כותרות אחרונות
Search

יובש פה – פגיעה מהותית באיכות חיים ובבריאות השן וחלל הפה!

 

 

יובש פה – פגיעה מהותית באיכות חיים ובבריאות השן וחלל הפה!  

מאת: ד"ר אורון שמואלי מנהל רפואי מרחב מרכז כללית סמייל

 

כולנו יכולים לסבול מידי פעם מיובש בפה כתוצאה ממתח קיצוני או צינון החוסם את דרכי האף, דרכו אנחנו נושמים ומחדירים לחות, שכופה בעצם נשימה דרך הפה בלבד דבר המייבש את חלל הפה.

 

אך מצב שבו יובש הפה הופך למצב כרוני הוא מצב שמחייב התייחסות וטיפול.  תופעת יובש הפה הכרוני הופכת שכיחה יותר ויותר ככל שעולה הגיל. היא קיימת  בקרב 20% –  40% מכלל אוכלוסיית בני ה-65 ומעלה ומאפיינת יותר נשים.

 

הרוק, המיוצר על ידי בלוטות הרוק הנמצאות בחלל בפה מכיל ברובו מים, כמו גם חלבונים ואנזימים שונים. הרוק משמש להגנה טבעית על שלמות רקמות החניכים והוא משמעותי במניעת עששת. הרוק לוקח חלק בפעילות מערכת העיכול,  מסייע בפירוק המזון באמצעות אנזימים המצויים בו ומסייע בלעיסה ובבליעה. כמו כן, הוא עוזר לקטילת חיידקים על ידי נוגדנים, שוטף את שאריות המזון מחלל הפה ומנטרל חלק מהחומציות הנוצרת על ידי החיידקים.

 

יובש בפה – צילום: shutterstock

 

ירידה בהפרשת הרוק נובעת לרוב כתוצאה משימוש בתרופות או כחלק מסימפטומים של מחלות שונות. תרופות הגורמות לירידה בכמות הרוק הן תרופות למצבי יתר לחץ דם, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות להורדת שומנים בגוף . גורמים נוספים העלולים לייצר ירידה בהפרשת הרוק הן מחלות סיסטמיות כגון סכרת, מחלת סיורגן, אלצהיימר וחולים אונקולוגיים בעיקר אלו אשר טופלו בכימותרפיה וע"י הקרנות לאזור הראש והצוואר. גם הרגלים שליליים שונים יכולים לגרום לירידה בכמות הרוק לדוגמה שתיית אלכוהול ועישון. עוד גורם לירידה בכמות הרוק יכול להיות כתוצאה מפגיעה מקומית  של חסימת דרכי הובלת הרוק לחלל הפה מבלוטת רוק ספציפית  ע"י אבנים או בשל היצרות צינור ההפרשה.

 

תופעת היובש בפה מכונה קסרוסטומיה הפוגעת באיכות החיים וסימניה משולבים לעיתים גם ביובש בעיניים, שיעול וקשיי בליעה, נפיחות בצד הפנים או מתחת ללשון.

 

חוסר הרוק יגרום להתגברות משמעותית של מוקדי העששת בשיניים (חורים), ריח רע מהפה, דלקת חניכים ובאותם מקרים בהם קיים שימוש בתותבות נשלפות אנו פוגשים תלונות של חוסר יציבות התותבת, פצעים ברקמות הרכות וזיהומים מקומיים.

 

אז מה עושים?

ראשית מומלץ להיוועץ עם רופא השיניים, להפחית את השימוש באלכוהול, הפסקת עישון, הגברת השתייה ולעיסת מסטיק ללא סוכר לפרק זמן קצר בעיקר לאחר הארוחות. בנוסף, שיפור בהיגיינה אורלית וביקור תקופתי אצל שיננית חשוב. קיימים תכשירים לשיפור המצב הקליני המחליפים את חוסר הרוק בחלל הפה בתצורות ג'ל ושטיפות פה. כמו גם, מכשיר המגרה את בלוטות הרוק בעזרת זרם חשמלי קל.