כותרות אחרונות
Search

"בול ראן" is coming – כל מה שחשוב לדעת כדי להיערך נכון לתקופת העליות בקריפטו – באדיבות: קרן ולדמן חנן מייסדת קהילת קריפטו וומן.

crypto-background-with-colorful-elements-people_52683-147

צילום: freepik

 

 

בול ראן is coming – כל מה שחשוב לדעת כדי להיערך נכון לתקופת העליות בקריפטו.

בול ראן – עדיף להשקיע לאט ובטוח מאשר בחיפזון עם הפסד קשוח.

באדיבות: קרן ולדמן חנן מייסדת קהילת קריפטו וומן".

"בול ראן": תקופה המגיע במחזוריות כל 4-5 שנים בתחום הקריפטו הגורמת למטבעות הדיגיטליים השונים לעלות בצורה דרסטית.

קרן ולדמן חנן: "כל מה שנרשם במאמר הזה הוא מהחוויה האישית שלי בלבד, מהניתוחים הפרטיים שאני מבצעת ואין לראות בהם כייעוץ או המלצה להשקעה במטבעות קריפטו או ביטקוין."

 

קרן ולדמן – חנן – מייסדת קהילת "קריפטו וומן" – צילום: מירב רביץ – מושל

 

לקריפטו נכנסתי ממש בתחילת 2017, זו הייתה תקופה של עליות מטורפות שהתחילו עוד ב-2016! ביטקוין ואתריום שברו שיאים ואיתם מטבעות נוספים, מה שנקרא תקופת הבול ראן בז’רגון המקצועי של חובבי הקריפטו. מאז עברתי עוד שני בול-ראנים – 2020 והתקופה אליה אנו נכנסים ביום כתיבת המאמר. בתור בוגרת הבול ראן השלישי אוטטו, רציתי לשתף אתכן בכמה תובנות וקצת לחזות את העתיד, מקווה שתיקחו מזה את המירב. בהזדמנות זו, אם לא קראתן את המאמר על אירוע החציה – כל הסודות וההשפעות, כדאי שתעשו זאת, כדי שתבינו מה מביא אותנו לתקופת ה "בול ראן".

 

פסיכולוגית משקיעים

כולם, בלי יוצא מהכלל מתעוררים בתקופת העליות ומחליטים שזה הזמן להשקיע. הרשת מוצפת בפוסטים איך קונים ביטקוין מאז שעלה בשבוע האחרון ל-62,000 דולר. פסיכולוגית משקיעים שרוצים לקנות בעליות היא דבר טבעי וחזק מאוד, משהו שלרציונל האנושי קשה להלחם איתו. לעומת זאת אף אחד לא ירצה לקנות בתקופות של שפל וירידות, למעשה זמן הזמן ששוק הקריפטו וביטקוין הופכים ללעג ויש מי שהורג אותם בטרם עת.

 

בתחילת הבול ראן

בתקופות של עליות, הרבה מאוד מטבעות עולים יחד עם ביטקוין ולפעמים הם עושים תשואות גבוהות יותר מביטקוין ואתריום, אפילו מטבעות שאין כלום מאחוריהם או כאלו שהתחילו כבדיחה. הרבה מנטורים לבלוקצ’יין וקריפטו יעלו ויציגו בגאווה מטבעות עליהם הם ממליצים ככאלו “שהולכים להתפוצץ” ולעשות תשואות מטורפות. מאוד יכול להיות שהם יהיו צודקים. חשוב לי להגיד שאיני שופטת או מזלזלת באף מנטור וזו לא מטרת המאמר. 

 

מה שכן, זה יפתח את התיאבון להרבה משקיעים חדשים שמבחינתם ביטקוין “כבר יקר” או “כמה תשואה הוא יעשה ביחס למטבעות חדשים”. אותם המשקיעים יהפכו בין לילה להיות גרידיים וינסו למצוא את “הביטקוין הבא”, זה שנסחר בשער אפסי ויעלה באלפי אחוזי תשואה כמו שביטקוין עשה בשנים הראשונות שלו שעוד עלה סנטים בודדים ועד שהגיע למחירו היום. עד כאן הכל טוב. אותם אנשים שהשקיעו במלא מטבעות “שיביאו להם את המיליונים” אולי יראו תשואות תלת וארבע ספרתיות, יתעוורו לכמה רגעים ויראו את הפנסיה המוקדמת שלהם והחופש הכלכלי שהם חלמו עליו כל החיים. 

