כותרות אחרונות
Search

סוכרתי? אפשר לסלק את הסוכר דרך השתן

 

הנתונים מראים כי בישראל שנת 2015 יש חצי מיליון חולים בסוכרת מסוג 2 אשר מאובחנים. ההערכה היא, שעוד כחצי מיליון טרם אותרו ואובחנו.

חולה סוכרת מסוג 2 צריך לדאוג לא רק מערכי הסוכר בדם ובאם הם גבוהים מדי או מאוזנים. עליו לשמור גם על משקלו, לחץ דם תקין, רמות השומנים בדם ועוד פרמטרים נוספים אשר בשילוב הסוכרת שלו עלולים לסכן את בריאותו ולהיות חשוף לסיבוכים קשים של המחלה

עם המחלה הזאת, חיים כל החיים. למרות שבשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית ביכולת הטיפול בחולי סוכרת כך שתוחלת החיים שלהם התארכה (אודות להעלאת המודעות, הטיפול וחינוך החולה, לצד תרופות חדשות וטכנולוגיות חדשות שפותחו ועוד), עדיין, כמחצית מהחולים אינם מאוזנים ברמות הסוכר שלהם בדם. חלק משמעותי מהם עדיין מפתח סיבוכים מאוחרים קשים באברי מטרה כגון לב, מח, עיניים, כליות ורגליים. רפואית ומחקרית האתגר למציאת פתרון תרופתי שיסייע לאזן את אותם חולים הוא גדול מאד.

סוכרת 3

Stock Photo: Diabetes kit ID 40600340 © Angelo Gilardelli | Dreamstime.com

טיפול חדש בעולם ועכשיו גם בישראל!

בשנים האחרונות נמצא מנגנון חדש שתוקף את הסוכרת מכיוון הכליה. עד לאחרונה לא היה ידוע שדרך השפעה על הכליה ניתן להוריד את רמות הסוכר בדם. בשנתיים האחרונות מאושרות 3 תרופות חדשות ברחבי העולם, ממשפחת תרופות חדשה,  מעכבי ה SGLT2 לטיפול בסוכרת. תרופה אחת וראשונה מסוגה מבין השלוש כבר הגיעה לישראל, והיא הפורסיגה (Dapagliflozin ). מדובר על מנגנון ייחודי של קבוצת טיפול חדשה שפועל  על בסיס העובדה, שהכליה מסננת את הדם ויודעת לנווט הפרשות מחוץ לגוף בעוד שהיא סופחת חומרים חיוניים לשימוש חוזר במחזור הדם. אצל אדם בריא מולקולת הסוכר היא חיונית והיא מוחזרת לגוף, אך לחולי סוכרת סוג 2 יש כבר עודף סוכר בדם וכאן נכנסות לפעולה התרופות מקבוצת הטיפול החדשה. התרופה מפריעה לכליה לספוג מחדש את הסוכר ומסלקת אותו דרך השתן.

מסייע ותומך בבעיות הנוספות של רוב הסוכרתיים: עודף משקל ולחץ דם!

כ-90% מחולי סוכרת מסוג 2 הינם בעלי עודף משקל, בנוסף הינם סובלים מיתר  לחץ דם, ושומנים בדם. גישת הטיפול החדשה מתבססת על הידע הרב שהצטבר היום, שמבין שסוכרת היא מחלה רב מערכתית. עודף משקל הוא אחד הגורמים לסוכרת. ולכן, אנחנו כרופאים חושבים היום יותר על המרכיבים הבעייתיים של פרופיל החולה בדרך הטיפולית שלנו.  הגישה החדשה הזו באה לידי ביטוי בטיפולים רפואיים רב מערכתיים כגון בקבוצה הטיפולית החדשה הזו.  כתוצאה מהטיפול,  הסוכר בדם יורד, מה שמסייע להשיג את המטרה מס' 1, והיא הורדת ה- HbA1c   (רמות הגלוקוז בדם). ובנוסף, ולא פחות חשוב, כפועל יוצא מיציאת הסוכר דרך השתן, משיגים שתי מטרות נוספות. האחת היא ירידה במשקל (בין 3-4 ק"ג קבועים שלא עולים בחזרה) בנוסף, ומכיוון שהתרופה מהווה משתן, הרי שישנה גם השפעה על ירידת לחץ הדם וזוהי דוגמא לטיפול רב מערכתי.

התרופה נמצאת בישראל וניתן להשיגה בכל הביטוחים המשלימים. מוזמנים לשאול את הרופא שלכם!