כותרות אחרונות
Search

"משחקי רחוב" – תערוכה חדשה במגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש – החל מה-31 ביולי

צילום באדיבות:  מגדל דוד מוזיאון ירושלים

 

"משחקי רחוב"

תערוכה חדשה במגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש.

חוויה אדריכלית-אינטראקטיבית על פי ספריו של האדריכל דוד קרויאנקר.

החל מה-31 ביולי

 

התערוכה חוקרת את האדריכלות הייחודית של ירושלים באמצעות מסכי מגע המאפשרים שיטוט במרחב העירוני, היכרות עם האדריכלות הייחודית ויצירת בניין ירושלמי תוך התנסות בכלים טכנולוגים חדשניים. 

 

הבניינים שייצרו המבקרים בתערוכה ישתלבו ברחוב ירושלמי 'חדש' שיוצג על קירות התערוכה.

 

צילום באדיבות:  מגדל דוד מוזיאון ירושלים

 

בסוף יולי תפתח במגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש תערוכת 'משחקי רחוב', תערוכה חדשה הבוחנת את מגוון הסגנונות האדריכליים של ירושלים מהמאה ה-16 ועד ימינו. משחקי רחוב, תהיה התערוכה המתחלפת הראשונה שתוצג במוזיאון מאז נפתח מחדש לציבור ביוני האחרון.

 

ירושלים נגלית לנו כתצרף אבן צורני ועשיר של חזיתות בניינים, כיכרות ורחובות. כדי להבחין בין מרכיבי התצרף ולזהות את המשמעויות ההיסטוריות-תרבותיות הגלומות בהם, נדרשת התבוננות מעמיקה מבעד לשכבות האבן העוטפות את העיר, שכבות המספרות רובד נוסף בסיפורה של ירושלים – האדריכלות שלה.

 

התערוכה החדשה חוקרת את האדריכלות הייחודית של ירושלים על מגוון סגנונותיה האדריכליים. הבניינים והרחובות הירושלמיים משקפים את התרומה האדריכלית של הלאומים, הדתות והעדות שחיו ופעלו בעיר זה לצד זה לאורך השנים.

 

במסגרת התערוכה יוצגו איורים של בניינים ושל פרטים אדריכליים המייצגים את חומת העיר העתיקה ושעריה ואת חמשת הרחובות הירושלמיים שבתערוכה: רחוב מאה שערים, רחוב הנביאים, רחוב יפו, רחוב רמב"ן, רחוב עמק רפאים. כל המידע נבחר מתוך ספריו של האדריכל דוד קרויאנקר, החוקר ומתעד את אדריכלות ירושלים מזה חמישה עשורים.

 

צילום באדיבות:  מגדל דוד מוזיאון ירושלים

 

איורי הדלתות, החלונות, השערים ועיטורי האבן שבתערוכה חוברים למילון חזותי המאפשר למבקרים לחפש, לגלות, להתעמק וליצור חיבורים חדשים. התערוכה מזמינה את המבקרות והמבקרים להכיר את המילון החזותי וליצור באמצעותו בניין חדש, שיחבור לתצרף ירושלמי יצירתי-אינטראקטיבי. מסכי המגע המדמים שולחנות שרטוט אדריכליים מאפשרים שיטוט במרחב העירוני, היכרות עם האדריכלות הייחודית ויצירת בניין ירושלמי תוך התנסות בכלים טכנולוגים חדשניים. כל בניין שייצרו המבקרים בתערוכה ישתלב ברחוב ירושלמי חדש, פרי יצירתם המשותפת של המבקרים. הרחוב האינטראקטיבי המשתנה יוצג על הקירות ההיקפיים של החלל במהלך חודשי התערוכה.

 

אילת ליבר, מנכ"לית ואוצרת ראשית מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש: במשך אלפי שנים הייתה ירושלים נתונה לפלישות, לכיבושים, להרס ולבניה מחדש. הארכיטקטורה של העיר, שהתגבשה לאורך ההיסטוריה, היא ייחודית וסמלית – אין עוד עיר בישראל שבמבניה רואים את כל התרבויות ששלטו בה והיא גם העיר היחידה בעולם הבנויה כולה באבן מקומית.

 

התערוכה החדשה מתכתבת עם המבנה הארכיטקטוני של מצודת מגדל דוד ששימשה במשך אלפי שנים את מלכי ירושלים, מגיניה ותושביה והיא מורכבת בשכבות על גבי שכבות של מבנים מתקופות שונות בהיסטוריה של העיר.

 

התערוכה מאפשרת למבקרות ולמבקרים בני כל הגילאים ללמוד על העיר, ההיסטוריה והארכיטקטורה שלה תוך כדי משחק ויצירה. כולם מוזמנים".

 

צילום: באדיבות מגדל דוד מוזיאון ירושלים

 

 

 

האדריכלית דנה גורדון, אוצרת התערוכה מסרה: "מטרתנו העיקרית בתערוכה היא ליצור סקרנות לגבי האדריכלות המגוונת והעשירה בירושלים. בתוך התערוכה אפשר למצוא מידע לגבי האלמנטים השונים, מתי נבנו, מי בנה אותם, ומה היה הרעיון שהוביל את התכנון שלהם. רצינו שתהיה חוויה שיש לה פן יצירתי, כזו שאין בה תשובה אחת נכונה, ושבסופה מתקבל תוצר שאפשר להתגאות בו. המבקרים יכולים להשתמש ב"קלפי המשחק" באופן חופשי, כדי ליצור קולאז' של בניין דמיוני, שאינו חייב להיצמד לתנאים המגבילים של תכנון אדריכלי אמיתי".

 

ביוני 2023, לאחר פרויקט שדרוג נרחב ומקיף בעלות של למעלה מ-50 מיליון דולר, פתח המוזיאון את שעריו כמגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש. השדרוג כלל את שימור המצודה העתיקה, שיפוץ המינרט – סמלה האייקוני של ירושלים, הקמת ביתן כניסה חדש וחנות מוזיאון, חידוש הגן הארכיאולוגי, חידוש תשתיות, שיפור הנגישות, וגולת הכותרת: תצוגת קבע חדשה בת 10 גלריות, המשלבות טכנולוגיה חדשנית, מיצגים אינטראקטיביים, ממצאים ארכיאולוגיים וחפצים עתיקים. המפגישות אותנטיות וטכנולוגיה, יצירתיות וחדשנות, ומספקות חוויה יוצאת דופן.

 

הכניסה החדשה למוזיאון ממוקמת ממערב למצודה, סמוך לרחבת שער יפו. במופעי הלילה הכניסה משער הכניסה הראשי למצודה.

בשל עבודות בנייה זמניות, אנשים המתניידים בכיסאות גלגלים יוכלו להיכנס למוזיאון דרך הכניסה המזרחית בלבד.

לפרטים ורכישת כרטיסים: לינק