כותרות אחרונות
Search

תערוכת יחיד חדשה בבית האמנים תל אביב – "דהממה" "DHAMMA" של האומן איתמר ניומן – פתיחה חגיגית : 19.9.2024

תערוכת יחיד איתמר ניומן – צילום: אלי גרוס

 

תערוכת יחיד חדשה בבית האמנים תל אביב – "דהממה" "DHAMMA"  של האומן איתמר ניומן.

אוצרות : אריה ברקוביץ

פתיחה חגיגית : 19.9.2024 , יום חמישי , בשעה 19:00

נעילה : 19.10.2024 

הכניסה חופשית.!

 

איתמר ניומן , אמן רב תחומי השזור בתולדות התרבות הישראלית בתחום  האמנות, העיצוב, המוזיקה והקולנוע, יציג תערוכת יחיד חדשה לאחר שנים ארוכות של שתיקה, בהם התמסר לחיים ברוח הבודהיזם. התערוכה, שתוצג ב 2 חלליו הגדולים של בית האמנים- תל אביב, תציג עבודות ציור, פיסול וסאונד, ביניהם דיוקנאות ריאליסטים גדולי מימדים של דמויות במצב מדיטטיבי, שכמו מטמיעות את פעולתן בצופה.

 

מסע החיים של ניומן מרתק, ועובר בתחנות רבות. כאמן רב תחומי, השזור בתולדות הקולנוע, המוזיקה והאמנות הישראלית עד לבחירה בחיים ברוח הבודהיזם. שם התערוכה "דהממה" באה מהשפה ההודית העתיקה פאלי, ומשמעותו – זה שמרים, שתומך, שיוצר מבנה ומעצב צורה. כך גם התגבשו חייו של ניומן, שאף שאיבד את הצורך להציג, מעולם לא הפסיק ליצור. תערוכתו הראשונה לאחר שנים של שתיקה מישירה מבט, כפות-ידיה פתוחות וריקות, כמצהירה על ויתור ועל ענווה.

 

תערוכת יחיד איתמר ניומן – צילום :סטודיו קוק

 

התערוכה מציגה סדרות ציורים , עבודות פיסול וסאונד. סדרת הציורים הראשונה -דיוקנאות ריאליסטים של דמויות במצב מדיטציה. אלה הם מוריו תלמידיו וחבריו לדרך מצוירים בגדול טבעי, בדייקנות קפדנית ובעוצמה של קשב, התבוננות ושלווה. הסדרה הציורים השנייה, "הליכה" , הכוללת  26 ציורים,  במרכזם דמותו של הנזיר, בהליכתו. כל ציור מתאר צעד, תנועה קלה, מדודה. העמדתם על קירות החלל, האחד ליד השני, מאזכרת  סטוריבורד קולנועי, זהו מקצב, תנועה ובאותה בעת עצירה. מצב בו הצופה מופעל, כאשר גם הוא נדרש לתשומת לב ולריכוז. הרוגע השקט והריכוז בתנועה הקלה והבסיסית ביותר, עומדת מתוך שלמות והכרה ביכולתו של האמן לבטא את הפרקטיקה ואת המהות בהן בחר.

 

 ניומן, 1954 יצר מוסיקה עם רמי פורטיס וברי סחרוב  ויחד עם יהודה עדר היה ממייסדי בית ספר רימון, עבד כמעצב בובות ל"מאפט שואו" ("החבובות") בניו-יורק, כמעצב אמנותי של הסרטים רבים "סוס עץ ", כלבים לא נובחים ירוק ", "סיפורי תל אביב" שעליו אף זכה פרס אופיר. אייר ועיצב ספרים ועטיפות תקליטים בין יתר של מאיר אריאל ואת עטיפת התקליט האלמותי של כוורת "סיפורי פוגי".

 

 תערוכת היחיד  "מחווה לפרימו לוי" במוזיאון רמת גן לאמנות שעסקה כולה בשואה, הייתה הפרויקט האמנותי האחרון שהציג. אחריה החל ללמוד ולחקור את תורת בודהה, העתיק את מקום מגוריו למושבה יבניאל שבגליל התחתון והקים את ״ניומן המרכז הבודהיסטי לתרגול מדיטציית ויפאסנה", שם הוא חי ויוצר.

 

בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי

אלחריזי 9 תל אביב-יפו /  https://artistshouse.org.il/ 

שעות פעילות: ב'-ה' 10:00-18:00; ו' 10:00-13:00; שבת 11:00-14:00