כותרות אחרונות
Search

בחברת הלווין "יס" מציינים ארבע שנים למותו של ענק הזמר הישראלי אריק איינשטיין

ב"יס" מציינים ארבע שנים למותו של ענק הזמר הישראלי אריק איינשטיין

לציון ארבע שנים למותו של אריק איינשטין, ענק התרבות והזמר הישראלי, yes דוקו מציגה בגאווה סידרה חד-פעמית, על חייו של  האיש שהיה מוכר בכל בית בישראל

לצורך כך נעשה שימוש בחומרים מארכיונים שטרם נראו ובסיפורים שטרם נשמעו. 

אתמול בערב התקיים בסינמטק ת"א אירוע ההשקה לסדרה התיעודית החדשה של ערוץ yes דוקו, "שיר אהבה סטנדרטי", על חייו של אריק איינשטיין, 

אריק איינשטיין: שיר אהבה סטנדרטי

בכורה: ימי רביעי, החל מה-22.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

אריק איינשטיין עם מיקי גבריאלוב – התמונה הועתקה מדף הפייסבוק אריק איינשטיין –  שיר ישראלי לזכרו

סדרה ביוגרפית-מוזיקלית חדשה המספרת את סיפורו של אריק איינשטיין – האיש שקולו הוא עוגן משמעותי במקום הזה וסיפורו הוא גם סיפורה של ישראל, העיר תל אביב ואנשיה, של המלחמות ושל ערימות החבר'ה על הדשא, שנוסעים לאט ומתפוררים בקלות, לוקחים ללב אבל גם כאלה שיש בהם הרבה אהבה.

 

סיפורו של אריק התחיל כמעט תמיד באותה הדרך: מוזיקאי צעיר, לעתים ידוע במידת מה ולעתים אלמוני, מקבל בוקר אחד שיחת טלפון מגדול זמרי ישראל ובה ההצעה: "בוא נכתוב קצת מוזיקה ביחד".

 

לאורך 50 שנות פעילותו וב-30 האלבומים שהוציא, היה אריק איינשטיין איש של שיתופי פעולה. הוא גילה מוסיקאים צעירים, אימץ אותם, יצר איתם מהפכות מוזיקליות ואף דחף אותם לקריירות מפוארות.

צילומים: רפי דלויה

 

הסדרה, מאת היוצרים אבידע לבני, אסף אמיר ויואב קוטנר, מביאה את סיפור חייו של אחד מהאייקונים הישראלים הגדולים שנוצרו פה, בעזרת החברים הרבים שעבדו  וליוו אותו לאורך השנים. 

 

יוצרי הסדרה: אבידע לבני, אסף אמיר, יואב קוטנר | בימוי: אבידע לבני | עורך תוכן: יואב קוטנר | מפיק: אסף אמיר – "נורמה הפקות" | מפיקה שותפה: תמי כהן | עריכה: תמר קיי | צילום: דוד זריף | תחקירן ראשי: יונתן אברהמי | תחקיר ויזואלי: לילי יודינסקי, דרור נחום | עיצוב פס קול: אביב אלדמע.

הסדרה הופקה עבור yes דוקו בתמיכת קרן רבינוביץ' ומפעל הפיס.

ישראל, 2017

 

הפרקים הסדרה:

פרק 1 – מהילדות בתל אביב של שנות ה-40, אי שם מאחורי הקלעים בתיאטרון האוהל, כשהוא צופה באביו יעקב על הבמה ודרך מגרשי הספורט של בית החינוך לילדים "א.ד.גורדון", צומח לו נער מצחיק, גבוה ויפה תואר (וגם שיאן הארץ בקפיצה לגובה). לאחר שירות צבאי בלהקת הנח"ל עם רפרטואר של מלחמה אחת ו-3 שירי סולו הוא יוצא למסע חיפושים בתיאטרון ("אירמה לה דוס") ובקולנוע ("דליה והמלחים", "סלאח שבתי") שהופך אותו במהרה לכוכב.  אריק עובר משלישיית גשר הירקון האייקונית להקמת שלישייה אחרת שממציאה מחדש את הפופ העברי – החלונות הגבוהים!

בפרק משתתפים: שלמה וישינסקי, ירון לונדון, אלון גלילי, יוסי פרוסט, חיים טופול, רבקה מיכאלי, דינה דורון, עיינה איילון, ישראל גוריון וג'וזי כץ.

פרק 2 – אחרי שניצחנו את הצוררים וכבשנו את השטחים –  אריק, שמוליק וג'וזי יוצאים לכבוש את העולם, אך למרות ההצלחה בלונדון הלב אומר לאריק הביתה. מפגש בתל אביב עם חייל בשם שלום חנוך מוליד את אחד הזוגות הגדולים של הרוק הישראלי המתהווה.

בהמשך מחליט אריק לצאת לדרך עצמאית ומקים את חברת ההפקות "הגר" בה הוא וחבריו יוצרים סרט אקספרימנטלי, תקליטים ותכנית מערכונים בלתי נשכחת. רק אל תקראו להם "חבורת לול"!

