כותרות אחרונות
Search

קוד פתוח כעתיד החדשנות – מאת ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד האט

קוד פתוח כעתיד החדשנות ומדוע זה נוגע לכולנו 

מאת ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד האט ומחבר הספר The Open Organisation

 

,בחברת רד האט(Red Hat)  אנחנו עובדים באופן הדוק מאוד עם קהילת הקוד הפתוח, ותורמים לחדשנות המונעת על ידי הקהילה שמקדמת רבות מתוך עשר יוזמות תוכנות קוד פתוח המובילות בעולם. לאחר מכן אנו בוחנים בקפדנות ואורזים את רעיונות התוכנה הטובים ביותר כדי להבטיח שהם  מוכנים לשימוש מסחרי; לדוגמה: יותר מאובטחים ויציבים. אנו מספקים  תמיכה עבור תוכנה זו, ועובדים עם אקוסיסטם רחבה של שותפים ברחבי העולם כדי להסמיך גם את פתרונותיהם".

 

"לקוד פתוח יש פופולרי רבה ביותר, והוא בא לידי ביטוי בצורות רבות. סביר להניח שכולנו משתמשים בו מאות פעמים ביום בלי לדעת זאת. בכל פעם שמשתמשים באינטרנט, דואר אלקטרוני, צ'אט מקוון עם חברים, הזרמת מוסיקה, משחק במשחקי וידאו, או אפילו בסמארטפון. בכל אלה ועוד, נעשה שימוש בצורה כלשהי של תוכנות קוד פתוח. בארגונים משמש קוד פתוח משמש ברחבי תעשיות ותחומים עבור דברים רבים, החל ממחשוב ענן ופיתוח יישומים, עד לביג דאטה, אחסון נתונים ועוד".

 

"יש נטייה לקשר בין קוד פתוח ולינוקס, שהינה מערכת הפעלה. שלא כמערכות הפעלה מסחריות אחרות כמוMicrosoft Windows , לינוקס היא חינמית ומתעדכנת ומשופרת בקביעות על ידי הכישורים והמומחיות של אלפי אנשים, לא רק על ידי צוות אחד של מהנדסים. זו הסיבה לכך שבקוד פתוח, קצב החדשנות יכול להיות הרבה יותר מהיר מאשר בחברת תוכנה קניינית, וזו סיבה חשובה לכך שפיתוח קוד פתוח הופך לברירת מחדל עבור טכנולוגיות וארגונים רבים".

 

"את ניצני הקוד הפתוח ניתן לקשר לתחילת האינטרנט, והרבה מהאינטרנט עצמו מבוסס על טכנולוגיות קוד פתוח. לינוקס נוצרה בשנת 1991 על ידי יזם פיני בשם לינוס טורוואלדס, שבא עם הרעיון לאחר שהיה מתוסכל מהצורך לשלם עבור תוכנות יקרות. אבל הערכים והעקרונות של קוד פתוח חלים על העולם שמעבר לתוכנה. ברד האט אנחנו אוהבים לחשוב על קוד פתוח לא רק כדרך לפתח ולהעניק רישיונות לתוכנות מחשב, אלא גם כגישה. המשמעות של גישה לכל היבטי החיים ב'דרך הקוד הפתוח', היא הבעת נכונות לחלוק, לשתף פעולה עם אחרים בדרכים שקופות (כדי שגם אחרים יוכלו לצפות ולהצטרף), להתייחס לכישלון כאמצעי לשיפור, ולצפות לכך– אפילו לעודד, שאחרים יעשו את אותו הדבר. זה גם אומר להתחייב באמת למלא תפקיד פעיל בשיפור העולם, מה שיכול להתאפשר רק כאשר לכל אחד יש גישה למידע, והזדמנות לתרום".

 

"יצירת לינוקס מיוחסת לטורוואלדס, אבל הדבר הייחודי שמעורר השראה הוא, שברגע שהוא שחרר את לינוקס לציבור, כל מי שרצה לתרום היה יכול לעזור להפיח רוח חיים ברעיון. קוד פתוח הוא באמת תנועה גלובלית המבוססת על השתתפות, רעיונות ותרומות אינדיבידואליות של רבים, במקום של מעטים. רבות מהבעיות הגדולות ביותר בעולם נפתרו הודות לקוד פתוח, וקצב ההמצאות בתוך קהילת הקוד הפתוחה הוא מדהים. חברות IT גדולות לבדן אינן יכולות לזקוף לזכותן את ההצלחה של קוד פתוח. ללא קהילות המפתחים שתומכות בו בהתלהבות כה רבה, קוד פתוח לא היה יכול להתקיים. חברות כמו טסלה, פייסבוק וגוגל, הן חברות מצליחות בחוד החנית של חדשנות בשימוש בקוד פתוח, ופשוט בלתי מתקבל על הדעת עכשיו לחשוב על העולם בלעדי קוד פתוח".

