על מעבדת החוויה הקמעונאית של Visa בברלין והזווית הישראלית
מעבדת החוויה הקמעונאית (Retail Experience Lab) של visa ברלין נועדה להעניק ללקוחות ולאורחים השראה ולעודד את הפוטנציאל היצירתי שלהם בפיתוח פתרונות חדשניים ומהפכניים.
ארבע חברות סטארט-אפ הישראליות: Supersmart, Quickwy, MemoMi ו-WiseShelf מייצגות את עתיד הקמעונאות בעולם ובישראל, כל אחת בדרכה שלה
שחר פרידמן, מ"מ מנכ"ל Visa בישראל ומנהל Visa Innovation Studio: "ארבע חברות סטארט-אפ ישראליות נבחרו על ידי Visa כדי להציג את יכולותיהן הקמעונאיות במעבדת החוויה הקמעונאית של החברה בברלין. בכך, מקרבת Visa את היזמים הישראלים לתעשיית הקמעונאות העולמית".
רקע:
למרות שהמסחר האלקטרוני מתרחב במהירות עצומה, חנויות פיזיות ממשיכות למלא תפקיד משמעותי במהפכה הקמעונאית וכעת עליהן למצוא יעוד חדש, אשר יסייע להן למשוך ולשמר לקוחות. לטכנולוגיה יש חלק חשוב בתהליך, אבל היא לא תמיד נראית לעין.
בתוך עשר שנים נראה שינוי מתחולל ברחובות הקניות הראשיים. קניה בחנות כבר לא תהיה חוויה מייגעת, שכל תכליתה לרכוש מוצר; היא תהפוך לחוויה מעשירה, מושכת ומותאמת אישית, שאותה יניעו מבחר מודלים עסקיים חדשניים. חנויות יהפכו להיות יעדים שבהם שוררת אווירה שמעודדת את הצרכנים לבלות זמן ולשוב ולחזור אליהם, על מנת להתנסות במוצר ולדבר עם מומחים לנושא.
המכשירים הדיגיטליים שבידי הצרכנים יהיו חלק בלתי נפרד מהיכולת של חנויות מונחות-טכנולוגיה להעניק ללקוחות חוויה מרתקת.
מלאי המוצרים הבסיסיים, כאלה שהמיתוג שלהם רלוונטי פחות והם נרכשים באופן שגרתי, יתחדש באופן אוטומטי בעת הצורך – תהליך שיחסוך לצרכנים זמן ויקל על חייהם.
האינטראקציה הקמעונאית עם הצרכנים תתחלק לשני סוגים של חוויות: קטגוריות מוצרים המאופיינים במעורבות גבוהה (כמו סחורה קשיחה, מכשירי אלקטרוניקה וכדומה), שאותם אפשר יהיה לקנות בחנויות אינטרקאקטיביות וחווייתיות במיוחד; לעומת אלה המאופיינים במעורבות נמוכה (מוצרים לבית, מוצרי טיפוח אישי וכדומה), שיירכשו בקלות באופן אוטומטי.
בתי העסק של העתיד יפתחו את היכולות הדיגיטליות הדרושות לא רק לאופן שבו הם מתקשרים עם הצרכנים או הלקוחות, אלא צפויים להפוך לעסקים דיגיטליים באמת – ״מקצה לקצה״ – כלומר, אפקטיביים ויעילים ברמה התפעולית. הם יצליחו להתמודד עם הקשיים שזוהו לפני עשור כחלק מהאתגרים שיצרה המהפכה הדיגיטלית.
(Retail Insight Report, הפורום הכלכלי העולמי)
על ארבע חברות סטארט-אפ הישראליות:
שחר פרידמן, ממלא מקום מנכ"ל Visa בישראל ומנהל Visa Innovation Studio: "ארבע חברות סטארט-אפ ישראליות נבחרו על ידיVisa כדי להציג את יכולותיהן הקמעונאיות במעבדה בברלין. בכך, מקרבת Visa את היזמים הישראלים לתעשיית הקמעונאות העולמית". ואלה הן:
-
WiseShelf – מדף חכם, מקטין מצבי חוסר מלאי על המדף, מצמצם הוצאות ליקוט באון-ליין ומעלה את יעילות עבודת מילוי המדפים. WiseShelf הופכת מדף סופרמרקט רגיל להיות חלק ממערכת אינטרנט של הדברים (IoT). החברה פיתחה אביזר דק זול וקל ליישום המונח על המדף הרגיל. המדף החכם שולח התראות, דוחות און-ליין והמלצות כך שיבטיחו שהמדף תמיד יהיה עם פריטי הסחורה הנכונים וזמין למשיכה הן על ידי קונים בחנות והן לליקוט בביצוע הזמנות או-ליין. כל זה על ידי שימוש ב-Wi-Fi רגיל. המדף החכם מקצר זמני ליקוט באון-ליין וכן זמני מילוי סחורה במדפים. מערכת המדף החכם של WiseShelf מותקנת היום ברשת סופר-פארם ונמצאת בניסוי בחברת קוקה-קולה, X5, אינטרמרשה ודאנסק.
