צילום – AI באמצעות NANA BANANA – חברת shippingtogo
לקראת חג המולד, שיצוין ב־24 בדצמבר, מאות אלפי חבילות חג מישראל צפויות להישלח לעובדים, לקוחות ושותפים עסקיים ברחבי העולם. חברות הייטק ישראליות ובינלאומיות שפועלות כאן שולחות מארזי חג למדינות היעד — אך בפועל, לא מעט מהן נתקלות בקשיים הן בשילוח החבילות והן בהגעתן ליעד.
בעוד שעסקים רבים רוצים לשלוח 200, 500 ולעיתים אפילו 1,000 מארזים למדינות כמו ארה״ב, קנדה או גרמניה — חברות השילוח הבינלאומי אינן תמיד ערוכות לתת שירות ללקוחות שנתפסים "קטנים", כאלה שמייצרים הרבה בירוקרטיה אבל שולחים רק פעם בשנה. עבור לקוחות פרטיים, שסתם רוצים לשלוח חבילת חג לקרוב משפחה, התהליך מורכב אף יותר.
ולא רק הבירוקרטיה מאתגרת. הרגולציה של מדינות היעד בנוגע למזון, קוסמטיקה, תרופות ואלכוהול — הופכת את העניין למסובך. "לא פעם חבילות שנשלחו ישירות ליעד באמצעות חברות שילוח הגיעו מפורקות," מספר ליאור יואב, מנכ״ל Shipping To Go. "במכס פותחים את הארגז, מוציאים את מה שאסור — ודבש, שמן זית, בשר מיובש או שוקולד פשוט לא מגיעים לנמען".
מקרים כאלו מתרחשים בעיקר במדינות בעלות מגבלות מכס מחמירות: בספרד אסור להכניס מגוון רחב של מוצרי מזון; בפינלנד קיימות מגבלות על תכולת שומן; לא מעט מדינות אוסרות יינות או מוצרי דבש; ואפילו תרופות ללא מרשם — מותר להכניס במזוודה כשנוסעים, אבל אסור לשלוח כחבילה.
כל זה קורה בתקופה שבה נפחי האי־קומרס לישראל ירדו משמעותית בגלל המלחמה והביקורת הבינלאומית, וחברות השילוח הגדולות מתעדפות שחקנים גדולים וקבועים — מה שמקשה עוד יותר על עסקים קטנים ובינוניים בתקופת החגים.
כאן נכנסת לתמונה חברת Shipping To Go (שיפינג טו גו) — פלטפורמה ישראלית להשוואת מחירים בשילוח בינלאומי המלווה עסקים ולקוחות פרטיים לאורך כל תהליך השילוח, ומשמשת למעשה כ"מנהל פרויקט לוגיסטי" עבור חברות שמבצעות משלוחים עונתיים בהיקפים גדולים אך אינם עומדים בקריטריונים של החברות הבינלאומיות.
החברה עובדת עם מרבית חברות ההייטק בישראל — כולל חברות בינלאומיות שלהן סניף מקומי — ומציעה ארבעה יתרונות מרכזיים: ידע רגולטורי מדויק לפי מה מותר ואסור לשלוח לכל מדינה, ליווי אנושי ועבודה צמודה מול הלקוח עד שהחבילה מגיעה ליעד בשלמותה, תעדוף מול חברות השילוח הבינלאומיות ויכולת ניהול פרויקטים בהיקף גדול.
לדברי המנכ״ל ליאור יואב: “שילוח בינלאומי הוא סוג של מערב פרוע. יש אוקיינוס של רגולציות, ורובן לא רציונליות. כאן אנחנו נכנסים. אנחנו בונים ללקוחות את המארזים, מסבירים מה מותר ומה אסור לשלוח לכל מדינה — ומסווגים את המוצרים בצורה שמאפשרת להם לעבור מכס בצורה חלקהו להגיע ליעדן בצורה מסודרת".
מוסיף ומספר יואב: "לצד כל אלו — גם האקלים הפוליטי נותן אותותיו. “מאז המלחמה יש מדינות שמסרבות לקבל חבילות שהגיעו מהשטחים, וישנם מקרים שבהם לקוחות בחו״ל פשוט מסרבים לקבל חבילות מישראל. היו גם מקרים שהחזירו חבילות עם מדבקות ‘Free Palestine’."




