כותרות אחרונות
Search

הנדסת מערכות מבוססת מודל: כלי חיוני לתעשייה הישראלית, עכשיו יותר מתמיד.

הנדסת מערכות מבוססת מודל – צילום וסרטון באדיבות: משרד הכלכלה

 

הנדסת מערכות מבוססת מודל: כלי חיוני לתעשייה הישראלית, עכשיו יותר מתמיד.

בימים מאתגרים אלו, מספר תעשיות בישראל עברו לאחרונה לפעילות רציפה במטרה להגביר את הייצור ולספק את הדרישות החיוניות של תושבי המדינה. תעשיות כמו אלקטרוניקה, היי-טק וכן יצרני מפתח ספציפיים במגזרי המזון, התרופות,החלל וההגנה נרתמו במלוא המרץ, כאשר הרציפות התפעולית שלהם מאותגרת במיוחד. על פי סקר שנערך על ידי מכון המדיניות של סטארט-אפ ניישן  (SNPI) ורשות החדשנות בישראל, 70% מחברות ההיי-טק סובלות משיבושים ברציפות התפעולית עקב מחסור בכוח אדם.

 

משרד הכלכלה השיק חמ"ל לאומי לתעסוקת כ"א חיוני, שהפנה עד היום מעל 33,000 עובדים ועובדות למשרות חיוניות במשק. על פי הערכות משרד העבודה, נכון לתחילת נובמבר 2023, 774,000 ישראלים מושבתים עבודה, כ- 18% מכוח העבודה במדינה.

 

הצורך לייעל את העבודה, את המשאבים והתהליכים ברור. כיצד נוכל לזהות פערי יעילות ופוטנציאל לחיסכון בעלויות ולאפשר ליצרנים להקדים תרופה לכל הפרעה פוטנציאלית?

אין זה סוד, שפעמים רבות, מהנדסי מערכות מבצעים אנליזות, תכנון, פיתוח, בדיקה ותיקוף –  ללא תיאום.

חוסר תיאום זה מייצר כמויות מידע שונות בין המחלקות המעורבות בתהליך הפיתוח. נתונים שונים שמקשים על שיתוף מידע, מתודולוגיות ואתגרים שעלו ויעלו במהלך העבודה.

 

הנדסת מערכות מבוססת מודלים (MBSE) מעניקה פתרון לאתגר זה. מדובר בגישה שיתופית המכוונת לניהול הדרישות, התכנון, הניתוח, האימות והתיקוף בתהליכי תכנון ופיתוח של מערכות מורכבות.

 

הנדסת מערכות מבוססת מודל – צילום מתוך מצגת באדיבות: משרד הכלכלה

 

בעוד שגישות מסורתיות בהנדסת מערכות, מתמקדות בעיקר בייצור של מסמכים טכניים שמטרתם לתאר מאפיינים ואופרציות, MBSE מתמקדת ביצירה ושימוש במודל מערכת כאמצעי עיקרי לתכנון ולשיתוף מידע.

 

גישת MSBE מאפשרת למהנדסים "לדבר את אותה שפה" באמצעות שימוש במודלים, וליהנות מאינטגרציה בתהליך הפיתוח שמערב רכיבים מכניים, אלקטרוניים, חשמליים ורכיבי IT – על פלטפורמה האחת. 

ניתן ליצור מודל מערכת כוללת ולדמות את ההיבטים הפונקציונליים, הלוגיים והפיזיים שלה באופן מלא. המודל יעניק הבנה נוחה ומהירה של התמונה הגדולה ואפשרות לרדת לרזולוציה עד הפרטים הקטנים ביותר, לאורך כל מחזור החיים.

 

או במילים אחרות, התאום הוירטואלי – שהוא לא רק רפליקה דיגיטלית של המערכת, אלא מודל וירטואלי שמדמה מספר פתרונות ותרחישים חלופיים ולעקוב אחר התפתחותה לאורך זמן.

חוויות התאום הוירטואלי תאפשר עמידות של קוי היצור, בכל קנה מידה.

 

הנדסת מערכות מבוססת מודל – צילום מתוך מצגת באדיבות: משרד הכלכלה

 

תכנון במעגל סגור מחבר את העולם הוירטואלי עם העולם האמיתי, ומאפשר לבצע שינויים בקלות ובמהירות. התאום הוירטואלי מוזן באופן רציף בנתונים מהעולם האמיתי, מה שהופך אותו להעתק מדוייק של האופרציה בכל רגע נתון.

 

את המושג "חוויית התאום הוירטואלי" אפשר לקחת צעד נוסף קדימה, לויזואליזציה, ליצירת מודלים וסימולציות של הסביבה, שבה אובייקט, תהליך או מערכת משתלבים, כולל חוויות המשתמש והאינטראקציות שלו. בדרך זו ניתן להאיץ משמעותית פיתוחים חדשניים ולשפר את שיתוף הפעולה לאורך כל מפת הערך.

 

התאום הוירטואלי והנדסת מערכות מבוססת מודל מאפשרים ליצור מערכות מורכבות יותר ויותר בצורה פשוטה, לבצע אופטימיזציה ולהכניס שיפורים בתאום הוירטואלי הרבה לפני שלב המוצר הסופי, ובדרך זו למנוע בזבוז. יתרה מזו, המודלים הווירטואליים שיצרנו יהיו מוכנים עבורנו לשימוש חוזר בעתיד. נוכל לבצע בהם התאמות ולחסוך זמן וכסף בפרויקטים עתידיים.

 

הנדסת מערכות מבוססת מודל – צילום מתוך מצגת באדיבות: משרד הכלכלה

 

ישנם תחומים רבים שיכולים להפיק תועלת מ-MBSE ומהנדסת מערכות. פתרון CATIA, על גבי פלטפורמת 3DEXPERIENCE, נמצא בשימוש, ובהצלחה יתרה בתעשיות התעופה וההגנה, רכב, ים, אנרגיה, הייטק וסקטורים רפואיים.

 

הנדסה דיגיטלית וגישת MBSE הם כלים טכנולוגיים חיוניים לחדשנות אסטרטגית ובת קיימא.

 

בגישה זו נצמצם סיכונים ועלויות ונקבל תהליכי תכנון הרמוניים גם כשמדובר במוצרים חדשניים ומורכבים במיוחד, הממוקדים בחוויה של משתמש הקצה.
 

בתקופה שבה התעשיות הישראליות מתמודדות עם אתגרים ומתאמצות לעמוד בדרישות השוק, הנדסת מערכות מבוססת מודלים (MBSE) היא כלי רב ערך לקבלת החלטות מושכלות ושיפור היעילות בתהליך הפיתוח. התאום הוירטואלי ו-MBSE מספקים סיוע רב ערך לתעשיות ברחבי העולם, ומציעים ביטחון משופר בהתמודדות עם אתגרים. טכנולוגיות אלו יכולות להיות כלים חיוניים לתעשייה המקומית, הנדרשת להיות מוכנה לאתגרים הנוכחיים וגם לאתגרים שעוד יבואו.

 

השתתף בהכנת הכתבה: אלי בויקיס מנכ"ל "דסו סיסטמס" ישראל