 

לכל בול ראן, יש מוצאי בול ראן

זה סופו של כל בול ראן. והסוף שלו כואב, ירידות של 80% בכל המטבעות, חלקם ירידות של 100%, מה שאומר שהם נמחקו ונעלמו מהמפה. ומה לעשות, גם פה פסיכולוגית המשקיעים עובדת ואותם משקיעים לא מיומנים שהתלהבו מהר, גם הפסידו מהר, הרבה מהם הפכו להיות “ממורמרי קריפטו”, חלקם קנו בשיא הבול ראן כשהמחירים היו גבוהים מאוד והפסידו המון כסף. 

 

מרבית האנשים לא יודעים לתזמן שוק ולא ידעו מתי מסתיים הבול ראן והגיע הזמן למכור. למעשה ניסיון לתזמון השוק הוא התאבדות לתיק ההשקעות. הלא גם שמשקיעים רבים מסתמכים על חבר או מנטור מבין עניין “שבדק” היטב מהם מטבעות העתיד, בזמן שאותם המשקיעים עצמם חסרי מושג במה הם השקיעו או מהי רמת הסיכון שלקחו.

 

מטבע העתיד

כמה נקודות לגבי מטבעות העתיד, אני ממש סבורה שמי שיודע מהו מטבע העתיד הוא אחד לסטיב ג’ובס, מה שאומר שאין הרבה כאלו בעולם. אני יכולה להעיד על מספר מנטורים מאוד מוכרים שהמליצו בבול ראן הקודם על מטבע בשם טרה לונה שהיה הכוכב התורן של הבול ראן והגיע ל-TOP10 המטבעות המובילים. אותו מטבע מבטיח קרס תוך פחות משבוע וערכו התאפס לחלוטין, ממש אפס עגול. לא מאשימה את החבר שהמליץ או את המנטורים, זו הייתה תדהמה בכל שוק הקריפטו, אפילו בתי השקעות נפלו בזה וגם אני. הנקודה היא שזה קרה וזה יקרה ואף אחד, פשוט אף אחד לא יכול לנבא את העתיד ומי שכן ועושה זאץ עם המון ביטחון וסימני קריאה ופחות טיעונים ענייניים, הייתי נזהרת ממנו (אגב, זה משהו שלמדתי שהוא שנכון בכל תחום השקעה).
 
ולגבי יתר המטבעות שלא התאפסו, הם ירדו ירידות כל כך חדות וסבלו משוק דובי במשך הרבה מאוד זמן ובמצב כזה משקיעים מתייאשים ומוכרים בהפסד וחוזרים למעגל “ממורמרי הקריפטו”.
 

מטבעות קריפטו זה שוק מאוד דינאמי וחדשני, כל יום נולדים פרויקטים ומטבעות חדשים ואיתם גם חברות חדשות. בניגוד לחברה רגילה שנסחרת בבורסה המסורתית, שיש לה דוחות רווח והפסד, שיש להן תשקיף, בעולם הקריפטו אין שקיפות ואם נדמה שיש היא מסתמכת על נתונים באתרים וברשתות, כאלו שמפרסמת החברה עצמה ולא בהכרח על נתונים אובייקטיבים ומובהקים שיש מי שביקר ובדק אותם.

 

אם ניקח את מטבע טרה לונה שהזכרתי אותו מקודם כדוגמא (ויש עוד מקרים רבים כאלו), לרוב האנשים לא הייתה דרך לגלות שמדובר בפונזי קלאסי, כסף שנכנס ממשקיעים זה כסף שמשולם למשקיעים אחרים. אם היה לנו נתוני רווח והפסד ומאזן, היינו יכולים לנתח ולהבין שיש דגל אדום. בקריפטו זה לא המצב ולכן האתגר פה מאוד גדול – להבין גם את המוצר אם הוא טוב או לא, להבין מי הצוות ומה הניסיון שלו ובעיקר אם אנחנו סומכים על האנשים מאחורי המטבע שיעשו עבודה טובה (הן טכנולוגית, שיווקית, יח”צית ועסקית). 

בהקשר הזה אציין שביטקוין מאוד שונה בנוף הקריפטו. מצד אחד גם לביטקוין אין דו”חות רווח והפסד או תשקיף, אך מנגד אין גוף ומודל עיסקי מאחוריו ויזמים שיש להם אינטרס להגדיל את שווי השוק שלו כדי לגרוף רווחים כמו שקורה בכל מטבע קריפטו אחר. מה גם שאת ביטקוין אי אפשר לשנות  וזה דבר חשוב מאוד בעולם הקריפטו, אבל זה לפוסט אחר.

 

 איך בכל זאת כן?

