כותרות אחרונות
Search

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ומנכ"ל פארק אריאל שרון דן ליכטמן, חנכו את המתחם המרכזי בפארק -מתחם חוות שלם.

חוות שלם פארק אריאל שרון -צילום בן ניקסון

 

  חדשות טובות: הריאה הירוקה של גוש דן מתרחבת.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ומנכ"ל פארק אריאל שרון דן ליכטמן, חנכו את המתחם המרכזי בפארק -מתחם חוות שלם.

 פארק "אריאל שרון" צפוי להפוך לפארק המטרופוליני האקולוגי הגדול בישראל!

המתחם המרכזי שנפתח משתרע על מאות דונמים ומאות אלפי מבקרים בשנה צפויים לפקוד אותו.

 

  • בתי "חוות הזרע" ההיסטוריים ששימשו לראשית החקלאות בישראל שוקמו ושוחזרו.
  • במקום הוקמו גן שעשועים אקולוגי, אגם עם מגוון ביולוגי, מרכז מבקרים ומרכז צפרות.
  • במתחם החדש יערכו מופעי תרבות, ירידים שווקי איכרים, סיורים מודרכים בנושאי אקולוגיה והיסטוריה.

 

גינת התבלינים במתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון – צילום: בן ניקסון

 

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "היום ייפתח מתחם חדש בפארק אריאל שרון. זהו פארק שהפך את הר הזבל של חיריה לפנינת נוף ומקום בו ילדים מתחנכים על היבטי האקולוגיה ושמירה על הסביבה, המתחם החדש יציע גם הוא חווית טבע מעשירה לכל מי שיגיע אליו".

 

דן ליכטמן מנכ"ל פארק אריאל שרון: " אנו נרגשים לקראת פתיחת המתחם המרכזי של הפארק. מדובר ביום חג עבור כל אזרח במדינת ישראל שאיכות הסביבה והשמירה על המרחבים הפתוחים והריאות הירוקות במדינה יקרים לליבו"

 

פארק אריאל שרון גן משחקים מתחם חוות שלם – צילום: אלו את ניצן

 

מתחם חדש נפתח החודש לרווחת הציבור, בפארק אריאל שרון. מתחם "חוות שלם" המהווה את האזור המרכזי בפארק, נפתח לקהל ויציע מאות דונמים של מרחבים פתוחים וטבע. 

 

פארק אריאל שרון הינו הפארק המטרופוליני האקולוגי הגדול בישראל, ושטחו הכולל יעמוד על למעלה מ 8000 דונם (פי 2.5 מגודלו של הסנטרל פארק) בסיום פיתוחו כאשר  מאות דונמים משטחו כבר שוקמו לרווחת הציבור. הפארק גובל במספר רשויות מוניציפליות וביניהם: חולון, תל אביב, רמת גן, אזור ואור יהודה ומנוהל על ידי חברת פארק אריאל שרון, שהנה חברה ממשלתית תחת המשרד להגנת הסביבה. הפארק כולל שטחי טבע, ארכיאולוגיה, נחלים, תצפיות ייחודיות,  אגמים מלאכותיים ואף שטחים חקלאיים לצד מסלולי  טיול, הליכה ורכיבה על אופניים. בפארק מגוון אזורים לשהייה בחיק הטבע והוא מהווה מרכז  אזורי ולאומי  בהיבטי קיימות, אקולוגיה, חינוך, פנאי ונופש.

 

מתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון – צילום: בן ניקסון

 

מתחם ההר שבפארק נחנך בשנת 2014 והוא מושך אליו אלפי מבקרים הנהנים ממרחבים פתוחים, נקודות תצפית מרהיבות, סיורים מודרכים ומופעי תרבות מדובר בפרויקט שיקום סביבתי בקנה מידה עולמי בו שוקם "הר הזבל" (חיריה) והפך לריאה ירוקה ומרהיבה.

 

הפארק נמצא בתנופת פיתוח מתמדת וכעת כאמור, נפתח בפארק מתחם נוסף המתחם המרכזי   -מתחם חוות שלם, שיהפוך למוקד משיכה ופעילות מרכזי.

 

פארק אריאל שרון -מתחם המגוון הביולוגי – צילום: בן ניקסון

 

המתחם החדש יציע למבקרים חוויה של טבע עירוני לצד פעילויות רבות.

 

הכניסה למתחם נמצאת בדרך חיים בר לב, בה הורחבו התשתיות על מנת לקלוט את אלפי המבקרים בפארק.  צומת הכניסה לפארק נבנתה בהתאמה לקליטת כניסת אלפי רכבים, והעבודות כללו גם שיפוץ והרחבת כביש 461, רמזור הצומת, הקמת תחנות אוטובוסים ועוד. בנוסף הוכשר מתחם חניות "חניון מטע" הממוקם בין מטעי העצים שבפארק.

 

אזור  "נחל כופר" החוצה את הפארק הוסדר ושוקם גם הוא לרווחת המבקרים.

