ממחקר שנתי בנושא יזמות נשית של "מאסטרקארד" עולה כי, ישראל נמצאת במקום ה-4 בהצלחה של עסקים בבעלות נשים.
ארה"ב, ניו-זילנד וקנדה תופסות את המקומות הראשונים רק 19% מהעסקים בבעלות נשים בישראל.
מחקר מקיף בקרב נשים יזמיות שנערך על ידי מאסטרקארד (Mastercard Index of Women Entrepreneurs) בחן מהן המדינות המובילות בעולם בהצלחה ביזמות נשית.
המחקר בדק מה מניע את הנשים להצלחה, השווקים בהם יש את ריכוז העסקים הגבוה ביותר בניהול נשים, תנאים אופטימליים להצלחה ושגשוג והגורמים המרכזים העוזרים בקידום נשים. המדד שנבנה התבסס על 3 עוגנים מרכזים: קידום נשים, נכסי ידע וגישה פיננסית ותמיכה ביזמות.
על פי המחקר של מאסטרקארד, ישראל נמצאת במקום ה-4 (מתוך 58 מדינות) שבהן מתקיימים התנאים האופטימליים והזדמנויות לשגשוג והצלחת נשים בעסקים, שיפור קל של מקום אחד ביחס לנתון המקביל אשתקד.
ישראל עוקפת מדינות מתקדמות כדוגמת אירלנד (5), שוויץ (7) וסינגפור (8). ארה"ב נמצאת במקום הראשון ומקדימה את ניו זילנד וקנדה. את המקומות האחרונים ברשימה תופסות מדינות כגון: מצרים, בנגלדש, איראן, הודו אלג'יריה וערב הסעודית, לרוב מדובר במדינות שבהן קיימת הטיה תרבותית מובהקת כנגד נשים.
כמו כן, המחקר בדק את המדינות שבהן יש את אחוז העסקים הגבוה ביותר בבעלות נשים. ישראל נמצאת במקום ה-45 עם כ-19% עסקים בבעלות נשים. אוגנדה תופסת את המקום הראשון עם 38.2%, במקום השני גאנה עם 37.9%, במקום השלישי בוטסואנה עם 36%, רביעית ארה"ב עם 35.1% ואת וניו זילנד (31.8%) סוגרת את החמישייה הראשונה. מצרים (4.6%) וערב הסעודית (1.6%) נמצאות בתחתית הדירוג.
לפי המחקר, אחוז העסקים המנוהל על ידי נשים אינו מצביע באופן ישיר על פתיחות ושיווניות של יזמות נשית. בחלק מהמדינות פתיחת עסק בבעלות נשים הינו כורך המציאות הנועד לצורך הישרדותי.
תוצאות המחקר מראות כי, מלבד האומץ והרצון של נשים להצליח, בהינתן הזדמנויות שוויוניות מבחינה תרבותית, הכלה וגישה לשירותים פיננסים, הנגשת השכלה גבוהה, גישה פתוחה למרכזי ידע הקלות רגולטוריות מובילים לכך שנשים מציגות עליה בשיעור השתתפות בכוח העבודה.
מתוך 20 המדינות המובילות בדירוג, 80% הן בעלות כלכלה עם הכנסה גבוהה. בשווקים אלו לרוב קיימת מדיניות של הקלות לעסקים המנוהלים על ידי נשים. מנגד, חסמי ממשל, גישה חלקית או מוגבלת למקורות מידע ושירותים פיננסים, אפליות והטיות תרבותיות מסכלים את האפשרויות של נשים להשתלב ולהתקדם בשוק היזמות.
מור גריסריו, מנהלת Mastercard Advisors ישראל: "אנו במאסטרקארד מאמינים בקידום וטיפוח נשים לתפקידים מרכזים בארגונים וחברות. בשוק הישראלי אנו רואים כי נשים מובילות במגוון רחב של תחומים ובפרט בעולם הפיננסים והתשלומים – החל מהנהלת גופים מסחריים, דרך עמדות מפתח בפיקוח הפיננסי ועד יזמיות מצליחות אשר פורצות את הדרך בטכנולוגיות ושירותים מתקדמים. לכן, אין זה מפתיע כי ישראל ממוקמת במקום ה-4 בעולם",
*מדד ה-MIWE לשנת 2019 הוא הדו"ח השלישי המתאר את ההתקדמות וההישגיות של נשים יזמיות/ בעלות עסקים ב-58 שווקים ברחבי העולם – אסיה, המזרח התיכון, אפריקה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית ואירופה. המחקר מייצג כ-80% מכוח העבודה הנשי בעולם.