-
Supersmart היא הדרך הקלה והמהירה ביותר לקנות המאפשרת סריקה ובדיקה מיידית של סלסלה או עגלה עמוסה במוצרים וכל זה תוך מספר שניות. הפתרון של Supersmart משתמש בתשתית הקיימת של הסופרמרקט ולא משנה את העגלות והסלסלות. בעזרת סנסורים בעמדת הסיום מנתחים את תוכן העגלה כדי למנוע טעויות או אפילו גניבות. Supersmart נוסדה בשנת 2014 על ידי יאיר קלפר ומומנה על ידי שותף אסטרטגי מוביל בתחום ועובדת כבר שנתיים ברשת אושר עד במספר סניפים, וכמו כן במספר ארצות באירופה. החברה משתפת פעולה עם חברות מובילות בתחום כגון Bizerba, Toshiba, Google ו Visa
-
MemoMi היא היוצרת ומחזיקת הפטנטים של ה-Memory Mirror® – פלטפורמת המראה הדיגיטלית זוכת הפרסים אשר מעצבת מחדש את האופן בו צרכנים קונים בהווה. באמצעות בינה מלאכותית ומציאות רבודה צרכנים יכולים למדוד באופן וירטואלי מוצרים שונים כדוגמת פרטי לבוש, משקפיים, נעליים, מוצרי אופנה משלימים ואיפור בזמן אמת וללא חוסר הנוחות המתלווה לחוויית המדידה עצמה. יתר על כן, יש יתרון נוסף בהקלטת קטעי וידאו בפורמט HD בהם ניתן לצפות ולשתף בזמן מאוחר יותר. כל אלה, מסייעים לגשר על הפער בין החנויות הפיזיות לאונליין באמצעות המלצות מבוססות בינה מלאכותית. בקרב לקוחותיה של חברת MemoMi נמצאות חברות גלובליות ידועות כדוגמת Neiman Marcus, Luxottica, LVMH, L'Oréal, Sephora, Finish Line, Uniqlo ועוד…
-
Quickwy מפתחת תג IoT מיניאטורי, ראשון מסוגו, בכעשירית המחיר המקובל היום בשוק. הפתרון של Quickwy, הכולל את התג לצד פלטפורמת ניהול, מספק חווית רכישה מהפכנית ללקוח ולצוות החנות, באמצעות יצירת ייצוג דיגיטלי לכל פריט פיזי בחנות, ורמת נתונים המקבילה למסחר באון ליין. התג מספק נתוני מלאי חי בתוך החנות, תשלום עצמאי וחווית IoT בתוך החנות ובבית. התג מייצר את החיבור האולטימטיבי בין המסחר באון ליין ובאוף ליין, מקנה חווית רכישה פרסונלית ומאפשר דרכי התקשרות עם הלקוח, לצד נתיבי רווח חדשים שעד כה לא היו אפשריים.
אודות מעבדת החוויה הקמעונאית בברלין:
זו הסיבה ש-Visa יצרה סביבה מעוררת השראה עבור בתי עסק ומוסדות פיננסיים, שבה הם מוזמנים לגלות מחדש את חוויית הקניות בחנות ולתקשר עם לקוחות, שותפים, ספקי טכנולוגיה ומומחי קמעונאות במטרה לגבש יחדיו את עתיד הקמעונאות.
מעבדת החוויה הקמעונאית (Retail Experience Lab) נועדה להעניק ללקוחות ולאורחים שלנו השראה ולעודד את הפוטנציאל היצירתי שלהם בפיתוח פתרונות חדשניים ומהפכניים.