בפרק משתתפים: ג'וזי כץ, רבקה מיכאלי,  שלום חנוך, שמוליק (שמיילך) בורנשטיין, מיקי גבריאלוב, ועוד.

 

פרק 3 –  "למה אתה כותב על מלחמות, אנחנו גדולים וחזקים?", שואלים את אריק איינשטיין אחרי שהוא כותב עם שם טוב לוי את "שיר שאחרי מלחמה" ב-1972 – והתשובה מגיעה די מהר: שלום חנוך עזב לאנגליה ואריק נותר לבדו ולכן הוא משכנע את הבסיסט המופנם של להקת הצ'רצ'לים להתחיל לעבוד איתו.  שיתוף הפעולה בין אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב  מוליד את התקליט "בדשא אצל אביגדור" ואינספור להיטים, אבל שנה לאחר מכן פורצת מלחמת יום כיפור. החרדה הקיומית של  תושבי המדינה  ארוגה היטב בתוך השיר שהפך להמנון בו משלב איינשטיין את הסגריר עם החיילים השוכבים בבוץ והפסדה של הפועל, חרדה ממלחמה האופפת אותנו, אהבה לאשה ולמשפחה, והמשפט הכל כך קלאסי ומלא התקווה: "לא יתחילו בלעדינו – סע לאט!".

בפרק משתתפים: מיקי גבריאלוב, יענקל'ה רוטבליט, יצחק קלפטר, שם טוב לוי ועוד.

פרק 4אחרי שחברו הטוב ביותר אורי זוהר ואשתו אלונה ובנותיו שירי ויסמין חוזרים בתשובה, אריק יוצא למסע משלו, הוא סוגר את "הגר" ופונה אל הבחור הגבוה מלהקת כוורתיוני רכטר. יחד הם עובדים שנה על שיר אחד שכתב חברו הטוב של אביו מתיאטרון האוהל, אברהם חלפי"עטור מצחך זהב שחור".   ב-1982, רגע אחרי שהקים משפחה חדשה עם סימה אליהו, יוצא אריק לבלות עם חברים במועדון. בדרך חזרה, אוטובוס שלא שם לב מרסק את המכונית בה יושב אריק. הוא נפצע, סימה נפצעה קשה וחברתם הציירת רבקה רובינשטיין נהרגה.  במשך חצי שנה יוצא אריק ונכנס מבתי חולים, וכשהוא מתאושש הוא כותב את אלבומו האישי ביותר, שביר. אחרי האלבום הזה הוא לא חוזר להופיע.

בפרק משתתפים: יוני רכטר, מאיר ישראל, אלי ישראלי, מיקי גבריאלוב, שם טוב לוי, יצחק קלפטר ועוד.

 

פרק 5 – בשנות ה-80 וה-90 כל מה שאריק נוגע בו פורח: שירי אברהם חלפי או שירי ילדים או תכניות מערכונים עם חברו החדש מוני מושונוב– הוא לא נח לרגע. מסרב באופן קבוע לקבל את פרס ישראל, מגדל את ילדיו ונכדיו – בני בנותיו שחזרו בתשובה. נערץ על ידי התקשורת אך ממעט להצטלם – אריק הוא האמן המצליח והאהוב ביותר בישראל. כמו הרבה מתושבי המדינה רצח רבין מכה גם באריק. בעקבותיו הוא משנה את כתיבתו, מנסה לבטא את כאביו ופחדיו בעידן החדש וחוזר לשתף פעולה לאחר 20 שנה עם חברו שלום חנוך במה שיהיה התקליט האחרון שלהם יחד.

בפרק משתתפים: מוני מושונוב, שלום חנוך, ברי סחרוף, יענקל'ה רוטבליט, מיקי גבריאלוב ועוד.

 

פרק 6איינשטיין של שנות ה-2000 נמצא במצב אחר לגמרי. הרדיו מפסיק להשמיע את השירים החדשים והאלבומים לא נמכרים. ב-2006 מתקשר אריק למוזיקאי צעיר ואלמוני בשם גיא בוקאטי ומחמיא לו על שיר שלו ששמע. השיחה מתפתחת לקשר חזק, ובוקאטי נבחר להיות הכותב והמלחין של אלבומו החדש של אריק – שהוא גם אלבומו האחרון. בבוקר אחד בנובמבר 2013 יוצאת ישראל למסע הלוויה כואב ולא צפוי. ארונו של אריק איינשטיין, שנפטר במפתיע בגיל 74, עושה את דרכו ברחובות שהוא רץ בהם כילד. זיכרונות אלה, והגעגוע של מאות אלפים למה שסימל אריק הם מרכיבי הסדרה ולכן הסוף הוא גם התחלה…

בפרק משתתפים: גיא בוקאטי, מוני מושונוב, שלום חנוך, שלמה וישינסקי, פיטר רוט ועוד.