כותרות אחרונות
Search

תערוכות חדשות במוזיאון הרמן שטרוק: פתיחה חגיגית: יום חמישי, 27 לפברואר 2020, בשעה 20:00

רחלי שרפשטיין וקרן שפילשר קרדיט צילום – מיכל גוטסמן

 

תערוכות  חדשות במוזיאון הרמן שטרוק:

"הדפס להמונים"

"פיראנזי: המלנכוליה של החורבן"

אוצרות: סבטלנה ריינגולד; לימור אלפרן זרד

פתיחה חגיגית: יום חמישי, 27 לפברואר 2020, בשעה 20:00

 

אמנים עכשוויים עושים כיום שימוש חדשני ולא צפוי במדיום של ההדפס. חלקם לוקחים דימויים המייצגים נושאים טעונים ומדפיסים אותם על חומרים זולים ויומיומיים, כמו חולצה, גרביים, משחק פאזל ועוד. כך נוצרת אשליה כי מדובר במוצר צריכה המוני ולא ביצירת אמנות, כדי לבטא באופן אירוני וביקורתי את רוחה של המציאות העכשווית, שבה הדברים הפכו לחסרי ערך, לרדודים ושטוחים. התערוכה תציג את טשטוש הגבולות בין אמנות גבוהה, אמנות נמוכה, תחום העיצוב ותרבות הצריכה. העבודות המוצגות משקפות מגוון צורות ביטוי, המערבות טכניקות מסורתיות עם טכנולוגיות חדשות.

 

דויד עדיקא מתוך הסדרה כדים (אפריקנה), צילום – סדנאת בעלי המלאכה 5

 

הדפס להמונים:

התערוכה כוללת עבודות דו־ממדיות תלת־ממדיות ומיצבים שנוצרו בטכניקות ההדפס ומשלבים מדיומים שונים. כך נוצר שיח בין היצירות השונות. בעבודות בולט הריבוד העשיר של השפעות תרבותיות ושל סוגי מידע, והן משקפות את האופן שבו מדיום ההדפס יוצר מודל לצורות חדשות ועדכניות של ייצור אמנותי.

 

דוד עדיקא, מציג פרויקט הכולל את הסדרה "כדים", שנוצרה בטכניקת הדפס רשת, ואת סדרת התצלומים "אפריקנה". סדרות אלו מתייחסות לכדים הדקורטיביים שנוצרו בין שנות החמישים והשבעים, בניסיון לברוא שפה חומרית ישראלית אותנטית. בסדרת ההדפסים מודגשת הדו־ממדיות השטוחה של הדימויים, בצבעוניות עזה וזוהרת המבטלת את החומריות המוצקה שלהם.

 

דויד עדיקא מתוך הסדרה כדים (אפריקנה), צילום – סדנאת בעלי המלאכה 5

 

בתערוכה גם מוצג הפרויקט "רֵזֹונָנְס – שעת רחצה", שנוצר בעקבות מפגשים של המאייר ניב תשבי, האמנית טל גרנות והקרמיקאי גור ענבר. החשיבה המשותפת יצרה את ההדהוד המרתק בין האמנים והאוצרים. המפגשים החלו בניסיונות עבודה מגוונים עם מדיום ההדפס, שהיה חדש עבור האמנים. התהליך התגבש מבחינה רעיונית לנושא המיצב – מקום רחצה ציבורי. חקירה של דימויים שונים הובילה להדפסתם על גלילי נייר ארוכים וליצירת מיצב מרשים, המדמה בריכה ציבורית משותפת. (אוצרים: ענת קלימן ויעקב בן כהן).

 

האמנים המשתתפים:  מעין גוטפלד, ברברה הולנד, גיל יפמן, אנה לוקשבסקי, מרב סלומון, דוד עדיקא, עינת עמיר, קרן שפילשר, רחלי שרפשטיין

 

פיראנזי: המלנכוליה של החורבן:

התערוכה תציג בפעם הראשונה בפני הקהל את יצירותיו של האמן האיטלקי ג'ובני באטיסטה פיראנזי (1778-1720), הכלולות באוסף מוזיאוני חיפה. פיראנזי היה ככל הנראה האמן המפורסם ביותר שזכה לתהילה רק בזכות יצירתו הגרפית – בשונה מאמני תחריט גדולים אחרים, שהיו גם ציירים גדולים. להדפסיו הייתה השפעה רבה על דורות של אמנים, מבלייק ועד אֶשֶר, ועל מעצבי תפאורות ואדריכלים.

 

רחלי שרפשטיין וקרן שפילשר קרדיט צילום – מיכל גוטסמן

 

בתערוכה מוצגות יצירות מסדרת התחריטים הענקית שלו, "מראות רומא", שבה משתקפת ההשפעה ההרסנית והטרגית של הזמן על היצירה האנושית. המלנכוליה התרבותית המשתקפת בתחריטי החורבות של פיראנזי מהדהדת את תחושת המלנכוליה, אי-הוודאות והפירוק של העולם העכשווי, כפי שאלו משתקפים בתערוכה "הדפס להמונים". לצד יצירותיו מוצגים הדפסי החורבות של הרמן שטרוק, שהיה כנראה הראשון מבין אמני ארץ ישראל שהחלו לעסוק בנושא החורבות בשנות העשרים – מתוך התייחסות לאמנות הרומנטית, להיסטוריה האירופית ולחזון הגאולה הציוני העולה מן ההרס והחורבות.

 

רחלי שרפשטיין וקרן שפילשר קרדיט צילום – מיכל גוטסמן

 

מוזיאון הרמן שטרוק, רח' ארלוזרוב 23, חיפה

שעות פתיחה : א'-ד' : 10:00-16:00 ,  ה' 10:00-19:00 ,  ו' 10:00-13:00 , שבת : סגור

לינק לאתר המוזיאון :  http://www.shm.org.il/