אפשר להגדיר את ה-Retail Experience Lab כפלטפורמת ״חדשנות משותפת״, שמתמקדת בעתיד הקמעונאות ונועדה לסייע בהיבטים הבאים:
-
לשאוב השראה מהמגמות העדכניות ביותר בתחום הקמעונאות ולהבין מהם הקשיים שעמם מתמודדים הלקוחות בחנויות
-
לחבור אל שותפים – הן כאלה שפועלים בתחום שלכם והן מתחומים אחרים – כדי לגבש יחדיו את עתיד הקמעונאות
-
לעורר ולעודד יצירתיות
-
לתקשר עם שותפים – קמעונאים, סטארטאפים, חברות טכנולוגיה ועוד
-
לקבל גישה לכלים, טכנולוגיות ורשת שותפים
-
לחשוב באופן ממוקד-לקוח ולגלות מחדש את חווית הקניות בחנות
ה-Retail Experience Lab מזמין את הלקוחות שלנו לקבל השראה, מידע ועדכונים וכן לגלות תובנות חדשות בתחומים הבאים:
-
טכנולוגיות רלוונטיות
-
חשיבותם של נתונים
-
פתרונות תשלום
-
היצע השירותים הזמינים
כדי להבין את סוגיית היעוד החדש של החנות הפיזית בחרנו להציג שלוש סיטואציות צרכניות טיפוסיות, שמהן מתחיל מסע הקניות, והכוללות נקודות ממשק מקוונות ופיזיות. יצרנו סביבת קניות שמתאימה לכל סיטואציה, והצגנו מקרי מבחן ופתרונות טכנולוגיים נבחרים בהם נכללו גם ארבע חברות ישראליות.
חברות נוספות הנכללות בתהליך הן:
Phizzard (טכנולוגיית מעבר אינסופי)
Cybersource (תשלומים בריבוי ערוצים)
#showrooming (קונספט תצוגה)
Geometry (קונספט תצוגה)
Wirecard (מכונות מכירה בוטיק, Amazon Go in a box)
Visa Commerce Solutions (מועדון לקוחות)
Visa Commerce Solutions (הטבות מותאמות אישית)
App&Eat (פלטפורמת שירותים דיגיטליים למאפיות ובתי קפה)
שותפות אחרות למרכז בברלין הן: Minodes (מעקב בחנות), Factworks (מחקר צרכנים), showrooming# (עיצוב פנים וקונספטים לחנות)
עובדות ונתונים על ה-Retail Experience Lab של Visa:
-
אזור קבלת פנים והיכרות, שבו אפשר להכיר את הרקע של עולם הקמעונאות, להתעדכן במגמות החדשות בתחום, ללמוד על היכולות של Visa, להתרגש מכל מה שעוד יש לדעת ולהתחיל לעבוד
-
אזור השראה ״חוויתי״, שבו אפשר יהיה לבקר בשלושה מתחמים, אשר מציגים רגעים טיפוסיים בתהליך הקניות של הצרכנים
-
״מעבדה״ ואזור יצירה משותפת לעריכת סדנאות, פגישות ומפגשי חדשנות עם הלקוחות, השותפים והמומחים שלנו
-
ה-Retail Experience Lab מתארח בשְפּילפלד (Spielfeld) – מרכז היצירה המשותפת של Visa, שפועל בלב סצינת הסטארטאפ של ברלין
-
ה-Spielfeld מעודד חדשנות, מניע תהליכים יצירתיים ומצית את דמיונה של הקהילה, שפועלת למען קידום המהפכה הדיגיטלית
-
הודות לתשתיות, חיבורים טכנולוגיים חדשים ורשת ברמה עולמית, Spielfeld משלב נקודות מבט שונות במקום אחד
-
ל״גראז׳״ ב-Spielfeld יש אווירה מחוספסת והוא מתפרש על פני 500 מ״ר; חלוקת המרחב הפנימי גמישה מאוד ומאפשרת להתמקד בתוכן ולא בחלל
-
ה-Retail Experience Lab בנויה מרכיבי קרטון גמישים ורב-שימושיים במיוחד. ניתן להעמיס ולהעביר את רכיבי הקרטון הללו בקלות, על מנת לאפשר שינוי מהיר בהתאם לתרחישים וסביבות שונים