כותרות אחרונות
Search

אוטופיה בשנת דיסטופיה! – הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני ואימה בתל-אביב חוזר בשנה מאתגרת במיוחד – 17.12 עד 10.01

אוטופיה – עיצוב פוסטר יובל ברנר

 

אוטופיה בשנת דיסטופיה!

כתב עת דיגיטלי חדש // פסטיבל סרטים במתכונת דיגיטלית // 17.12 עד 10.01

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני ואימה בתל-אביב חוזר בשנה מאתגרת במיוחד.

בשנת הדיסטופיה והאימה חשנו חובה לקיים את אוטופיה בכל דרך. הטירוף והמעוף בסרטי הפסטיבל הם כלים מהותיים להתמודדות עם האבסורד שברחובות הערים ובמעמקי הנפש שלנו.

 

לא היה זמן חשוב יותר לסיפורים שלא יעלו על הדעת ולקולנוע שלא מהעולם הזה, לשיחה על מה שבאמת מפחיד, מטריד ומאיים ולמחשבה על העתיד שאנו מייחלים לו. וכן, יותר מעניין, כייף והגיוני כשיש בסביבה אנדרואידים, חייזרים, זומבים או ערפדים.

 

אוטופיה – הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני ואימה, תל-אביב, יתקיים השנה במתכונת דיגיטלית מורחבת בין התאריכים 17 בדצמבר 2020 – 10 בינואר 2021. הפסטיבל זכה במהלך שנותיו למעמד כאחד מפסטיבלי הקולנוע האיכותיים בישראל ומוכר כאירוע המגשר בין עולמות של תרבות, חברה טכנולוגיה ומדע. הפסטיבל נתמך על ידי משרד התרבות ומועצת הקולנוע הישראלית והשנה, אולי יותר מכל שנה קודמת, פעילותו נסמכת באופן משמעותי על תרומות, תמיכת הקהילה העוטפת אותו והירתמותם בהתנדבות של נשת ואנשי מקצוע ויצירה – אהבתם ולהיטותם בלב הפעילות.

 

אוטופיה – עיצוב פוסטר יובל ברנר

 

מה עושה פסטיבל?

השנה האחרונה דרשה התבוננות ומחשבה. כבר בתקופת הסגר הראשון הגדרנו ארבעה עמודי תווך לפעילות התרבות שנרצה להמשיך ולקיים, במסגרת הפסטיבל ובאפיקים נוספים: + במה: לחגוג יצירה ולשבח מצוינות; + תגלית: לאצור ולהביא בפני קהל יצירה, חשיבה ועשייה חדשה וחדשנית, קלאסיקות אלמותיות ויצירות שנשכחו לבחינה באור מחודש; + הקשר: להעניק עומק לחוויה, לכוון את המבט, להצביע על חיבורים, לתהות יחד ולהביע עמדה על מה חשוב, מה טוב, מה ראוי כעת לתשומת לב – ולמה; + מפגש: אירוע תרבות הוא חוויה משותפת – אמנותית, מקצועית, קהילתית ולעתים אפילו רוחנית.

 

בסגר הראשון יזמנו את הקמתו של כתב העת הדיגיטלי אוטופיה (בסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות) בכדי להמשיך ולקיים, באפיק עשייה נוסף, את עמודי התווך הנ"ל. אנו חוגגים בימים אלה את הגליון הראשון בנושא "קני מידה לא אנושיים".

 

בחודשים האחרונים עשינו מאמצים עילאיים בכדי לוודא כי גם פעילות פסטיבל הסרטים תתקיים, גם אם במתכונת חריגה: נעמיד במה, נביא גילויים חדשים, נעניק הקשר ונקיים מפגשים.

 

תכנית העבודה של אוטופיה לשנת 2020 כללה הקמת כתב עת דיגיטלי אך אישור התמיכה ממועצת הפיס לתרבות ואמנות היא המאפשרת המשמעותית, והסגר הראשון ריכז את תשומת הלב שלנו במרחב הדיגיטלי.

