעון לעומת 16 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד בעיקר בשל עלויות נוספות שהתהוו בעקבות משבר הקורונה ובשל ירידה ברווחי שטראוס מים בסין כאמור להלן.

 

פעילות החברה בסין, באמצעות החברה המשותפת עם ענקית מוצרי החשמל Haier (HSW), הושפעה באופן מהותי מנגיף הקורונה שהשבית חלק משמעותי מהפעילות העסקית בסין במהלך הרבעון הראשון במלואו. מכירות החברה ברבעון הראשון (במונחי 100%) עמדו על כ- 106 מיליון ש"ח לעומת מכירות של כ- 155 מיליון ש"ח ברבעון המקביל – ירידה של כ- 31.2%, יחד עם זאת השפעת שער החליפין של השקל אל מול היואן הסיני הביאה לכך שבמטבע מקומי מדובר על ירידה של כ- 26.4%. החברה ניצלה את המשבר כדי לחזק את מערך מכירות האונליין שלה בסין, ומכירות אלו איזנו את ההשפעה השלילית של סגירת מרכזי המכירה בסין במרבית הרבעון הראשון. כתוצאה ממאמצים אלו עלה נתח השוק של החברה למקום הראשון במכירות באונליין ברבעון אל מול המתחרים.