כותרות אחרונות
Search

היפוך העולם – חוויה בינ"ל של אמנות ואנשים ב-מוזיאון ישראל, ירושלים

היפוך העולם – חוויה בינ"ל של אמנות ואנשים


מופע מחול בלגי עכשווי עתיר שבחים ובמרכזו שקית העוטפת או אולי בולעת בני אדם, מיצג וידאו מהפנט נע על-פי תנועות במרחב, קצב מזרחי, ריקודי דֶבְּקָה וחלפנים ש"קונים" אינטראקציה עם הקהל ● כל אלה משתלבים לאירוע רב-תרבותי חד פעמי סוחף של אמנות ואנשים לרגלי הפסל המוכר "היפוך העולם, ירושלים״

 

יום שלישי | 21.8 | מהשעה 18:00 | במוזיאון ישראל

כלול במחיר הכניסה; למנויים ולילדים חינם

 

צילום: יח"צ

 

הפסל "היפוך העולם, ירושלים" של הפסל ההודי-בריטי אניש קאפור שניצב ברחבה הגבוהה במוזיאון ישראל כבר הפך לאחד מסמלי העיר ירושלים. צורתו כשל משפך או שעון חול, הוא עשוי פלדה מלוטשת ומשקף למביטים בו את שמי ירושלים ואת שטח המוזיאון – ישירות ובהיפוך – מטפורה לעיר השופעת ניגודים: קודש וחול, שמיימי וארצי, שקט וסערה. הפסל הוא ההשראה לאירוע 'היפוך העולם': תחת כיפת השמיים יוצעו מגוון התרחשויות אמנותיות-תרבותיות מפתיעות – שמשלבות מזרח ומערב, חדש וישן ומסורתי מול מודרני – ויזמנו פרשנויות על החיים בעיר הססגונית, המורכבת ורבת-הפנים הזאת.

 

* הרס (WRECK) – רשימת מינים נכחדים: עבודת המחול המדוברת של האמן הבלגי פייטרו מרולו

שקית פלסטיק ענקית שחורה ענקית נעה בחלל כצייד, בולעת ויורקת בני אדם, כמו לווייתן או מפלצת מיתולוגית. בני האדם, הרקדנים, ספק נעטפים ספק נעלמים בתוכה והם מאוימים ממנה ומרותקים אליה גם יחד. השקית משתלטת על המחשבות, יכולה להיראות לרגעים כמיטיבה אך גם להתגלות כבעלת פנים אחרים.

 

* עבודת וידאו של האמנים דניאל זיני ויאיר מוס

שקית הפלסטיק השחורה והגדולה ממופע המחול היא חומר הגלם לעבודת וידאו שתוצג על קיר המוזיאון; זהו אובייקט כסוף עשוי חלקיקים, שמודד באמצעות חיישן את עוצמת הסאונד ברחבה, ומייצר מהמידע שנאסף אלפי תנועות מפותלות ומהפנטות.

 

* חגיגה אתנית: בקצב הפיוט עם יוני שרון ולהקת המחול ד'או אלקנדיל

מופע וירטואוזי המביא אל קדמת הבמה את האנרגיה, את הכלים ואת המקצבים של המזרח התיכון, שזורים בפיוטים ובשיתוף הקהל. להקת המחול תלמד את המשתתפים צעדי דֶבְּקָה, כך שתיווצר חוויית פולקלור משותפת. את המופע מוביל אמן כלי ההקשה יוני שרון, המופיע בשנים האחרונות בארץ ובעולם.

 

* חלפני חומר – רועי מעין וארז מעין בשיתוף ענת כ"ץ (מופע בכורה ארצי)

שני "חלפנים", קדר וכוראוגרף, נושאים על גבם תיקים מלאים מטילי "זהב" עשויים קרמיקה יציעו לאנשים בקהל עסקה: מטיל זהב תמורת פריט מתיקם או מכיסם, שיכול לספר עליהם דבר או שניים. את מעמד ההחלפה מלווים רקדנים שהופכים את עסקת החליפין לטקס חגיגי. הפריטים המוחלפים יהפכו למיצב דינמי שייבנה מול עיני הקהל.

 

מנהלת אמנותית: נטע כהן

מוזיאון ישראל, ירושלים

אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il/