כותרות אחרונות
Search

אירוע מפתיע ושובר שגרה במהלך כנס WATE

אירוע שונה ושובר שגרה נרשם היום במהלך כנס WATEC 2015, כאשר חבורה של שחקנים הפרה את האווירה המנומסת והמעונבת של הכנס במיצג מחאה שקרא לעידוד השימוש בטכנולוגיות מים ישראליות – גם בישראל

כנס ווטק WATEC הוא אירוע מוכר וידוע במסגרתו מוצגים פתרונות ישראלים רבים, פאר הטכנולוגיה, לבעיות המים והשפכים של העולם. אך עם כל החדשנות והטכנולוגיות הישראליות הקיימות – בסופו של דבר, דווקא בישראל מסתבר, משתמשים הכי מעט בטכנולוגיות האלו.

אחת מחברות הקלינטק, מפל אנרגיה ירוקה, שהמערכת החדשנית שלה לטיהור שפכים מצליחה מאוד ברחבי העולם, החליטה "להוריד את הכפפות" ולהפתיע את אלפי המשתתפים שהגיעו היום לכנס. באמצעות מיצג הפגנתי שנערך על ידי צוות שחקנים מקצועיים יחד עם עובדי החברה, ייצרו המפגינים פרובוקציה שעוררה דיון ועשתה הרבה רעש בכנס. כל זאת, במטרה להעלות למודעות את הקושי בו נתקלות חברות קלינטק ישראליות רבות בהטמעת טכנולוגיות חדשניות בישראל. גופים ממשלתיים וציבוריים אינם מעוניינים לעיתים אפילו לבדוק טכנולוגיות ישראליות זולות ויעילות שחוסכות כסף למשלם המיסים ואף פועלות בחו"ל בהצלחה רבה.

במסגרת האירוע, מחו המפגינים על הבזבוז של כספי הציבור – עליו משלמים האזרחים באמצעות תעריפי המים בגלל השקעות מיותרות של עשרות מיליוני ₪ במערכות גדולות, ויקרות כאשר אפשר לשדרג את הקיימות במחיר נמוך בהרבה, או על השימוש בשיטות בזבזניות באנרגיה – שלא לצורך. כמו כן, ציינו המפגינים את נושא הריחות הרעים שנודפים ממתקני טיהור שפכים היום בישראל – ונישאים למרחק ואת זיהום מקווי המים שנוצר עקב תקלות בצנרת או במתקני טיהור שפכים. ישנן טכנולוגיות ישראליות הנותנות מענה ופתרון להפחתת עלויות אנרגיה, הפחתת עלויות התפעול, טיפול בריחות וטיפול בזיהום נחלים ואגמים.

watek 1

"דווקא כאן בארץ, לא מאמינים לחדשנות של עצמנו" אמר זאב פישר, מנכ"ל חברת מפל אנרגיה ירוקה. 'הסנדלר הולך יחף' היא אמרה ישנה, אך במקרה של החדשנות בקלינטק הישראלי יש בה מידה רבה של אמת. מדינת ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום ובטכנולוגיות מים בפרט. אך פעמים רבות מדי ניתן לראות שמדינות זרות משכילות ליהנות מהיתרונות שמציעה הטכנולוגיה ישראלית בעוד השוק בישראל שוקד על שמריו. אנחנו באנו למחות על המצב הזה ולקרוא לעידוד השימוש והאימוץ של טכנולוגיות ישראליות, קודם כל בישראל. מעבר לעידוד הטכנולוגיות הישראליות, הוא גם יכול להוריד את תעריפי המים כתוצאה מייעול תשתיות קיימות והוזלת התחזוקה, להפחית את זיהום הנחלים ולהעלים מפגעי ריח."

חברת מפל אנרגיה ירוקה פיתחה מערכת ייחודית המפחיתה בעשרות אחוזים את צריכת האנרגיה של מתקני טיהור שפכים, ובכ-80% את עלויות האחזקה והתפעול. זאת, בזכות השיטה המהפכנית, המבוססת על יחידות צפות וניידות על פני המים, במקום דיפיוזרים המעוגנים לקרקעית המאגר או הבריכה, כמקובל. תהליך טיהור שפכים הוא תהליך ביולוגי שצורך הרבה מאוד אנרגיה, בהכנסת חמצן למים. היחידות במערכת של מפל מזרימות בועיות אויר עדינות אל תוך המים ומחליפות את המאווררים זוללי האנרגיה הנהוגים בשיטה הקונבנציונלית.

יתרון נוסף של המערכת, שהיא מונעת נזק סביבתי הקורה לעיתים תכופות בשיטה הקונבנציונאלית. כיוון שהיחידות צפות ואינן מקובעות לקרקעית, אין צורך בריקון מים מזוהמים מהמאגרים במכוני הטיהור אל נחלים או אל הים בזמן התקנת המערכת, או לצורך תיקונים ותפעול שוטף.