כותרות אחרונות
Search

הכל על ביטול עיסקה והחזר כספי מאת: עורכי הדין ורד כהן ורענן בר

הכל על ביטול   עיסקה    והחזר    כספי 

מאת:  עורכי  הדין  ורד  כהן  ורענן  בר  –  און ממשרד  בר  –  און,  כהן,  עורכי  –  דין

* קיבלתי במתנה מארז טיפוח. האם ניתן לקבל החזר כספי עליו ?
* הזמנתי בחנות תכשיטים שרשרת זהב לפי מידות מיוחדות, שתיוצר במיוחד עבורי, ושילמתי
* 2,000 ₪. האם זכותי להתחרט ולבטל את העיסקה ?
* פסח מאחורינו, ורבים חפצים להחזיר מתנות שקיבלו לרגל החג ולקבל החזר כספי.
* אחרים התחרטו על רכישת חפצים לעצמם (בגד, נעליים, רהיט, תכשיט) וחפצים להחזירם ולקבל את כספם.

מדריך  מקוצר: האם  ומתי  ניתן  לבטל  עיסקה  ולקבל  החזר  כספי !
תקנות הגנת הצרכן (ביטול עיסקה), תשע"א – 2010 מקנות לצרכן, בתנאים מסויימים, את הזכות לבטל עסקאות באופן חד צדדי, ואפילו ללא סיבה, ולקבל את כספו חזרה.

החזר  כספי  למתנות :
קבלת החזר כספי אפשרית גם לגבי מוצרים שקנינו לעצמנו, וגם לגבי מוצרים שקיבלנו במתנה. כך, ניתן לקבל החזר כספי מלא גם על החזרת מתנות, בתנאי שיש בידינו את השובר המתאים (פתק החלפה או הוכחה אחרת לגבי עצם ביצוע העיסקה, מועדה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום), ובתנאי שהמתנה לא שולמה באמצעות תווי קניה או כרטיס מגנטי נטען.

חמשת  התנאים  הבסיסיים  הינם:
1 – המוצר עלה יותר מ- 50 ₪ (מגבלת הסכום חלה רק על מוצרים. שירות ניתן לבטל בכל סכום. אין מגבלת סכום, וערכו יכול להיות נמוך מ- 50 ש"ח).
2 – המוצר נותר באריזה המקורית של היצרן ולא נפגם.
3 – לא נעשה במוצר שימוש.
4 – הצרכן החזיר את המוצר לחנות במועד המפורט בתקנות.
5 – הצרכן הציג הוכחת קניה (פתק החלפה, חשבונית, סרט קופה, או הוכחה אחרת לביצוע העיסקה, מועדה, הסכום ששילם הצרכן בעדה ואמצעי התשלום).
כאשר מתקיימים התנאים לעיל – יש להגיע לבית העסק עם המוצר והחשבונית, סרט הקופה או פתק ההחלפה, ועקרונית בית העסק  חייב  להשיב את הכסף, בניכוי דמי ביטול.

מתי  ניתן  לבטל  ?
יש לזכור, שפרק הזמן שבו אפשר לבטל עיסקה משתנה ממוצר למוצר, כמפורט בתקנות. להלן דוגמאות.

ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה  בתוך  14  ימים  מהיום  שבו  הצרכן  קיבל את  המוצר :  ריהוט, ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים, מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, כולל ציוד קצה (מודם, טלפון סלולארי, ממיר, צלחת לוויין), מוצרים הארוזים באריזתם המקורית, מוצרים שהוזמנו על ידי הצרכן ועדיין לא סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינרלים, שעונים.
ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה  בתוך  2  ימים  מיום  הרכישה,  לא כולל ימי מנוחה (בתנאי שתווית המחיר על המוצר לא הוסרה): ביגוד, הנעלה.
ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה  בתוך  14  ימים  מיום  עשיית ההסכם,  בתנאי שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת השירות: שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי (אם אינם מתבצעים במלואם מחוץ לישראל). חוגים וקורסים, פרט לקורס פסיכומטרי, שעבורו קיימות הוראות ספציפיות בחוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים.

ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה  בתוך  14  ימים  מיום  עשיית העסקה  או  מיום  מסירת  חוזה  בכתב  או  מסמך  גילוי  נאות  (לפי  המאוחר),  בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו, גם כאשר העסקה היא לתקופה קצובה: שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, כולל טיפולי הסרת שיער. עסקת נופש ארוכת טווח הנמשכת על פני תקופה העולה על שנה, שבה תמורת תשלום הצרכן מקבל בעיקר את הזכות לקבל הנחות או הטבות הנוגעות ללינה בנוסף על השירותים האחרים (למשל נסיעה). חברות או מנוי במועדון הנחות. שירותי טלפוניה נייחת או ניידת. שירותי אינטרנט. שירותי כבלים ולווין. חברות או מנוי במועדון כושר, כולל מועדון בריאות כגון ספא. חברות או מנוי במועדון היכרות ושידוכים. מנוי להגרלות והימורים.


ברכישת  רכב  חדש
 מיבואן ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, בתנאי שהרכב לא נרשם על שם הצרכן במשרד הרישוי (לא חל על רכב יד שנייה).

ברכישת  תכשיט  שהמחיר ששולם תמורתו אינו עולה על 3,000 ש"ח, ניתן לבטל את העסקה עד תום יומיים מיום הרכישה (לא כולל ימי מנוחה).

מה  לא ניתן  להחזיר  ?
מוצרים שאין להם אריזה מקורית, כי לא ניתן להוכיח אם נעשה בהם שימוש או לא.
מוצרים שיוצרו על פי בקשת הצרכן, במיוחד עבורו על פי מידות או דרושות מיוחדות.
מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, תכשיט שהמחיר ששולם בעדו גבוה מ- 3,000 ₪, למעט שעונים. שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל, מינוי להגרלות והימורים, מוצרים הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול, הלבשה תחתונה ובגדי ים.
כמו כן, אין זכות ביטול כאשר התשלום עבור העיסקה בוצע באמצעות תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.
יש לזכור, כי לגבי מוצרים אלה שאינם נכללים בתקנות ביטול עיסקה – עדיין יש חובה על בית העסק להציג שילוט ברור לגבי מדיניות ההחזרה של מוצרים. בהעדר שילוט כזה – החנות חייבת להחזיר כסף עבור כל מוצר שהוא !

מועד  ואופן  החזרת  התמורה :
החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העיסקה ככל שניתן או במועד הקרוב ביותר לכך ולא יאוחר מ- 7 ימי עסקים, ותיעשה באותו אופן שבו נעשה התשלום.

היה התשלום במזומן – החזרת התמורה תהיה במזומן או בשיק מזומן ;
היה התשלום בשיק – אם נפרע השיק החזרת התמורה תהיה תוך 5 ימים מהמועד שנפרע ;
היה התשלום בכרטיס אשראי – יבטל העוסק את החיוב, ואם זוכה חשבונו של העוסק ישיב העוסק לצרכן את הסכום שזוכה בו במזומן או בשיק מזומן, או יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העיסקה וחברת כרטיסי האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן מיידית בסכום החיוב. זאת, בלבד שהיה באפשרותה של חברת כרטיסי האשראי להיפרע מהעוסק בשל העיסקה שבוטלה. ואם לא היה ניתן לזכות את כרטיס האשראי של הצרכן כאמור – ישיב העוסק לצרכן את התמורה במזומן או בשיק מזומן.

דמי ביטול :
תקנות ביטול העיסקה קובעות, שבית העסק רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול בגובה 5% ממחיר המוצר או מערך השירות או 100 ₪ לפי הנמוך שבהם. אם העיסקה בוצעה בכרטיס אשראי, ובית העסק הוכיח לצרכן כי חברת כרטיסי האשראי או גוף אחר שעימו התקשר בית העסק לביצוע סליקת כרטיסי אשראי גבו ממנו תשלום בעד סליקת כרטיס האשראי בעיסקה שבוטלה, רשאי בית העסק לחייב את הצרכן גם בתשלום שנגבה ממנו.

דמי  הובלה  והתקנה :
דמי הובלה ודמי התקנה של מוצרים אותם רוצים להחזיר יחולו על הצרכן / הלקוח.

לדוגמא, לא ניתן לקבל החזר עבור הובלה של ריהוט שהוזמן או התקנה של מכשיר חשמל.

מס  ערך  מוסף :
לגבי מוצרים שנקנו בצירוף מע"מ במרכז הארץ אך הוחזרו באילת – ההחזר יבוצע לפי המחיר המלא אותו שילם הצרכן. הכלל הוא : החזר לפי מה ששולם בפועל.

ואם  למרות  זאת  בית  העסק  מסרב  להחזיר  כסף ?
הצרכן יכול להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות ולנהל הליך אזרחי בינו לבין בית העסק.

המועצה לצרכנות פרסמה דוגמאות לכתבי תביעה המתאימות למוצר רגיל, מוצר חשמלי, שירות ועוד…., ואלה יכולות לשמש בסיס לניסוח עצמאי של כתב התביעה.
באחד המקרים שהגיעו לדיון בבית משפט לתביעות קטנות בחדרה, רכשה התובעת שמלה לחתונת בתה, לאחר יומיים הגיעה לחנות והודיעה שהיא מעוניינת לבטל את העסקה, אך נתקלה בסירוב. בית המשפט קבע, שהתקנות החדשות "שינו את כללי המשחק" ביחס לכוחו של הצרכן להשיב מוצר שרכש, אפילו ללא כל סיבה. בית המשפט קבע, שהתובעת ביקשה לבטל את העסקה לאחר יומיים, ועמדה בנטל להראות שהיא זכאית לקבל את התמורה ששילמה אף מבלי להציג טעם לביטול. עוד נקבע, כי גם אם היתה מבקשת לבטל את העסקה לאחר יותר משני ימי עסקים, עדיין הייתה יכולה לעשות כן, משום שבית העסק לא הציג שלט בחנות בדבר מדיניות החזרת מוצרים, ולכן חלה החזקה בחוק לפיה מדיניות בית העסק לגבי החזרת טובין שלא עקב פגם היא מתן אפשרות לצרכן להחזיר לו את הטובין.

במקרה אחר, תובע קיבל במתנה מוצרים שרכשו עבורו מחנות מוצרים לבית. הוא ביקש להחזיר את המוצרים ולקבל זיכוי כספי, ומסר את פתק ההחלפה. החנות הסכימה לתת לו טופס זיכוי ולא זיכוי כספי, בטענה שעל המוצרים שולם באשראי והיא טרם זוכתה עבור התמורה במועד ביטול העסקה. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע, כי לא הייתה כל מניעה שלאחר זיכוי חשבונה של החנות יומר טופס הזיכוי שנתנה לתובע בכסף מזומן, ולא היה מקום לאלץ אותו להסתפק בזיכוי בלבד.

ונסיים  בדוגמאות :
לגבי מארז הטיפוח – ניתן לקבל החזר כספי על מארז הטיפוח אם המוצר ארוז באריזתו המקורית, מחיר המוצר גבוה מ- 50, האריזה לא נפתחה והצרכן ביטל את העיסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר.

לגבי שרשרת הזהב – צרכן רשאי לבטל עיסקה לרכישת תכשיטים שמחירם אינו עולה על 3000 ₪, אם הצרכן ביטל את העיסקה בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה אחרי יום הרכישה, והוכח כי השרשרת עוד לא יוצרה עד מועד הביטול.

צילום: יח"צ

עורכי   הדין   ורד   כהן   ורענן   בר-און,  ממשרד  בר-און,  כהן,  עורכי – דין,  אשר מדורג  כמשרד  מוביל  בישראל  בעריכת  דין,  ובכלל  כך  בתחום  הליטיגציה  –  התדיינות  בבית  המשפט , דיני  משפחה  ודיני  ביטוח  ונזיקין,  כולל  רשלנות  רפואית.
www.Bar-OnCohen.co.il