כותרות אחרונות
Search

איך מודדים קיימות בענף הבניה בצורה מדויקת? מאת: צ'ארלס רובינסון – מנהל תחום הקיימות בקבוצת ASSA ABLOY -EMEA.

איך מודדים קיימות בענף הבניה בצורה מדויקת?

מאת: צ'ארלס רובינסון –  מנהל תחום הקיימות בקבוצת ASSA ABLOY -EMEA.

צ'ארלס רובינסון –  מנהל תחום הקיימות בקבוצת ASSA ABLOY –EMEA מציין, שכשמדברים על קיימות ועל האפשרות למדוד אותה, ענף הבנייה הוא מקרה מורכב במיוחד, בשל מארג התשומות הרחב שלו המשפיע על תחומים רבים כל כך שהקיימות צריכה לתת להם מענה, החל מאנרגיה, דרך חומרים ושימוש בקרקע ועד למים, פסולת וזיהום. כבר הוכח שהקיימות חשובה מאוד בתהליך התכנון והבנייה, ולא רק מנקודת מבט סביבתית: בניינים בני קיימא יכולים להיות זולים יותר לניהול, קלים יותר לתפעול ואטרקטיביים יותר למשקיעים.

המטרה הסופית תהיה, אולי,  קביעת דירוג קיימות למבנים, שיהיה קל וברור להבנה כמו הדירוג המוכר של מוצרי חשמל ביתיים. אך כדי להגיע לשם צריך מידע, והרבה ממנו. מידע סמכותי, מפורט מבוקר כראוי – כך שאדריכלים יוכלו לעצב ולתכנן בניינים, החל מהשלבים המוקדמים ביותר, באמצעות קריטריונים לקיימות שקבעו ארגונים כמו LEED, BREEAM  ואחרים. בנקודה זו נכנסת לתמונה הצהרת המוצרים הסביבתית, או EPD.

בואו נחזור קצת אחורה. מה זה בדיוק EPD?

 EPD(Environmental Product Declaration) הוא מסמך המפרט את ההשפעה הסביבתית של המוצר במהלך כל מחזור החיים שלו. זו לא הסמכה מטעם ארגוני סביבה, אלא מיפוי של טביעת הרגל של המוצר; מחומר גלם, דרך ייצור, לוגיסטיקה והשפעה במהלך השימוש, ועד לסיום חיי המחזור. מסמך שנקרא EPD "גנרי", מעריך את טביעת הרגל של מוצר טיפוסי של סוג מסוים; תנור חשמלי טיפוסי, למשל, או מנעול מכאני טיפוסי. מסמכים כאלה מספקים מידע חשוב על תהליך התכנון.

חשוב להבין שישנם שני סוגי EPD, הראשון הוא EPD  גנרי. מוצרים הרשומים תחת EPD גנרי יכולים להיות מיוצרים בכל מקום, עם שפע של רכיבים, גימורים, מידות וכן הלאה. מסמך EPD גנרי נותן רק אינדיקציה רופפת של ההשפעה הסביבתית של מוצר. לעומתו, הסוג השני,  EPD ספציפי למוצר, הוא כמו מיפוי מדויק.

robinson-1

צ'ארלס רובינסון – מנהל תחום הקיימות בקבוצת ASSA ABLOY –EMEA

מסמכי EPD "המשודרגים" האלה, שהם ספציפיים למוצר, מפרטים מה ההשפעה הסביבתית המדויקת של מוצר. נדרשת תשומת לב וזמן רב כדי ליצור אותם, מכיוון שהם דורשים מחקר של מחזור החיים המלא של מוצר בודד, המיוצר באופן ובמיקום ספציפי. אבל בתמורה הם נותנים לאדריכלים את הכלים לבצע בחירה מושכלת. בארגונים המוסמכים לתת אישורי בנייה ירוקה, כדוגמת LEED, BREEAM ואחרים, EPD ספציפי עבור מוצר מסוים יכול להיחשב כשווה כפליים ממקבילו הגנרי.

ללא פירוט מחזור החיים המלא של המוצר, בלתי אפשרי להעריך את הביצועים הסביבתיים במדויק. קחו לדוגמא את קבוצת ASSA ABLOY, המובילה העולמית בתחום פתרונות הנעילה. עבור ה-EPD  האחרון שהפקנו למערכת הנעילה האלחוטית SMARTair ™, למשל, לקחנו בחשבון הכל – מן הפחמן הגלום של המוצר הסופי וההשפעה המלאה של אריזות קרטון וקצף, ועד לפוטנציאל מיחזור הפלדה ותוכן האבץ שהיא מכילה, ועוד הרבה, הרבה יותר. ההצהרה משתרעת על פני 10 עמודים מפורטים. לרוחב כל הקבוצה, פרסמנו עד כה למעלה מ- 250  הצהרות EPD ספציפיות למוצרים, עבור מערכות נעילה מכאניות, צילינדרים, סגרים הידראוליים, קפיצי רצפה, מנעולי מולטיפוינט, דלתות, ידיות, צירים, פתרונות אלקטרו-מכאניים ופתרונות בקרת גישה אחרים. ה- EPDs שלנו הם תוצאה של מחקר עצמאי על ידי צד שלישי, ולאחר מכן מאומתים על ידי מכון Umwelt und Bauen Institut (IBU) בגרמניה.

יצירת מסה של מסמכי EPDs מהימנים דרשה ועדיין דורשת השקעה גדולה, כמובן. נדרשה גם הקפדה על תקנים – במקרה של ASSA ABLOY, תקני ISO 14025 ו- EN 15804, המוכרים בינלאומית, כולל על ידי הארגונים LEED ו BREEAM. עמידה בסטנדרטים הללו מבטיחה ביצועים סביבתיים שניתן להשוות ביניהם הן ברמת המוצרים והן ברמת היצרנים – מה שיכול להיות קריטי בשלבי הרכש והעיצוב של מבנה חדש.

כאשר הם מצויידים ב- EPD עבור מוצר מסוים, אדריכלים וחברות בנייה יכולים, ביחד עם לקוחותיהם, לבנות ולהפעיל מבנים שהם יותר בני קיימא. אם דירוגי קיימות בבניינים יהיו אי פעם קלים להבנה כמו תוויות סימון רכיבים על מזון, הרי ש- EPD יהיה מרכיב קריטי במתכון להבנתם.