כותרות אחרונות
Search

אודות אירוע "חציה" של שוק הקריפטו והביטקוין – כל הסודות וההשפעות – באדיבות: קרן ולדמן חנן מייסדת קהילת קריפטו וומן.

crypto-background-with-colorful-elements-people_52683-147

צילום: freepik

 

אירוע "חציה" – כל הסודות וההשפעות.

ביטקוין וה "חצייה" – פרק חדש בעידן המטבע הדיגיטלי.

באדיבות: קרן ולדמן חנן מייסדת קהילת "קריפטו וומן".

 

קרן ולדמן – חנן – מייסדת קהילת "קריפטו וומן" – צילום: מירב רביץ – מושל

 

אירוע ה "חצייה"  של שוק הקריפטו והביטקוין הוא אחד מהאירועים החשובים ביותר בעולם המשפיעים על כל שוק הקריפטו והביטקוין.  במאמר זה אסביר את אירוע ה "חציה", המשמעויות שלו ואנתח את הגרף ואיך ביטקוין הגיב לאירועי ה "חציה" עד כה.

 

כמובן, שאל תראו באמור המלצה או ייעוץ להשקעה ולמה? משום שאני עושה את הניתוח הזה כמהנדסת חובבת גרפים ולא כאשת מקצוע מעולם ההשקעות, חוץ מזה אין לי שום יכולת נבואית שהתברכתי בה, לצערי, אחרת הייתי יושבת בתאילנד שותה שייק קוקס 🙂

 

אמל”ק 

כחלק מתהליך הכרייה של ביטקוין, בכל עשר דקות נסגר בלוק ברשת הבלוקציין. סגירת הבלוק מזכה את המחשב שביצע את הפעולה בתגמול. התגמול הזה משתנה מידי ארבע שנים ויורד בחצי, המועד שזה קורה נקרא אירוע חציה (כלומר, מלשון חצי). 

 

אם זה מובן, דלגו הלאה לניתוח השפעת אירוע החציה על מחיר הביטקוין, במידה ובא לך להעמיק, אז קראו את כל המאמר. 

 

שלוש עובדות חשובות לגבי ביטקוין והאופן שבו הוא עובד:

1. ביטקוין בבסיס הקוד שלו מוגדר להיות כזה שהכמות המקסימלית ממנו אי פעם תהיה 21,000,000 מטבעות. אחרון הביטקוין יכרה ב-2140.

2. עד לרגע כתיבת המאמר נכרו כ-19.6 מיליון מטבעות, מה שאומר שלא נשאר הרבה ממנו, אבל אל תרוצו לקנות לפני שהבנתן את מהותו האמיתית 🙂

3. בביטקוין הכל ידוע מראש – גם קצב הייצור (הכרייה) של ביטקוין שקוף ומוגדר מראש כחלק מהקוד שלו ובכל רגע נתון אפשר לדעת את כמות הביטקוינים שתהיה קיימת בעולם (זה נקרא סירקולציה), אין הפתעות. 

 

בקצרה על תהליך הכרייה:

* תהליך הכרייה קורה ע”י אלפי מחשבים בכל רחבי העולם שמתחרים ביניהם על סגירת בלוקים ברשת הבלוקצ’יין. לשם סגירת הבלוק הם נדרשים לפתור חידה מתמטית קשה ומסובכת. פותר החידה זוכה לסגור את הבלוק ועל כך הוא מקבל תגמול וזה מפני שהשקיע הרבה אנרגיה חישובית (כלומר, חשמל).

* בכל 10 דקות נסגר בלוק (כן, כן, כל עשר דקות נוצרים ביטקוינים חדשים), החידה נפתרת ופותר החידה זוכה בתגמול – ביטקוינים חדשים שנכרו ונולדו לאוויר העולם.  נכון ליום כתיבת המאמר התגמול עומד על 6.25 ביטקוינים לכל בלוק שנסגר  (נשמע ממש שווה, עד שרואים את חיוב החשמל שעלה לכרות את הביטקוין, שורה תחתונה – לא משתלם לכרות בארץ).

* המיוחד הוא שהתגמול שהכורים מקבלים משתנה מידי ארבע שנים ולמעשה נחתך בחצי.

 

איך משתנה תגמול הכורים?

בשנים הראשונות של ביטקוין בין השנים 2009-2012 תגמול הכורים עמד על 50 ביטקוינים עד לאירוע החציה שהתרחש ב- 28/11/2012 ובו התגמול ירד מ-50 ל-25 ביטקוינים.

בין השנים 2012-2016 התגמול עמד על 25 ביטקוינים עד לאירוע החציה הבא שהתרחש ב-9/7/2016 ובו התגמול ירד מ-25 ל-12.5 ביטקוינים.

בין השנים 2016-2020 התגמול עמד על 12.5 ביטקוינים עד לאירוע החציה הבא שהתרחש ב-11/5/2020 ובו התגמול ירד מ-12.5 ל-6.25 ביטקוינים.

החל מ-2020 ועד ליום כתיבת הפוסט, תגמול הכורים עומד על 6.25 ביטקוינים.

 

אירוע החציה הקרוב אמור להתקיים ב-17/4/2024ובו התגמול ירד מ-6.25 ל-3.125 ביטקוינים.

 

ראינו שכל ארבע שנים תגמול הכורים יורד בחצי. עכשיו בואו נבין את חשיבות האירוע הזה ולאחר מכן נקרא בגרף ונבין התנהגות והשפעות על מחיר הביטקוין. 

 

למה זה חשוב?

