כותרות אחרונות
Search

תערוכה חדשה במוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן כוח מגן: חרפושיות מצריות מאבני חן

צילום: ולדימיר נייחין

התערוכה  מאוספי מוזיאון ישראל עוסקת בקשר שבין תרבות מצרים העתיקה ואבני חן  התערוכה תיפתח לקהל הרחב החל מיום ב' 23.11.15 ותימשך עד ליום שישי 29.4.16.

בתערוכה יוצגו חרפושיות מאבני חן שונות, חרפושיות הנושאות כתובות מיוחדות וחרפושיות אשר שימשו לטקסים שונים, תכשיטים מצרים עתיקים ותכשיטים ויקטוריאניים בהם משובצות חרפושיות.

rgd 2

מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן יציג החל מיום ב' 23.11.15 תערוכה חדשה העוסקת בקשר שבין תרבות מצרים העתיקה ואבני חן – כוח מגן: חרפושיות מצריות מאבני חן. החרפושיות המוצגות בתערוכה, שייכות לאוספי מוזיאון ישראל, בניהן: חרפושיות מאבני חן שונות, חרפושיות הנושאות כתובות מיוחדות וחרפושיות אשר שימשו לטקסים שונים.

בנוסף יוצגו בתערוכה תכשיטים מצריים עתיקים ותכשיטים ויקטוריאניים בהם משובצות חרפושיות.

"אוסף שרה ובן ציון הראל" למינרלים ואבני חן, המוצג דרך קבע במוזיאון היהלומים ברמת גן, מאפשר להפנות מבט אל אחת התרבויות המרתקות והחשובות ביותר בהיסטוריה האנושית – מצרים העתיקה. אבני חן הדומות לאלו המצויות באוסף הראל, היו מוכרות גם למצרים הקדמונים, אשר הוקירו אותן ואף ייחסו להן כוחות מאגיים בהתאם לצבעיהן השונים.

החרפושיות היו הקמיעות הנפוצים ביותר במצרים הקדומה, מתקופת הממלכה התיכונה ועד התקופה התלמית, ונועדו הן למתים והן לחיים. החרפושיות גילמו תקווה לצמיחה מחודשת, אך כוחן הועצם גם באמצעות כתובות וסמלים אשר נחקקו על בסיסן השטוח, או באמצעות שימוש בחומרים מסוימים.

כח מגן: חרפושיות מצריות מאבני חן

שעות פתיחה: ימים א, ב, ד, ה, 10:00-16:00, יום ג' 10:00-18:00.

דמי כניסה:

ילד – 12 ₪.

מבוגר – 24 ₪.

rgd 4

אבני החן בהן השתמשו המצרים לחרפושיות, קמיעות ולתכשיטים נחשבו בזמנו ליקרות מציאות, אם כי בימינו הן נחשבות "יקרות למחצה". לחלק מהאבנים (כקרניאול, ג'ספר, או לפיס-לאזולי) יוחסה משמעות מאגית ולכן היו נפוצות בתעשיית הקמיעות.

תכשיטים נגעו בכל פן של החיים בתרבות המצרית, ובכל שכבות החברה. הם נענדו על ידי נשים והן על ידי גברים. במהלך החיים ניתן היה לענוד אותם כסמל לדרגה או תפקיד, כאות הצטיינות צבאי או אזרחי, כאמצעי הגנה, כקמיע למזל או כפריט דקורטיבי. את כל החפצים האלו ניתן היה לקחת אל הקבר, לאחר שבעליהם נפטרו, על מנת שישמשו אותם בעולם הבא.

בעת המודרנית, השליטים הזרים שפלשו למצרים, נכבשו אף הם בקסמן של החרפושיות, אשר המשיכו וממשיכות עד היום להקסים ולעורר את דמיונם של בני האדם.  גם אם ניטל מקמיעות אלו הממד המאגי, עדיין אנו ממשיכים להתפעל מהשימוש באבני החן, מעבודת האמנות המעודנת ומהסיפורים ההיסטוריים והמרתקים הגלומים בהן.

rgd 3

כח מגן: חרפושיות מצריות מאבני חן

שעות פתיחה: ימים א, ב, ד, ה, 10:00-16:00, יום ג' 10:00-18:00.

דמי כניסה:

ילד – 12 ₪.

מבוגר – 24 ₪.

מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר, ז'בוטינסקי 1 רמת גן,

(כניסה מרח' שלום זיסמן 3), טלפון: 03-5760219