כותרות אחרונות
Search

הספורטאית האולימפית המבוגרת ביותר בעולם – המתעמלת היהודייה אגנס קלטי חוגגת יום הולדת 102.

הגב' אגנס קלטי יחד עם אדם ג'סטין יו"ר מכבי הונגריה – צילום: יח"צ

 

הספורטאית האולימפית המבוגרת ביותר בעולם – המתעמלת היהודייה אגנס קלטי חוגגת יום הולדת 102.

אדם ג'סטין יו"ר מכבי הונגריה הגיע לברך ולחגוג עם אגנס את יום הולדתה בבודפסט בהונגריה.  במוזיאון הספורט היהודי יש את סיפור חייה מעורר ההשראה של אגנס קלטי שזכתה בעבר ב- 10 מדליות מתוכן 5 מדליות זהב וגביע שקיבלה במכביה החמישית.

 

הגב' אגנס קלטי הספורטאית האולימפית ואלופת עולם המבוגרת ביותר בעולם חגגה אתמול יום הולדתה 102 ואדם ג'סטין יו"ר מכבי הונגריה בירך אותה וציין "שמכבי הונגריה רואה שליחות רבה בהצגת גדולתה של אגנס קלטי ושל ספורטאים יהודיים מעוררי השראה נוספים מהונגריה וזאת הם עושים באמצעות הפקת תערוכה הנודדת ברחבי העולם, המציגה את המורשת המפוארת וסיפור החיים המיוחד של הספורטאית היהודיה הטובה בכל הזמנים. לאחרונה הופק סרט דוקומנטרי מרגש על פועלה ועל חייה של אגנס קלטי שהוקרן בפסטיבל הסרטים בהונגריה וזכה להצלחה רבה. "תמיד שאני מבקר את אגי ומזכיר לה את מכבי ואת המכביה, היא שמחה ומתרגשת בכל פעם מחדש" .

 

הגב' אגנס קלטי נולדה ב-9 בינואר 1921 היא מתעמלת עבר הונגרייה-ישראלית, אלופה אולימפית בעלת עשר מדליות, בהן חמש מדליות זהב – אחת במשחקים האולימפיים בהלסינקי 1952, בהיותה בת 31 וארבע במלבורן 1956 ובנוסף להן שלוש מדליות כסף ועוד שתי מדליות ארד.

 

הגב' אגנס קלטי יחד עם אדם ג'סטין יו"ר מכבי הונגריה – צילום: יח"צ

 

היא החלה להתאמן בהתעמלות בגיל ארבע במועדון ספורט יהודי ובגיל 16 היתה לאלופת הונגריה. בזמן הכיבוש הגרמני ב- 1944 התחבאה באמצעות מסמכים מזוייפים כמשרתת בכפר. אביה, דודיה ומשפחותיהם נשלחו לאושוויץ שם נספו, אמה ואחותה ניצלו. לאחר המלחמה חידשה קלטי את אימוניה.  בזמן אולימפיאדת מלבורן התרחש המרד ההונגרי ואגנס קלטי, כמו ספורטאים הונגרים רבים, נשארה באוסטרליה וקיבלה מקלט מדיני.

 

בשנת 1957 בהיותה בת 36 הגיעה קלטי לישראל, למשחקי המכביה החמישית, והחליטה להישאר בארץ: "הוזמנתי למכביה החמישית וכאן טעמתי את החופש" היא מספרת. לאחר השתתפותה במכביה, עבדה במכללת וינגייט ושימשה כמאמנת נבחרת המתעמלות של ישראל.

 

מוזיאון הספורט היהודי העולמי בר"ג מציג את סיפורה מעורר ההשראה של אגנס קלטי לצד פריטים ייחודיים ונדירים אותם תרמה למוזיאון כולל גביע שקיבלה במכביה ה-5.