כותרות אחרונות
Search

הבורסה לניירות ערך ממשיכה לפתח את שוק ההון בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם – תשיק רפורמה חדשנית בעשיית שוק, בדגש על מניות ת"א-90.

 

 

 הבורסה לניירות ערך ממשיכה לפתח את שוק ההון בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם – תשיק רפורמה חדשנית בעשיית שוק, בדגש על מניות ת"א-90.

תוכנית עשיית השוק תנוהל על ידי הבורסה, אשר תשקיע כ- 6 מיליוני שקלים בתוכנית; הפרמטרים לעשיית השוק ייקבעו בצורה תחרותית.

 

הבורסה לניירות ערך (הבורסה: ברסה) מודיעה היום (יום שני, 19 באוגוסט, 2024) כי תשיק רפורמה בעשיית שוק בכל ניירות הערך ובדגש על מניות מדד ת"א-90, כך שעושי השוק יתוגמלו על סחירות ועל כמויות גדולות יותר ומרווחים הדוקים יותר.

 

הרפורמה היא חלק מיישום התוכנית האסטרטגית של הבורסה, שאחד מעמודי התווך שלה הוא הגדלת הסחירות והנזילות בבורסה והיא מצטרפת לשורה של מהלכים שכבר נעשו, בהם: רפורמת המדדים, הוספת מועדי פקיעות שבועיות על ת"א-35, השקת חוזים עתידיים על מדדי מניות בליווי עושה שוק (החל מה- 1 בספטמבר, 2024) והשקת מערכת בלוק שתעלה בהמשך השנה.   

 

רפורמת עושי השוק החדשה מבוססת על שלושה עקרונות מרכזיים:

  • תוכנית עשיית השוק תנוהל על ידי הבורסה (שתתקשר הן עם עושי השוק והן עם החברות הנסחרות).
  • הבורסה תשתתף בתשלום לעושי השוק – סך עלות התוכנית תעמוד על כ- 6 מיליון ש"ח בשנה.
  • הפרמטרים של עשיית השוק (כמות ומרווח) ייקבעו בצורה תחרותית על ידי עושי השוק.
  •  

בניגוד למצב היום, בו כל חברה מבצעת התקשרות עם עושה שוק בהסכם נפרד, הבורסה תתקשר בהסכם מול כל עושי השוק, תיקח על עצמה את ניהול התוכנית והיא זו שתתגמל את עושי השוק, וזאת כמקובל בבורסות אחרות בעולם. נציין כי כיום פועלים 3 עושי שוק בכ-300 ניירות ערך (מרביתם במניות). מבדיקה שביצע סגל הבורסה, נמצא כי עושי השוק אומנם עומדים במחוייבויות שהוטלו עליהם באופן מלא, אולם תרומתם  לנזילות מוגבלת.

 

שלבי הרפורמה

בשלב הראשון מבקשת הבורסה לאתר את הגופים בעלי הפוטנציאל לעשיית שוק וזאת על מנת להגדיל את מספר השחקנים הפועלים בשוק זה. בשנת 2022 תוקנו כללי הבורסה כך שעושה שוק (במניות ובאג"ח) לא נדרש עוד להיות חבר בורסה או חברה בת של חבר הבורסה. משמעות התיקון הייתה פתיחה של עשיית השוק לתחרות בין גופים נוספים, אולם בפועל עד היום לא הצטרפו גופים נוספים לתוכנית עשיית השוק הקיימת.

 

במסגרת שלב זה פרסמה הבורסה קול קורא לעושי שוק פוטנציאלים אשר כולל את פרטי התוכנית המוצעת, בהם התגמול המוצע. (הודעות בורסה – עשיית שוק – המודל החדש | מאיה – הבורסה (tase.co.il). מבין המועמדים שיגישו מועמדותם, תבחר הבורסה את אלה הכשירים לשמש כעושי שוק. במקביל תפעל הבורסה לעודד את החברות להצטרף לתוכנית החדשה.

 

בשלב השני, רשימת החברות שהביעו נכונות להצטרף לתוכנית תועבר לכל אחד מעושי השוק שנבחרו. עושי השוק יתחרו ביניהם על כל נייר ערך בו הם מעוניינים לשמש כעושה שוק. הם יעבירו לבורסה את הפרמטרים לעשיית השוק, הכמות המינימלית והמרווח המקסימלי עבור כל נייר ערך והבורסה תיתן ציון לכל עושה שוק בהתאם לפרמטרים שהציע לנייר הערך. עושה השוק עם הציון הגבוה ביותר יזכה לעשות שוק בנייר הערך והפרמטרים לפיהם תתבצע עשיית השוק הם הפרמטרים של עושה השוק המנצח. כדי להימנע מפרמטרים "קלים מדי", הבורסה תקבע פרמטרים מינימליים לציטוט וזאת במטרה לקבוע רף שממנו "לא ניתן יהיה לרדת". בנוסף, הבורסה תקבע כמות מינימלית וכמות מקסימלית של ניירות ערך לעושה שוק.

