כותרות אחרונות
Search

עמדה אישית – חודש יולי שהסתיים זה עתה היה גדוש אירועים שטלטלו את שוק ההון מעבר לים ולא פסחו על שוק ההון המקומי.

עמדה אישית – דניאל ג'ורג'י, אחראי דסק ניירות ערך ישראליים בבנק מרכנתיל – צילום יח"צ מרכנתיל

 

חודש יולי שהסתיים זה עתה היה גדוש אירועים שטלטלו את שוק ההון מעבר לים ולא פסחו על שוק ההון המקומי.

באדיבות: דניאל ג'ורג'י, אחראי דסק ניירות ערך ישראליים, בנק מרכנתיל

 

חודש יולי החל כששווקי חו"ל המשיכו בסערה קדימה וכבשו שיאים חדשים, השווקים ינקו בצמא כל תרחיש חיובי והתעלמו במידה רבה מהסיכונים הגיאופוליטיים. הטיפוס במעלה ההר נמשך עד למחצית החודש, בו נקבעו שיאים חדשים במדדים המובילים בעולם. הנאסד"ק ,S&P 500  והדאקס הגרמני נטעו דגל עמוק בפסגות שיאי כל הזמנים בכל אחד מהמדדים, והגיעו לרמות של 18,671 נק', 5670 נק' ו – 18,893 נק' בהתאמה. השוק המקומי החל את החודש כשהוא נצפה פותח מבערים באיחור לא אלגנטי ונראה שניסה לצמצם את הפער הגדול שנפתח מול המדדים המובילים בעולם. מדד ת"א 35 רשם במחצית החודש שיא כל הזמנים. זאת, כשגרד את רמת 2,080 הנקודות המהווה עליה של 11.5% מתחילת השנה והדביק את העלייה מתחילת השנה של הדאקס הגרמני. כמו כן, הגיע לכמחצית מהעלייה של הנאסד"ק וה – S&P 500  לתקופה המדוברת.

 

הטריגר לעליה במחצית חודש יולי בשוק המקומי, היה האופטימיות שנבעה מהתחושה שהלכה והבשילה תוכנית לשחרור החטופים והפסקת הלחימה בדרום. הסכם מעין זה צפוי היה  להשפיע גם על הגזרה הצפונית, (כשהתחושה הרווחת הייתה שאף אחד מהצדדים אינו מעוניין בהסלמה); חוסר הוודאות שאפיין את השוק ישקע והמדדים הישראלים ידביקו את הפערים הגדולים מול מדדי חו"ל המובילים (שמאז תחילת המלחמה הלכו ונפערו ככל שעבר הזמן).

 

חודש יולי התאפיין בשלל אירועים חריגים שהזכירו לשווקים שייתכן שהסיכונים וחוסר הוודאות אינם מתומחרים מספיק והם משמעותיים, במיוחד בתקופה הנוכחית ואינם מתכוונים לפוג כל כך מהר.

 

במהלך החודש הודיע נשיא ארה"ב המכהן, ג'ו ביידן, שמסיר עצמו מהתמודדות על כהונה נוספת. זאת, בעיקר בשל הופעתו החלשה והמבולבלת מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעימות הטלוויזיוני שחל בסוף חודש יוני. טראמפ ניצל מניסיון התנקשות בחייו, שהסתיים בשפשוף הקליע שנורה לכיוונו באוזנו הימנית. עניין של סנטימטרים ספורים והמתמודד המוביל ברגע האירוע לנשיאות היה עלול לסיים את חייו ולהוביל את ארה"ב, הכלכלה הגדולה והמובילה בעולם לכאוס. החברה האמריקאית נראית מקוטבת מתמיד והלהבות הולכות ומתעצמות ככל שעובר הזמן ומתקרבים לבחירות שיחולו ב – 5 לנובמבר 2024. לנעליו של הנשיא הפורש תנסה כנראה להיכנס סגנית הנשיא קמילה האריס שנראית כרגע סוגרת את הפערים בסקרים מול טראמפ. כעת, ניתן לומר בוודאות גדולה שחוסר הוודאות הפוליטית תימשך עד ליום הבחירות ואולי אף מעבר בהתחשב בסבב הבחירות הקודם.

 

גם בזירה המקומית קרו אירועים שהזכירו לכולנו עד כמה הדברים נזילים. האופטימיות לרגיעה ולעסקת חטופים שתדלקה את שוק ההון הישראלי, נשענה לא מעט על משאלות לב והתכחשות למציאות המורכבת ולזירת האירועים הבוערת במזרח התיכון. כטב"מ ששיגרו החות'ים נחת בלב ת"א וגבה את חייו של אזרח מקומי, דבר שהוביל לתגובה ישראלית נחרצת. התגובה הבעירה את אזור נמל חודיידה בתימן והותירה הרס רב ועשרות הרוגים ופצועים וגם מסר ח'ותי לתגובה שבוא תבוא. לא חלפו ימים ספורים וטיל נחת וקטל את חייהם של 12 ילדים במגרש כדורגל במג'דל שמס וגם התגובה הישראלית לכך, לא איחרה לבוא. טיל נחת ברובע הדאחייה בלב ביירות וכעבור שעות אחדות טיל עלום חדר לחלונו של רב מרצחים נוסף בלב טהרן. פעולות שהזכירו לכולנו שגם אם מתעלמים לעיתים מסיכונים גיאופוליטיים, הם בהחלט קיימים. סיכונים אלה עלולים להשפיע לרעה על פרמיית הסיכון של המשק המקומי ועל היציבות הפיננסית ושוק האשראי של מדינת ישראל, וכפועל יוצא מזה על הפירמות המקומיות.

 

חודש יולי ובמיוחד במחציתו השנייה, הדגיש שרמת אי הוודאות הגואה בשווקי העולם עלולה ללוות אותנו עוד זמן ממושך ולגרום לשווקים להיות תנודתיים במיוחד. כשהסיכונים מרחפים ומאיימים על שווקי העולם שלא מעט מהם נסחרים ברמות שיא כל הזמנים. דוגמא מובהקת קבלנו ביום המסחר האחרון לחודש יולי כשמדדי המסחר בארה"ב ניתרו חדות ובשני ימי המסחר הראשונים באוגוסט נצבעו בצבע אדום בוהק כשהנאסד"ק נופל ב10% מהשיא שנקבע כאמור באמצע יולי. אי הוודאות הביטחונית והמדינית, לצד עסקת החטופים התקועה והחשש הכבד להורדות דירוג נוספות לא מוסיפים אופטימיות גם לשוק המקומי עם תחילת המסחר בחודש אוגוסט.

 

 

דניאל ג'ורג'י, אחראי דסק ניירות ערך ישראליים בבנק מרכנתיל – צילום יח"צ מרכנתיל

 

עמדה אישית באדיבות: דניאל ג'ורג'י, אחראי דסק ניירות ערך ישראליים, בנק מרכנתיל.

 

נא לשים לב

"אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור בסקירה זו משקף את דעותיהם והערכותיהם של עורכי הסקירה למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, סקירה זו אינה מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם."