כותרות אחרונות
Search

בדימונה נפתח מפעל "בטרי" – "Batte-Re" למחזור סוללות ליתיום-יון.

 

 

בדימונה נפתח מפעל "בטרי" – "Batte-Re" למחזור סוללות ליתיום-יון.

 

לראשונה מאז מלחמת חרבות ברזל, מפעל חדש נחנך בנגב, סמוך לעיר דימונה.

 

פתיחת המפעל נערכה ביום רביעי ה-10.7 בנוכחות שרת הגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, ובהשתתפות כמאה אורחים בהם פעילי איכות סביבה, תעשיינים ואנשי תקשורת.

 

חברת בטרי "Batte-Re" הקימה בפארק תעשיות רותם מפעל למחזור סוללות ליתיום-יון המצויות ברכבים חשמליים, כמו כן החברה גייסה כסף והחלה בתכנון והקמת מפעל למחזור כלל הרכבים.

 

המפעל כבר היום מטפל בעשרות טונות של סוללות מסוגים שונים, בהם סוללות קורקינטים וסוללות של רכבים חשמליים שיצאו מכלל שימוש עקב תאונה או תקלה.

 

המפעל צפוי להעסיק עשרות עובדים, ובנייתו החלה לפני כשנה כאשר הוא נערך למחזור מאסיבי של סוללות חשמליות מרכבים. מדובר במפעל למחזור סוללות ליתיום-יון היחידי הקיים ופועל במזרח תיכון.

 

מנכ"ל החברה: אופיר אבידן, מסר: "חברת בטרי Batte-Re נערכת כעת לגידול האקספוננציאלי במספר סוללות הליתיום-יון בשוק שדורשות מחזור וטיפול מיוחד. הדירקטיבה האירופית קבעה כי עד שנת 2030, 30% מרכיבי הרכב החשמלי ובכלל זאת הסוללה יהיו מחומרים ממוחזרים. מחזור סוללות הליתיום משיג מטרה כפולה: צמצום כמות הפסולת ושימוש חוזר בחומרים יקרי ערך".

 

השרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, הגיעה לגזור את סרט הפתיחה ולשאת דברים ואמרה כי המשרד בראשותה רואה חשיבות רבה בקידום כלכלה מעגלית וטיפול בסוללות בסוף חייהן, ובקשר ישיר עם היזמים שיוצרים ערך לסביבה, לאדם ולכלכלה.

 

ראש עיריית דימונה, בני ביטון מסר: "מפעל בטרי מתווסף היום לשורה של מפעלים שהוקמו באזור דימונה בעשור האחרון. מדובר במפעל מתקדם וחשוב שיעסיק עובדים מבני העיר ומהסביבה, ועל כך גאוותי ושמחתי. עקומת האבטלה בדימונה יורדת, לפני עשור האבטלה נשקה ל-17%, והיום היא מגרדת את ה-5%. מאחל למקימים, המנהלים והעובדים ברכת דרך צלחה".

 

צורך הולך וגדל במחזור נכון של סוללות חשמליות.

ב-2019 עלו על הכבישים בישראל כ-100 אלף כלי רכב חשמליים. בתחילת שנת 2024, כרבע מהמסירות בישראל היו של רכבים חשמליים, כאשר מגמה זאת צפויה להתגבר, בשנת 2030 צופים כי יהיו מיליון רכבים חשמליים בישראל. אורך החיים של סוללה חשמלית הוא כ-7-8 שנים, משקלה הממוצע של סוללת מכונית חשמלית מגיע עד לחצי טון, כאשר סוללות הליתיום-יון שמצויות ברכבים החשמליים דורשות טיפול מיוחד על מנת למחזרם.

 

"סוללות  לא זורקים ממחזרים.!"

בתוך הסוללה ישנן מתכות יקרות ותרכובות שיש להן ביקוש והכינוי שלהם הוא Black Powder (אבקה שחורה). במהלך המחזור ממצים את השימוש באבקה שיש לה שימוש גם בארץ וגם בחו"ל.

 

יש לדעת – סוללה מוזנחת היא סכנה להתלקחות לאדם, והיא סכנה גדולה לסביבה. השלכת סוללות במקומות לא נכונים, גורמת לחלחול חומרים מסוכנים למי תהום.

 

הטיפול בסוללות הליתיום דורש מיומנות וכלים מיוחדים, הליתיום הוא חומר רגיש ודליק שאסור לאפסן במוסכים רגילים.