 

התגמול הכספי לעושי השוק יהיה כלהלן:

מניות מדד ת"א-90

סגל הבורסה סבור כי סיכויי ההצלחה של רפורמה כזו במניות מדד ת"א-90 גבוהים וכי קיים פוטנציאל לגידול משמעותי בסחירות, הן בשל שווי השוק הגבוה של מניות אלו והן בשל העניין הרב בקרב המוצרים עוקבי המדדים אחר המדדים הללו. ראוי לציין כי ב- 1 בספטמבר, 2024 הבורסה תשיק מחדש את החוזים העתידיים וביניהם חוזים עתידיים על מדד ת"א-90 וזאת בליווי עשיית שוק בחוזים העתידיים, צעד נוסף שמטרתו להגביר את הסחירות והנזילות.

  • סכום חודשי קבוע של 6,500 ש"ח. (4,000 ש"ח ישולמו מאמצעי הבורסה ואילו החברה תשתתף ב-2,500 ש"ח).
  • החזר עמלות maker לעושה שוק שחלקו במחזור המסחר על מניית ת"א-90 בה הוא עושה שוק לא יפחת מ-3% (עד לתקרה של 10% מהמחזור).

 

מניות ת"א-35 

  • סכום חודשי קבוע של 6,500 ש"ח אשר ישולמו על ידי החברה.

 

מניות אחרות 

  • סכום חודשי קבוע של 2,500 ש"ח אשר ישולמו על ידי החברה.
  • החזר עמלות maker לעושה שוק שחלקו במחזור המסחר במניה בה הוא עושה שוק לא יפחת מ-3% (ללא תקרה).

 

איגרות חוב, נע"ם ואג"ח להמרה

  • סכום חודשי קבוע של 2,500 ש"ח אשר ישולמו על ידי החברה.

 

על מנת לעודד את החברות להשתתף בתוכנית עשיית השוק, הבורסה תאפשר לחברה שתירשם לתוכנית, להתחבר למערכת הדאטה של הבורסה ולקבל מידע מקיף על המניה, התפתחות הסחירות בה ומידע על פעילות הלקוחות המוסדיים ובעלי עניין, ללא עלות. 

 

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה:"תוכנית עשיית השוק צפוייה לשפר את האקו-סיסטם בשוק המניות המקומי, בדגש על הגברת הנזילות והסחירות, לטובת כלל השחקנים. חברה ציבורית שתצטרף לתוכנית, תזכה לעשיית שוק במניותיה במחיר תחרותי, תחת ניהול הבורסה, באופן שצפוי להגדיל את הסחירות והנזילות בניירות הערך שלה, לרווחת בעלי המניות וציבור המשקיעים. במהלך זה טמונים יתרונות רבים, בין היתר, אפשרות למשקיעים פרטיים לצאת ולהיכנס לפוזיציה בקלות, מיתון תנודות חריפות במחיר נייר הערך, משיכת משקיעים בינלאומיים, הערכת שווי נכונה יותר שמבוססת על מחיר ני"ע נזיל, המשקף נכונה את הערכת השווי של החברה והגדלת אטרקטיביות הנובעת מפרמיית נזילות שמשקיעים מעניקים לנייר נזיל יותר. בנוסף, אלו יוכלו לסייע להגדלת משקל המניה במדדי הבורסה, הנשען על  מידת הסחירות של המניה במדדים, בהתאם לרפורמת המדדים משנת 2023, ומכאן פוטנציאל נוסף להגדלת היקף ההשקעות במניות החברה. התוכנית צפויה להגדיל את הפוטנציאל העסקי של עושי השוק ולתרום לפיתוח סקטור זה".

 

הצטרפות החברות למודל עשיית השוק החדש היא וולונטרית. המודל החדש יופעל במקום התוכנית הקיימת. חברות המשתתפות בתוכנית הקיימת יוכלו להחליט האם להצטרף לתוכנית החדשה.

 

התוכנית כפופה לאישור דירקטוריון הבורסה.