כותרות אחרונות
Search

בית אבי חי מציג : פנים. יום. זיכרון – מיזם הנצחה אמנותי

בית אבי חי מציג : פנים. יום. זיכרון

 

גוני. לזכרו של גוני גיורא הרניק

מיזם הנצחה אמנותי המפגיש אנימטורים וסיפורי זיכרון אישיים על חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה

איך מחיים זיכרון מאדם שכבר אינו בין החיים? איך הופכים רגעי בשר ודם של חללים שאינם חיים עוד לרגעים מצוירים לנצח?

 

זו השנה השביעית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה הייחודי "פנים.יום.זיכרון". הפרויקט רותם את טכנולוגיות האנימציה למלאכת החייאת רסיסי זיכרון מחייהם של חיילים שנהרגו, ומפגיש בין משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה.

 

אל הפרויקט יצטרפו השנה חמישה סיפורים המנציחים רגעי זיכרון ומספרים את סיפוריהם של גייל רובין ( נהרגה בפיגוע בכביש החוף 1978 ), גוני גיורא הרניק ( נהרג במלחמת לבנון הראשונה 1982), יצחק ומלאכי רוזנפלד ( יצחק נהרג ב2002 אחיו מלאכי נהרג בפיגוע בבנימין, 2015) נאוה ודויד אפלבאום ( נהרגו בפיגוע בירושלים, 2003 )דניאל פומרנץ ( נהרג במבצע צוק איתן, 2014)

 

יטבת פייראיזן-וייל, מנהלת המיזם – בית אבי חי: "החשש הגדול של כל מי שאיבד אדם יקר לו הוא הפחד לשכוח. לאבד את הדמות החיה, לשכוח איך נראו תווי פניו, איך נשמע צחוקה, איך הרגיש מגע החיבוק. פרויקט "פנים. יום. זיכרון" נולד מתוך הרצון לשמר את רסיסי הזיכרון האלה. משפחות שכולות פתחו בפנינו את לבן וסיפרו לנו על אהובים שאינם, שיתפו ברגעי היום-יום, בכל אותן אלפי התרחשויות אגביות של ארוחות ערב, שיחות נפש, צפייה משותפת במשחק כדורסל, חלומות כמוסים, רומנטיקה וצחוק. לפני שבע שנים יצאנו ביחד עם יוצרים ואנימטורים למסע בנבכי הזיכרון, בבקשה לשמר ולהנציח את רגעי החסד האלה. להסיט את המבט האוטומטי שלנו מהעיסוק בדיווחי המוות דווקא אל רגעי החיים. חששנו מהתגובות לחיבור הלא טריוויאלי בין אנימציה לשכול, אולם כבר במהלך העבודה הרגשנו את עוצמת הסרטים, את הכוח הנדיר שיש באנימציה לברוא עולם ולהחיות רגעים אבודים. התגובות שאנו מקבלים נרגשות מאוד, הן מקרב המשפחות השכולות והן מקרב צופים בארץ ובעולם. אנחנו מקווים שהסרטים האלה, המביאים מבט אישי וחי ייהפכו גם הם לחלק משפת הזיכרון הלאומית שלנו, לצד הטקסטים הקאנוניים.

 

אנחנו מזמינים קרובי משפחה וחברים של חיילים שנפלו להמשיך ולשלוח אלינו סיפורים אישיים ולהצטרף למארג הזיכרון הייחודי, ומזמינים את הצופים לשתף את הסרטים ולהרחיב את מעגלי הזיכרון".

 

על הסרטונים:
גייל (שם זמני)
לזכרה של גייל רובין, שנרצחה על ידי מחבלים בשמורת הטבע של מעגן מיכאל כקורבן הראשון של פיגוע כביש החוף 1978
יוצרות: מעין צוריאל ויסכה מאיו
אודות הסרט: גייל, צלמת טבע ישראלית ממוצא אמריקאי שבעה מהמראות שנגלו לעיני כשתיעדה את מלחמת יום כיפור, היא בוחרת להתמקד בצילום טבע ארץ ישראלי. בשעה שצילמה ציפורים בחוף הגיעה מהים סירת מחבלים. ליד גופתה נמצאה המצלמה ובה התמונות האחרונות שצילמה.

גוני
יוצרים: המחלקה לאמנויות בבצלאל בהנחיית שרה ג'ין חתוכה
לזכרו של גוני גיורא הרניק, מפקד סיירת גולני אשר נהרג במהלך הקרב על הבופור במלחמת לבנון הראשונה, 1982
אודות הסרט: גוני, ילד ירושלמי שובב ועצמאי אשר אהב לטייל רחבי הארץ, המציא אתגרים רבים לעצמו ולאחרים, חלם להיות חייל גיבור, והגשים את כל אלו.



כדור חוזר
יוצרת: רעות בורץ
לזכרם של יצחק ומלאכי רוזנפלד, יצחק שרת כטייס בחייל האוויר, הוא נהרג בשיטפון בשנת – 2002 , שלוש עשרה שנים לאחר מכן נהרג גם אחיו, מלאכי בפיגוע בבנימין.
אודות הסרט: הכדורסל במשפחת רוזנפלד תמיד היה דומיננטי, האהבה למשחק עברה בין האחים והייתה "לדבק" המשפחתי. לאחר מותו של האח הבכור, יצחקי, המשחק סייע להתאוששות המשפחתית . 13 שנים לאחר מכן, בדרכו חזרה ממשחק כדורסל, נהרג בפיגוע גם אחיו הצעיר – מלאכי.

"חסד"
יוצרת: סיון קידרון
לזכרם של נאוה ודויד אפלבאום, אנשי חסד ועשייה ציבורית רחבת היקף – אב ובתו אשר נרצחו בפיגוע בקפה הלל בירושלים ב2003 ערב חתונתה של הבת.
אודות הסרט: ערב חתונתה של נאוה, כולם עסוקים בהכנות האחרונות ליום הגדול, ההתרגשות בשיאה, נאוה ואביה – דויד, יוצאים ביחד לקנות קפה בכדי לפנק ולרענן את השותפים בהכנות לחתונה, אך לא שבים לעולם.

 

"השיחה האחרונה" (שם זמני)
לזכרו של דניאל פומרנץ אשר נהרג במהלך הכניסה הקרקעית לעזה במבצע "צוק איתן" 2014
יוצרים: נקו פרודקשנז. במאי: אופיר לובל
אודות הסרט: ערב כניסתו לעזה, כתב דניאל מכתב פרידה וצלצל לשיחה עם המשפחה, את השיחה הקליטה אימו, קצינת נפגעים ראשית בדימוס, עם תחושה קשה ומרה של סוף.

 

ניהול המיזם: יטבת פייראיזן וייל / ריכוז והפקה: לירן ליפשיץ / ליווי אומנותי: אוסי ואלד

 

הסרטונים החדשים יהיו זמינים ביום הזיכרון באתר האינטרנט של בית אבי חי, לצד הסרטונים משנים קודמות, בכתובת: [http://www.bac.org.il/memory ]

 

אירוע "צופים וזוכרים " המשלב הקרנה מיוחדת של סרטים מתוך הפרויקט, בליווי מוזיקלי וסיפורים אישיים יתקיים בבית אבי חי בירושלים, בערב יום הזיכרון 17.4.2017, בשעה 21:30.
באירוע ישתתפו: עילי בוטנר וילדי החוץ ויוקרנו לראשונה הסרטים החדשים שנוצרו בפרויקט.
בימוי : רונן פלד חדד . הכניסה ללא תשלום בהרשמה מוקדמת בלבד באתר בית אבי חי.