 

שנת 2020 אינה חוץ-היסטורית, היא קו פרשת מים. כל ארגון, אירוע ופעילות חייבים להתקיים גם באופן ובאפיק מקוון.

 

אנו נעשה זאת, בין השאר, באמצעות כתב העת המקוון 'אוטופיה'.

 

ארבעה גליונות מדי שנה, עם כל גליון נקיים ערבי עיון ומפגשי סלון דיגיטליים, ובהינתן האפשרות, גם פיסיים.

 

אנו חשים שחובתנו בכתב העת להפנות זרקור לנושאים שנמצאים בפריפריה, שמבעבעים מתחת לפני השטח, סוגיות מוסריות ופילוסופיות שבין האישי לאנושי, הפרטי והפוליטי, תהליכים חברתיים, פסיכולוגיים, טכנולוגיים ומדעיים שהמצב הנוכחי מחזק ומאיץ, ושלמדע הבדיוני יש אמצעים ייחודיים לעסוק בהם.

 

אוטופיה – היפר-אובייקט, מאת: גילי רון

 

הנושא שבחרנו לגליון הראשון: קני מידה לא אנושיים.

צוות מערכת: עדן קופרמינץ, שלו מורן, גיל רון, ינאי סנד, אורי אביב.

 

פסטיבל אוטופיה – מיטב סרטי הז'אנר:

הפסטיבל הוא ביתם של אוהבי הקולנוע הפנטסטי, הנועז ופורץ הדרך. מדי שנה אנו מלקטים את מיטב סרטי המדע הבדיוני, הפנטסיה והאימה – אך לצד הרובוטים והחייזרים, הערפדים והזומבים, הדיסטופיות והמסעות בחלל ובזמן, אנו שמחים לשלב את הסיפורים המערבבים ז'אנרים, עושים בהם שימוש כמו בפאלטת צבעים. בין סרטי השנה ניתן למצוא דרמת התבגרות פנטסטית, סרט סייבר-אימה על-טבעית, דרמת משפחה ערפדית, מותחן מד"ב דיסטופי בעל אווירה קרוננברגית על טכנולוגיות מעקב (מתורכיה!), מערבון-דרמה-הרפתקה עם פלאשבאקים לימי מלחמת העולם השניה (בקטע טוב!) בהיסטוריה אלטרנטיבית אך בפועל זהו סרט על התמודדות והשלמה עם זקנה ומוות, וכמובן – לולאת זמן רומנטית.

 

בין הסרטים שהוקרנו לאורך שנות הפסטיבל בגלגוליו השונים: "כנס העתידנים", "מי מפחד מהזאב הרע", "ירח", "מחוז 9", "מסווג חריג", "סקוט פילגרים נגד העולם", "בשר תותחים", "חולית של חודורבסקי", "רובוט ופרנק", "אנומליסה", "הלובסטר", "נקמה" ועוד. בין הסרטים הנכללים בתכנית ניתן למצוא יצירות משובחות שכיכבו השנה בפסטיבלים הבינלאומיים החשובים ביותר, רובם בהקרנת בכורה ארצית.

 

פנורמה גלקטית – התכנית הבינלאומית הראשית:

  • סרטים נוספים בתכנית הבינלאומית
  • התכנית הישראלית
  • צוות השיפוט הבינלאומי
  • אירועים מיוחדים במהלך הפסטיבל – ערבי עיון, מפגשים, הרצאות, סדנאות ועוד

 

מניפסט למדע בדיוני – עכשיו ומיד!

מאת אורי אביב מנהל פעילות אוטופיה

 

מתוך גליון #1 של כתב העת אוטופיה

מדוע מדע בדיוני חשוב עכשיו יותר מתמיד? מאותה הסיבה שהיה חשוב מאז ומעולם. זו תחושה שמוכרת היטב לכולנו, אנו נהנים ומתרגשים, אנו נעצבות ונאלמות דום מול יצירות מדע בדיוני מצוינות. לא, זו לא אופנת הפוסט-אפוקליפסה הנהדרת (והיא נהדרת!), גם לא האקספיזם המפואר (והוא מפואר!), ובטח שלא כי המדע הבדיוני "חזה" את כל זה (הוא לא חוזה דבר). זה כי אנחנו קצת יותר מוכנים, יש לנו עוד נשק בארסנל, עוד כלי להתמודדות ולפעולה מול האבסורד והטירוף שמתרחשים בשדרות הערים הריקות בהן אנו גרים, בסמטאות המחשבה העמוסות שלנו, וברחובות ללא-מוצא בעומק הנפש שלנו.

 

אז למה?

מדע בדיוני מתמודד עם מצבי קיצון חריגים ביום-יום שלו, אלו שאנו נתקלים בהם כעתיוצרות ויוצרי המדע הבדיוני קמים בבוקר ובמקום קפה, מוזגים לעצמם כוס אבסורד. ביציאה אל הלא נודע, והבאת בני אדם יחד איתו, מבצע המדע הבדיוני מבחני מאמץ לחברה האנושית ולנפש האדם, בדיקות עומס וביצועים. כיצד אנו – כקבוצות וכיחידים, כאומות וכפלנטות וכמין אנושי – מתנהגים במצבי קיצון חריגים. מפגש ראשון, פלישת חייזרים, עליית המכונות וכן, גם מגיפה כלל-עולמית.

 

מדע בדיוני משתמש במצבי קיצון חריגים לדיון בסוגיות שאינן מדוברות ובטאבו חברתייםבעיסוקו בלא נודע, המדע הבדיוני עוסק גם בלא-מדובר. במה שנחבא אל הכלים ביום-יום, בטאבו המסתתרים – או מוסתרים – מתחת לפני השטח – שיפציעו אל פניו במצבי קיצון חריגים. למה עלינו לשים לב כעת? למה עלינו להיות קשובים? למדע הבדיוני יהיו תובנות חשובות.

 

מדע בדיוני חושב על העתיד, ואין כמו ההווה, ובמיוחד ההווה ההווה, לחשיבה על העתיד. יש לנו כעת דחף כמעט בלתי נשלט לאקטואליה או אפוקליפסה – גלילה אובססיבית בפיד והאבסה עצמית בחדשות, או בריחה מוחלטת אל מחוזות הדאחקה האפוקליפטית, רומנטיקה (ופטישיזציה) של סוף העולם. פעולה נגד הדחפים האלו, נגד הלחצים והפחדים האלו, היא אקט הרקוליאני, אך נדרש. בוודאי שלא ע"י כולם כל הזמן, אבל קחו את הזמן והקדישו לכך מתישהו, זמן. בכך שנחשוב ונדבר על העתיד, נעניק לעצמנו ולסובבים אותנו תקווה. גם אם היא לא שלמה, גם אם לרגעתקווה לעתיד.

 

העולם יהיה שונה עוד שנה ועוד שנתיים. למה עלינו לשים לב כעת, כיצד עלינו לדבר וכיצד עלינו לפעול כעתבכדי שהמחר יהיה שונה מהאתמולמדע בדיוני על כל צורותיו וגווניו ואפיקיו, חשוב תמיד, וחשוב כעת יותר מתמיד.

 

צילום: יח"צ

 

פסטיבל הסרטים אוטופיה 2020 // 17 בדצמבר 2020 – 10 בינואר 2021

מחירים:

כרטיס יחיד רגיל-15 ₪

כרטיסיה ל 5 סרטים – 50 ₪

כרטיסיה ל  10 סרטים- 90 ₪

כרטיסיה 30 (כל סרטי הפסטיבל) – 250 ₪

אוצרות והפקה – העמותה ליצירה פנטסטית אוטופיה, אורי אביב, מי יזהר, נטע שניצר, אוהד אפרת, טל מאירי

שיווק – מודוס – יובל הרינג, אייל בסון

יחסי ציבור – יוני וולף תקשורת.

 

 

פנורמה גלקטית – התכנית הבינלאומית הראשית.

 

לפסיס

Lapsis

ארה"ב, 2020

בימוי: נואה האטון

משחק: דין אימפריאל, מדלין וויס

מדע בדיוני. ריי מתקשה לפרנס את עצמו ואת אחיו הצעיר והחולני בעבודתו כשליח והוא מחליט להיכנס לתחום חדש ומוזר בכלכלת החלטורות.

 

בהווה חלופי, מוכר אך קצת מוזר, ריי טינצ'לי נאבק לפרנס את עצמו ואת אחיו הצעיר והחולני. העבודה בשליחויות לא מספקת והוא מתמזל אל עבודה בתחום חדש ומשונה של כלכלת החלטורות: לטייל עמוק ביערות ושמורות טבע תוך שהוא מושך מאחוריו כבל לאורך קילומטרים רבים, כדי לחבר קוביות מתכת גדולות המהוות מרכזי מסחר קוואנטיים. כשהוא נכנס עמוק יותר אל היער ומתנסה בחלטורה/עבודה החדשה, המוזרה והקשה, הוא נתקל בעוינות הולכת וגוברת מצד פורשי-כבלים-מטיילים אחרים וכן באיום של רובוטים מטעם החברה המעסיקה אותו, הפורשים גם הם כבלים ושעלולים לקחת ממנו את רווחיו אם לא יעמוד בקצב שלהם.

 

משל מד"בי מעולה, מדויק וסופר רלוונטי, מעביר היטב את החרדות, המצוקות והאבסורד שבכלכלת החלטורות ובעימות שתאגידי החלטורה מציבים בו את עובדיהם – יעילות ונצילות העובד האנושי מול הרובוט, המחשבה האנושית מול האלגוריתם. מוצג לצד פסטיבל ירושלים. נבחר ל SXSW ומאז הוצג בפסטיבל ביפאן בקוריאה, פסטיבל סרטי המדע הבדיוני והז'אנר של טרייסט, איטליה וברבים נוספים.

 

104 דק', אנגלית, כתוביות בעברית (בשיתוף פסטיבל ירושלים)

זכויות: Couple 3 Films

https://www.youtube.com/watch?v=iD5_V6IXVAg

 

 

התגשמות

Come True

קנדה, 2020

בימוי: אנתוני סקוט ברנס

משחק: ג'וליה שרה סטון, לנדון ליבוירון

מדע בדיוני. נערה שברחה מביתה מחליטה לקחת חלק במחקר שינה, רק כדי שתהיה לה מיטה לכמה ימים. הניסוי המדעי הופך לסיוט מתמשך בעוד היא וצוות המחקר מעמיקים אל חלומותיה, שזולגים אל העולם האמיתי.

 

מדע בדיוני. נערה מרדנית וחסרת מנוחה – תרתי משמע כי אין לה מיטה או חדר שינה – מצטרפת לניסוי קליני מסקרן העוסק בחלומות. עד מהרה, הסיוטים המסתוריים שלה מקבלים משמעות מאיימת והיא מוצאת עצמה במערבולת רגשות וסכנות בלתי צפויות – כשהאיום הנורא מחלומותיה המעוותים זולג אל העולם האמיתי ומערער על תחושת המציאות.

סרטו השני של במאי האינדי הקנדי אנת'וני סקוט ברנס, בן טיפוחיו של וינצ'נזו נטאלי, הוא תצוגת תכלית מרשימה של יצירתיות מתפרצת, כשהבמאי גם כותב את התסריט והמוזיקה, מצלם ועורך את הסרט, ולא נותן לתקציב הזעום לעצור אותו בדרך ליצירה מרשימה מכל הבחינות. לפרקים הסרט מתכתב עם היצירות המוקדמות של קרוננברג ולפרקים הוא מרגיש כמו מכתב אהבה לסרטי האימה והפנטזיה של האייטיז, ספוג באווירת סינת'-ווייב מהפנטת ומגובה במשחק נהדר של השחקנית הראשית – ג'וליה שרה סטון.

 

105 דק', אנגלית.

זכויות: Reel Suspects

https://www.youtube.com/watch?v=3KYEzXQZlRQ

 

 

האנטנה

The Antenna

תורכיה, 2019

בימוי: אורצ'ון בהרם

משחק: גול אריצ'י, אליף קאקמן

מדע בדיוני דיסטופי. הממשלה מתקינה אנטנות שידור בכל בנייני האומה. על מהמט, אב הבית של מגדל דירות מתפרק, מוטל לפקח על ההתקנה. התשדורות הנובעות מהאנטנה מטרידות את מנוחת הדיירים, כמו גם הנוזל השמנוני השחור שבוקע ממנה.

 

מדע בדיוני דיסטופי. בתורכיה דיסטופית הממשלה מתקינה אנטנות שידור חדשות בכל בנייני האומה. מהמט הוא אב הבית של מגדל דירות מתפרק ורעוע, עליו לפקח על התקנת האנטנה. התשדורות הנובעות מהאנטנה מטרידות את הדיירים, שלא לומר הנוזל השמנוני השחור שאט-אט חודר אל כל דירה ודירה. משל פוליטי חריף על תורכיה של ימינו.

 

115 דק', תורכית, כתוביות באנגלית.

זכויות: Stray Dogs

https://www.youtube.com/watch?v=VBBogwVDZMo

 

 

הוסט

Host

בריטניה, 2020

בימוי: רוב סוואג'

משחק: היילי בישופ, ג'מה מור, אמה לואיז ווב

סייבר אימה על-טבעית. סגר ראשון. שש חברות מתכנסות למפגש משעשע שאמור להפיג את המתח – סיאנס בזום.

 

תהיתם אם הקורונה תופיע בקולנוע? אין צורך לתהות עוד. מבריטניה מגיע סרט חדש בתת-הז'אנר המתפתח של סייבר-אימה. סגר ראשון. שעמום. מתח. חרדות חברתיות. תהיות קיומיות. קבוצת חברות מתכנסת למפגש הזום השבועי. היילי שאחראית על המפגש מחליטה שבמקום החידון המשעמם הם יעשו משהו קצת יותר מיוחד ומשעשע, שבתקווה יעזור בהרגעת החרדות והמתחים. היא מזמינה מתקשרת לבצע עבורן סיאנס בזום. שום דבר רע לא יקרה (חוץ משיחת הזום כמובן, שזה המוות). דה אנד.

 

65 דק, אנגלית.

זכויות: Charades

https://www.youtube.com/watch?v=SNlKbqHqGcY

 

 

מסע אחרון

Final Voyage

Das Letzte Land

גרמניה, 2019

בימוי: מרסל בריון

משחק: טורבן פולמר, מילאן פשל

מדע בדיוני. שני אנשים – אסיר נמלט ואחד מרודפיו – בורחים מפלנטה צחיחה ותרים אחר בית חדש בחלל העמוק, בעוד הם מנסים לעמוד על המסתורין של הספינה עליה הם נמצאים.

 

מדע בדיוני. אסיר נמלט אל תוך שממה צחיחה, מחפש ביאוש אחר ספינת חלל מסתורית שבתקווה תישא אותו אל על, אל החלל, הרחק מהכלא המדברי. הוא מוצא את הספינה, אך כך גם אחד מרודפיו. כשזה עולה לסיפון הוא מבהיר כי לא יסגיר אותו אלא יצטרף אליו. יחדיו הם נמלטים אל החלל. אך בכל זאת – מי בנה את הספינה? מאין הגיעה? מה קרה לצוותה? בעוד הם מנסים להבין את התשובות, מהחלל מפציעות שאלות נוספות. הוצג בפסטיבל סרטי המדע הבדיוני בלונדון, סידני, אוסטין, ברלין, לונד, בוסטון ורבים אחרים.

 

113 דק', גרמנית, תרגום לאנגלית.