גם אני משקיעה במטבעות שאני מאמינה שיש להם פוטנציאל. אבל אף פעם לא אשקיע מבלי שאני יודעת מה ייעוד המטבע, לא אשקיע בכל מטבע חדש שרק יצא ויש באז סביבו כי מישהו אמר לי, אלא הייתי רוצה לראות היסטוריה של המטבע, להבין מי הצוות מאחוריו ושמדובר באנשים שאפשר לסמוך עליהם ולהאמין להם. מה שאומר שהרבה מזה מבוסס על תחושות והנחות שלקחתי, על הימור של לנסות לצפות את העתיד ופחות על ידע ונתונים אובייקטיבים. וזו הסיבה שאני לא אוהבת להמליץ על מטבעות, כי אני חושבת שיש בזה אלמנט גדול של הימור ונראה לי לא אחראי להמליץ עליהם ברשת. מה גם שאני יודעת שהמלצות מהסוג הזה יגרמו להרבה משקיעים להפסיד את כספם משום שלא ידעו או התכוונו לתזמן את השוק, הרי מי יודע לתזמן את השוק? ושלא נדבר על זה שקנייה בכל מיני בורסות לא מפוקחות יהוו בעיה בהחזרת הכספים לחשבון הבנק.

 

הקצאת נכסים בתיק הקריפטו 

להשקיע במטבעות זה מרתק, מלא אדרנלין וזה סה”כ כיף גדול, אבל מעבר לזה שזה תחום מסוכן, חשוב להבין שיש בזה אלמנט של סיכון ואפילו הימור! ועם המחשבה הזו בדיוק תנהלו את ההשקעה שלכן. אני נוטה להסתכל על פילוח ורמות סיכון ההשקעות בקריפטו באופן הבא:

ההשקעה הסולידית – ביטקוין שיהווה X% מהתיק.
השקעה בסיכון בינוני – אתריום שיהווה Y% מהתיק.
השקעה בסיכון גבוה – כל יתר המטבעות שיהוו את ההשלמה ל-100% בתיק.
כמובן שהקשת רחבה ויש מי שיעדיפו 100% ביטקוין, 100% אתריום או 100% מטבעות אחרים וזה משתנה באהבת הסיכון ובאמונה של כל משקיע ומשקיעה.
דוגמא לתיק השקעות, כמובן שאתן מוזמנות לשחק עם הפילוח בהתאם לאהבת הסיכון שלכן (אל תראו בפילוח זה כהמלצה, מדובר בתיק להמחשה בלבד).
 
**טיפ חשוב – הקפידו לרכוש ביטקוין ואתריום אצל חלפנים בעלי רישיון, במדריך הנ”ל ושמרו אותם בארנקים נפרדים מהמטבעות הנוספים שנרכשו בבורסות לא מפוקחות.
 
 

 "כל מה שנרשם במאמר הזה הוא מהחוויה האישית של קרן ולדמן חנן, או מהניתוחים הפרטיים שהיא מבצעת ואין לראות בהם כייעוץ או המלצה להשקעה במטבעות קריפטו או ביטקוין."

 

סיכום

* בול ראן זו תקופה מרתקת, שבה נראה כאילו ציר הזמן רץ במהירות פי שתיים ממה שקורה בשוק ההון או בזמנים שאינם בול ראן. זה כיף, מרגש ומלא בהזדמנויות. אפשר להרוויח ואפשר להפסיד, ההבדל בין השניים זה ידע ומיומנות.

* השקעות לטווח רחוק הן השקעות טובות, ניסיונות תזמון, להכות את השוק הן כאלו שעד כה לא הוכיחו את עצמן לרוב המשקיעים הפשוטים וגרמו להם להפסדים רבים.

* לפעמים הניסיון להיות גרידים יכול לעלות הרבה מאוד כסף. לא יודעת מה איתכן, אני שמחתי מאוד שבשנת 2023 ביטקוין עלה רק ב-156% לעומת נאס”ק שעלה ב-56% וסנופי שעלה ב-25%.

* אל תחפשו קיצורי דרך! ואם קרה למישהו שהשקיע במטבע שהפך אותו למיליונר זה אותה הסתברות שהוא היה זוכה בלוטו, די נמוכה.

* ואם בכל זאת מתחשק לכן וזה בסדר לחלוטין כי אין כמו ללמוד על בשרך (וגם אני עושה את זה), נהלו את זה בהתאם להקצאת הנכסים שאתן מעוניינות בה ותיכננתן אותה מראש.

* השקיעו לאט ובטוח מאשר בחיפזון עם הפסד קשוח.

 

לינקדאין לחץ כאן

פייסבוק לחץ כאן

 
אין לראות במאמר הזה  כהמלצה או ייעוץ להשקעה במטבעות קריפטו או ביטקוין.

בא לך ללמוד יותר? קורס קריפטו מאפס למאה יוצא לדרך, כל הפרטים כאן