"טכנולוגיות קוד פתוח כמו לינוקס מציעות לחברות פוטנציאל שלא יאומן לחדש מהר יותר, והן פופולריות מאוד. אבל כמו כל תוכנה או אפליקציה שעשויה להיות בסמארטפון, כולם רוצים את שלוות הנפש של הידיעה שזה יעבוד, יספק  אבטחה חזקה, ולא יאכזב. בסביבה מסחרית כמו בנק, זה גם צריך להיות מנוהל ומאובטח כהלכה. אם מערכת ה- IT של בנק מעבדת בכל יום טרנזקציות בהיקף מיליונים רבים של דולרים בשימוש בלינוקס, חיוני שהבנק יעבוד עם מומחה קוד פתוח כמו רד האט, כדי להבטיח שהוא פועל ביציבות ובאופן מאובטח יותר. חברות כמו רד האט מציעות מוצרים מבוססי מנוי המסייעים בכך".

ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד האט ומחבר הספר The Open Organisation

"בעבר, חברות כמו רד האט ניצבו בפני מכשולים עקב כך שארגונים רבים לא הבינו באופן מלא את מהותו של קוד פתוח. הרבה פעמים הן נשאלו כיצד תוכנה שפותחה בסביבה פתוחה וחינמית לחלוטין, היא בטוחה. אני כמעט ולא שומע שאלה זאת יותר. עכשיו כמעט כל הבנקים, חברות התעופה, גופי ממשל וקמעונאים בארה"ב, משתמשים בקוד פתוח בדרך זו או אחרת, ולעתים קרובות עבור הפעילויות הקריטיות ביותר שלהם. למעשה, רבים מארגונים אלה מבינים עכשיו שהם צריכים להשתמש בפתרונות קוד פתוח אג'יליים יותר על מנת לשרוד מול מתחרים קטנים יותר, מהירים יותר ונבונים יותר בעידן הדיגיטלי. עסקים ידועים רבים נעלמו מהמפה, בגלל כישלונם לענות לצרכים של הצרכן המודרני. קוד פתוח הופך לנורמה מפני שחדשנות מתחוללת מהר יותר בקוד פתוח, ומפני שפלטפורמות פתוחות יכולות לסייע לארגונים טוב יותר להכין את מערכות ה- IT שלהם לעתיד, כאשר ארגונים ברחבי העולם עוברים למודלים ושירותים עסקיים דיגיטליים".

 

"בנוסף, אפילו ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט ואפל מתחילות להציע תוכנות תואמות לינוקס. ניתן לומר כי קוד פתוח בהחלט זכה בתשומת הלב והאהדה של עסקים גדולים. רד האט היא חברת קוד פתוח הראשונה עם הכנסות שנתיות של שני מיליארד דולר, מה שמעיד על הפופולריות העצומה של קוד פתוח".

 

"במשך שנים רבות ראו חברות טכנולוגיה עם קוד סגור את לינוקס וקוד פתוח כאיום, ובאופן פעיל הרתיעו מפני השימוש בהם. תודות למפתחים מסורים, קהילות קוד פתוח וחברות כמו רד האט, קוד פתוח משגשג עכשיו ופופולרי יותר מאי פעם, ונוכח בטכנולוגיות מרכזיות בחיי היומיום של אנשים רבים. חשוב לזכור כי קוד פתוח מתחיל ומסתיים עם הקהילה. זהו הרוטב הסודי של הקוד הפתוח. לראות קהילות קוד פתוח בעבודה – משתפות פעולה כדי לפתור אתגרים משמעותיים, ויוצרות שדות משחק כדי לאפשר לרעיונות הטובים ביותר לנצח – זה דבר רב עוצמה באופן מדהים".

"אז למה צריך להיות לנו אכפת מקוד פתוח? אם לא היה לנו אותו, כל כך הרבה דברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם לא היו אפשריים. ללא הענן והאינטרנט, החיים היו נראים שונים מאוד לכולנו. סביר להניח שהענן והאינטרנט היו קיימים, אבל לא כפי שאנו מכירים אותם היום".

"העובדה שכולם יכולים לעבוד יחד כדי לקדם רעיון או פרויקט הזמין לשימוש כל העולם, היא רעיון רדיקלי. העובדה שכלי אשר נוצר על ידי הציבור יכול בסופו של דבר לעזור להעצים טכנולוגיה שמקדמת טיפול בחולים או חינוך, היא באמת מיוחדת. על ידי איגום ידע ועשיית נתוני מטופלים ליותר נגישים, בתי חולים ורופאים יכולים לעבוד יחד כדי לקדם טיפולים ולשפר חוויות מטופלים. מדהים לראות תוכנה מבוססת על קוד פתוח שמקדמת חדשנות בתחומים אלה".

"אני מאמין כי קוד פתוח ימשיך להעניק השראה לחדשנות ויצירתיות כפי שעשה  תמיד, ויתר על כן, ש"פתיחות" בכל ההיבטים של החברה, האמנות והתרבות תהיה אופן הפעולה הבסיסי בעתיד הלא רחוק. אנחנו רואים דוגמאות מדהימות של פתיחות, שיתוף פעולה והשתתפות במוסיקה ובאמנות. זוהי רק ההתחלה. "פתוח" הופך לברירת המחדל כדי ליצור חדשנות טובה יותר, מהר יותר".