 

שדרת הכניסה הייחודית של המתחם  עוצבה בהשראת אלמנטים טבעיים על ידי האדריכל פיטר לאץ והוקמה בה פרגולה שתהווה מקום מפגש  לקיום מיזמים תרבותיים אמנותיים וקהילתיים כגון ירידים, מופעים ועוד…

 

מתחם חוות שלם פארק אריאל שרון – צילום: דורון ישינסקי 

 

כמו כן הושלמה הקמת אזור המגוון האקולוגי הכולל הקמת בריכת חורף, אגם צפרות, גינת צמחי תבלין ומרפא ועוד. מדי שנה פוקדים את הפארק למעלה מ200 מינים שונים של בעלי כנף והוא מהווה נקודת קינון ונדידה מרכזית. באגם הצפרות מתקיים ניטור קבוע של ציפורים ובמהלכו נערכות הדרכות צפרות לקבוצות מאורגנות. בנוסף מוצעים סיורים בנושאי טבע, סביבה וקיימות על ידי מחלקת ההדרכה בפארק, המותאמים לקבוצות גיל מגוונות.

 

מתחם בריכת החורף בפארק אריאל שרון – צילום: פארק אריאל שרון

 

אחת הנקודות המעניינות ביותר במתחם הוא אזור המבנים המשוחזרים של "חוות שלם" שנקראה בעבר חוות הזרע. החווה מהווה ציון דרך חשוב על ציר הזמן של ימי ראשית המדינה. החווה הוקמה בשנת 1953 על ידי האגודה החקלאית השיתופית "הזרע". האגודה עסקה בגידול, פיתוח והפקת זרעים לחקלאות בארץ ישראל. הרקע להקמת החווה היה החרם הכלכלי על המשק היהודי בארץ ישראל באותם ימים, אל מול הצורך ההולך וגובר בתוצרת לאוכלוסייה הגדלה של הישוב.

 

המבנים המשוחזרים במתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון – צילום: פארק אריאל שרון

פעילות האגודה ועובדיה בתחום המחקר והפיתוח החקלאי היוו אבן דרך והפכו את מדינת ישראל למובילה ופורצת דרך בעולם בכל הקשור לחקלאות מודרנית וטיפוח זנים מיוחדים.

 

מיקום החווה בשטחים הפתוחים הסובבים את נחל איילון העניקו למקום את אופיו הייחודי. מבחינה פיזית החווה חולקה לשני מתחמים עיקריים- המתחם המשקי בו התקיימה הפעילות החקלאית ומתחם המגורים שכלל חמישה מבני מגורים דו משפחתיים, בהם התגוררו עובדי החווה ומשפחותיהם.

 

במסגרת עבודות השיקום והפיתוח של המתחם שוקמו ושוחזרו המבנים ההיסטוריים הללו, תוך שמירה דייקנית על אופיים ומראם הייחודי. במתחם משולבים סיורים היסטוריים וכן מיצג אור קולי המספר את סיפורה של חוות שלם.

 

בנוסף ישולבו במבנים המשוחזרים גם תערוכות מתחלפות, בתי קפה ומתחמים קולינארים שונים ועוד…

 

גן משחקים מתחם חוות שלם פארק אריאל שרון – צילום: דורון ישינסקי

 

גן משחקים  אקולוגי וייחודי הוקם גם הוא במתחם. הגן המשתרע על שטח של שלשה דונמים משלב מתקנים אתגריים יוצאי דופן  בעיצובם ובאופן בו הם מפעילים את הדמיון. עשרות המתקנים הבנויים מעץ רוביניא הוקמו מחומרים אקולוגיים ידידותיים לסביבה,  ובנויים על טופוגרפיה ייחודית.

 

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה: היום ייפתח מתחם חדש בפארק אריאל שרון. זהו פארק שהפך את הר הזבל של חיריה לפנינת נוף ומקום בו ילדים מתחנכים על היבטי האקולוגיה ושמירה על הסביבה, המתחם החדש יציע גם הוא חווית טבע מעשירה לכל מי שיגיע אליו. פארק אריאל שרון לא סתם קיבל את הכינוי הריאה הירוקה באמצע המטרופולין, זהו פארק ייחודי הדוגל בשמירה על שטחים פתוחים, שיקום המגוון הביולוגי ובמקביל הפך למקום של בילוי וטבע בגוש דן –  כבר היום נהנים מהפארק אלפי תושבים בשבתות, בהופעות, בסיורים ועוד. הסיפור המיוחד של הפארק מדגיש עבורנו שניתן לשמור על הטבע ועל הסביבה גם באזור עירוני צפוף ועמוס"

 

דן ליכטמן מנכ"ל פארק אריאל שרון: " אנו נרגשים לקראת פתיחת המתחם המרכזי של הפארק. מדובר ביום חג עבור כל אזרח במדינת ישראל שאיכות הסביבה והשמירה על המרחבים הפתוחים והריאות הירוקות במדינה יקרים לליבו. כבר כיום מושך אליו הפארק מבקרים רבים והוא הפך לנקודת בילוי בטבע עבור אלפי ישראלים שנהנים מריאה ירוקה בלב המטרופולין. אין לנו ספק שפתיחת המתחם המרכזי -חוות שלם, תעשיר משמעותית את אפשרויות הבילוי בטבע ותמשוך מאות אלפי צעירים, משפחות ומבוגרים שייהנו, ממרחב לפעילויות פנאי מגוונות".