אירוע החציה שקורה בצורה תדירה כל ארבע שנים מביא לכך שיש פחות ביטקוינים בשוק, מה שהופך את ביטקוין להיות יותר נדיר עם הזמן וכמו בכל כלכלה פשוטה, כשההיצע יורד והביקוש עולה אז ערך הנכסים עולה. עליית מחיר היא תופעה שמיוחסת לאירוע החציה של ביטקוין. לקראת אירוע החציה הקרוב באפריל 2024, נשאלת השאלה האם מחיר הביטקוין יעלה גם הפעם? אין לי מושג ואינני עוסקת בנבואות, מה שאני כן יכולה לעשות זה לקרוא בגרפים ולראות איך ביטקוין הגיב עד כה לאירועי החציה.  

 

גרף הביטקוין לאורך אירועי החציה

גרף הביטקוין לאורך השנים, כאשר כל קו ירוק מסמל אירוע חציה, כאמור היה לנו עד כה שלושה אירועי "חציה", שימו לב שהקו הירוק האחרון בגרף מסמל את אירוע החציה העתידי שיתרחש ב-17/4/2024.

 

 

המעניין הוא שלאחר כל אירוע "חציה" אפשר לראות שיש סקיילים די קבועים עם מגמות שחזרו על עצמם ב-12 השנים האחרונות:

סקייל מס’ 1 – ריבוע כחול התאפיין בפריצת מחירים – זהו הסקייל הראשון לאחר אירוע החציה, ובו הייתה עליה במחיר הביטקוין עד כדי שיאי מחיר חדשים.  באירוע החציה הראשון העליה הייתה כ-8,000% וארכה קרוב לשנתיים, באירוע החציה השני העליה עמדה על קרוב ל-2,000% וארכה כשנה וחצי ובאירוע החציה השלישי הייתה עליה של כ-540% וארכה פחות משנה. 

ניתן לראות שהסקייל הכחול עד כה התאפיין בעליה במחיר הביטקוין ואף נקבעו מחירי שיא. יחד עם זאת אחוזי העליה הלכו וירדו מאירוע חציה לאירוע חציה. בנוסף נראה שהירידה נעה בסביבות רבע (פלוס/מינוס) מהעלייה הקודמת. משך זמן העליה הלך והתקצר משנתיים באירוע החציה הראשון לשנה באירוע החציה האחרון.

סקייל מס’ 2 – ריבוע אדום התאפיין בתחתית חדשה– זהו הסקייל של ירידת המחיר לאחר שהגיע לשיא שלו בסקייל מספר אחד. עד כה ירידות המחיר היו כאלו שקבעו תחתית גבוה יותר מהתחתית בסקייל הקודם. באירוע החציה הראשון הירידה הייתה כ-80% וארכה קרוב לשנתיים, באירוע החציה השני הייתה ירידה של כ-70% שארכה כשנה ובאירוע החציה השלישי הייתה ירידה של כ-70% שארכה כשנתיים.

ניתן לראות שבסקייל האדום הירידות נעות בין 70%-80% ומשך הירידות אורך בין שנה לשנתיים.

סקייל  מס’ 3 – ריבוע צהוב התאפיין בהתייצבות המחיר – זהו הסקייל הו המחיר מתייצב לאחר שני הסקיילים (הכחול והאדום) של עליות חדות וירידות חדות. ניתן לראות שבאירוע החציה הראשון הסקייל הצהוב הסתיים בעליה של כ-200% וארך פחות משנה. באירוע החציה השני הייתה עליה של 170% שארכה במשך קרוב לשנה וחצי. באירוע החציה השלישי הייתה עליה של כ-160% והסקייל עמד על פחות משנה וחצי.

ניתן לראות מסקייל ההתייצבות, שהעליות נעו בין 170%-200% וארכו בין שנה לשנה וחצי.

 

סיכום הנתונים בטבלה:

 

מה יקרה בהמשך?

אינני נביאה ואיני יודעת להגיד מה צופן העתיד, מעבר לזה אני לא יועצת השקעות ואל תראו בכל הניתוח והרשום במאמר כהמלצה או ייעוץ להשקעה, למעשה כל הניתוח הזה הוא למטרות מחקר אישי ופנאי (כן, יש א.נשים שנהנות לנתח גרפים :). אני גם לא יודעת באם מה שהיה הוא שיהיה ואם בהכרח העבר מעיד על העתיד. 

 

מה שאני כן יודעת להגיד:

1. לסביבה המאקרו כלכלית והגיאופוליטית, לרבות השקת קרנות הסל לביטקוין יש השפעה גדולה על שוק הקריפטו ונכון ליום כתיבת המאמר יש הרבה התפתחויות (אינפלציה במגמת ירידה, ריבית גבוהה, שנת בחירות בארה”ב וסביבה גיאופוליטית מתוחה, הנגשת ביטקוין להמונים, חלק השפעות חיוביות וחלק פחות). 

2. אני כן יודעת שלנסות ולתזמן את מחיר הביטקוין והמטבעות הדגיטליים זה אירוע מסוכן ולרוב לא משתלם. לכן אם החלטתן להכנס להשקעה, תעשו אותה לטווח רחוק, אפשר להשתמש בשיטת מיצוע מחירים כדי למזער סיכונים ובשיטת שגר ושכח.

3. נכסים (טובים) עולים לאורך זמן, לכן השקיעו בחוכמה ומתוך הבנה של ההשקעה שאתן עושות.

 

אינסטגרם לחץ כאן

לינקדאין לחץ כאן

פייסבוק לחץ כאן

 
אין לראות במאמר הזה  כהמלצה או ייעוץ להשקעה במטבעות קריפטו או ביטקוין.