כותרות אחרונות
Search

חוות גידול הצבר הגדולה בישראל ובמזרח התיכון, חוות צברי אורלי, עושה לנו מהפכה במטבח !

חוות גידול הצבר הגדולה בישראל ובמזרח התיכון, חוות צברי אורלי, עושה לנו מהפכה במטבח !

הצבר – צמח העתיד לתזונה בריאה

 

חוות צברי אורלי, סמוך לדימונה, היא חוות גידול הצבר הגדולה בישראל ובמזרח התיכון. בחווה נטועים מעל 1,100 דונם של זני פטנט, מפיתוח ישראלי, ב-6 צבעים מרהיבים. לצברי אורלי יש יחידת מחקר ופיתוח המיועדת לתחומי תעשיית המזון.

 

החווה מגשימה את חזון בן גוריון להפרחת השממה, משתמשת במיליוני קוב של מים מושבים (ממוחזרים ומטוהרים) להשקיית המטע, ומפתחת זנים ייחודיים לפרי, שהוא סמל הישראלי החדש. בין טיול במצדה לשדה בוקר, תיירים מבית ומחוץ מוזמנים לעצור בחווה, לביקור ציוני ייחודי. מדי שנה מבקרים בחווה אלפי מטיילים, הנהנים מסיורים חקלאיים, טעימות מוצרי מזון חדשניים שפותחו במקום ופעילויות רבות ומגוונות.

צילום: יח"צ

חוות צברי אורלי נתפסת כיום כמפעל חקלאי מהנגב המוביל בעולם בתחום. היכול לספק מזון בריא וטעים כבסיס לתזונה איכותית יום יומית.

 

חוות צברי אורלי  שהוקמה בשנת 1992 מכוח החלטת שר החקלאות רפאל איתן [רפול] ,מגדלת זני צבר ייחודיים בקנה מידה עולמי המוגנים בפטנט. פיתוח זני הצבר נמשכו  כ-17 שנים ומאז פועלת החווה לפתח טכנולוגיות אגרו טכניות לשיפור שיטות הגידול  וכן יישומים בתחום טכנולוגיית המזון. שיטת הגידול האורגנית מאפשרת לצרכנים ליהנות מצבר שגודל ללא ריסוסים, ללא חומרי הדברה וכן ללא כימיקלים.

 

פיתוח זני הצבר הצבעוני האדום נתן לצרכנים "פרי על" מה שמכונה ע"י התזונאים סופר פוד. פריו האדום מכיל ערכים תזונאים יוצאי דופן וניתן לעשות בהם אין סוף שימושים הן עבור קהילת השפים, עבור טכנולוג המזון והטבח הביתי.

אבקת צבר אורלי אדום חדש על המדף – צילום: שירה רז

השימושים האפשריים לפרי הצבר הם נרחבים, כך למשל ניתן לשלבם בסלט כירק או כפרי, כמוצר בסיס ליצור רטבים, להכנת מרקים, תבשילים שונים, חטיפים, משקאות, קינוחים, ועל כן מהווים מרכיב עיקרי בתפריט התזונתי . ניתן לצרוך אותו כטרי, קפוא, כבוש, מבושל, מיובש כאבקה, ולאחרונה, באמצעות טכנולוגיה פורצת דרך של ייבוש בהקפאה אשר פותחה בעמל ובהשקעה ממונית מרובה – כתוסף מזון משומר ללא אבדן היתרונות של הצמח הטרי הן מהפרי והן מהירק. טכניקה זו, באמצעות תהליך הייבוש הייחודי, מאפשרת את צמצום נפח החומר הצמחי ע"י סילוק המים לצד הארכה משמעותית של חיי המדף. טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לתת לאסטרונאוטים של נס"א בחלל מזון באיכות טרי.

 

ברמה התזונתית, מהווה הסברס מקור מצוין לסיבים, ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחלבונים, לצד נוגדי חמצון שונים – ומכאן שגלום בהם פוטנציאל מצוין להשתלבות בכל תפריט מאוזן.

נועם ושחר בלום מבעלי חוות צברי אורלי – צילום: יח"צ

בתרבות העממית זכה באופן מסורתי הצבר למקום של כבוד כאשר יוחסו לו סגולות רפואיות שונות, בין היתר פעילויות פרמקולוגיות אפשריות שונות הכוללות תכונות נוגדות חמצון, פעילות אנטי סרטנית, פעילות אנלגטית (נוגדת כאב), חולי דלקת פרקים וחולי מחלת המעיים קרוהן מדווחים על הקלה בכאבים בעקבות שתיית מיץ הצבר. הירק משפר את פעילות מערכת השתן ואף מקל על הגוף במצב של עצירות, כי הסיבים המצויים בו מעודדים את המעיים לפעילות. מסייע במניעת עלייה במשקל, מגביר את האנרגיה בגוף, מאזן את החומציות ברירית הקיבה, מפחית צרבות, יעיל נגד כיבים וטחורים, משפר את פעילות הכבד ומחזק את המערכת החיסונית, מסייע לטיפול בהשמנת יתר, פעילות אנטי ויראלית, מסייע באיזון רמות הסוכר בדם ומאבק במחלת הסוכרת ויש לו השפעה חיובית על רמות הכולסטרול הטוב מול הרע בדם.

 

בחוות צברי אורלי ברמת הנגב מגדלים צבר כבר 25 שנים, מתוך מטרה לפרוץ עם בשורה חדשנית לקראת עונת 2017. החווה ביחד עם החוקר דוד ביטון, B.Sc.Med, MPH שחקר את כלל המידע העולמי בנושא הצבר, במהלך לימודי MD ברפואה, מימנה דוח סיכום טכנולוגי, המבוסס על מאות מחקרים של טובי התזונאים והרופאים מכל העולם בנושא תרומת הצבר החדש לבריאות האדם. בדיקות שנשלחו למעבדות מזון מובילות בעולם ובישראל אימתו את ההרכב המזוני של פרי הצבר האדום.

אבקת צבר אורלי אדום חדש על המדף – צילום: שירה רז

טובי התזונאים ומומחים עולמיים לבריאות הציבור בחנו את תרומת הצבר לבריאות האדם והגיעו כולם אותן מסקנות: הצבר הנו צמח העתיד ונחשב כ"הדבר  הבא" בכל הנוגע לתזונה בריאה. הוא  משפיע לטובה על רמות הכולסטרול  והסוכר בדם, במיוחד בפעילות האנטי-אוקסידנטיבית של הפרי, מקור טוב לאספקת סידן, מכיל זרחן, ברזל, אבץ, אשלגן ומינרלים החיוניים לגופנו, מגדיל את רמת האינסולין אצל ספורטאים ומסייע להתמודד עם מחלות סרטן שונות.