זכויות: מרסל בריון

https://www.youtube.com/watch?v=cklmscW0j7M

 

 

שריד

Relic

ארה"ב/אוסטרליה, 2020

בימוי: נטלי אריקה ג'יימס

משחק: אמילי מורטימר, רובין נווין, בלה הית'קוט

מותחן אימה פסיכולוגי. שלוש הדורות הנשיים של משפחה – סבתה, אם ובת – מוצאות את עצמן בבית המשפחה הותיק, רדופות דמנציה.

 

דרמת אימה פסיכולוגית שהציגה בבכורה בסאנדאנס השנה ומאז כבשה את הפסטיבלים, הביקורת והקהל ברחבי העולם. אם ובת ביחסים רעועים נאלצות להגיע ולשהות בבית המשפחה הכפרי לאחר היעלמותה של הסבתא ללא הסבר. כשהסבתא חוזרת במפתיע באישון ליל התנהגותה הולכת ונהית למוזרה יותר ויותר והבית המשפחתי הותיק בו שלושת הנשים שוהות, למטריד ומאיים. סרט שבוחן דרך שלוש דורות נשיים במשפחה אחת את משמעותה של משפחה, תורשה וזכרון, ומצליח לרגש כפי שהוא מצליח להפחיד – מאוד!

 

89 דק', אנגלית, תרגום לעברית (בשיתוף פסטיבל חיפה).

זכויות: Film Constellation

https://www.youtube.com/watch?v=_sHbiv7J1xg

 

 

אפלה

Darkness

Buio

איטליה, 2019

בימוי: עמנואלה רוסי

משחק: דניס טנטוצ'י, ולריו בינסקו

מאז אסון הטבע שהחריב את העולם, סטלה, שתי אחיותיה ואביהן חיים יחדיו בדירתם הסגורה והאטומה. רק האב מעז לצאת מדי פעם אל העולם החיצון, להביא אספקה. סטלה מתחילה לחשוש שמא האיום האמיתי כלל אינו בחוץ.

 

מותחן מדע בדיוני מרגש ומטריד. סטלה, נערה מתבגרת, חיה בביתה עם אביה ושתי אחיותיה הקטנות. בילדותה זכתה לחוות את העולם החיצון אבל מאז שאסון טבע פקד את העולם אביה אוסר עליה ועל אחיותיה לצאת מהבית ונאלץ לאטום את כל החלונות, הדלתות והפתחים. רק אבי המשפחה מעז לסכן את עצמו ולצאת החוצה מדי פעם, בחיפוש אחר ציוד ואספקה. סטלה עוברת את גיל ההתבגרות הקשוח בחלל מצומצם, לצד אחיותיה ואביה, ללא פרטיות, ללא אור, כשעם הזמן היא מתחילה לתהות האם האיום הוא מבחוץ או שמא, מבית.

 

98 דק', איטלקית, תרגום לאנגלית.

זכויות: Intramovies

https://www.youtube.com/watch?v=a6LByxNU6vI

 

 

ליבי אינו פועם כשאינך מורה לו

My Heart Can't Beat Unless You Tell it To

ארה"ב, 2020

בימוי: ג'ונתן קוארטס

משחק: פטריק פיוג'יט, אינגריד סופי שראם, אוון קמפבל

דרמת משפחה ערפדית. אח ואחות הגרים בבית מתפורר בפאתי עיר אמריקאית מתפוררת, דואגים לאחיהם החולני והחלוש. כשחשבתם שאין עוד דרך לחדש את מטאפורת הערפד, בא הסרט המופתי הזה כדי להראות שהוא אכן בן אלמוות.

 

בבית פרברי מתפורר בפאתי עיר אמריקאית מתפוררת גרים דוויט ואחותו ג'סי, חיים מונוטוניה מתמשכת של סבל בעוד הם דואגים לתומס, אחיהם החולני והחלוש. דווייט מגיע לנקודת השבירה. העול המתמשך והמסוכן שבטיפול באחיהם מכביד עליו, אך ג'סי לא תוותר ותעשה הכל כדי לשמור על שלמות המשפחה. כשחשבתם שאין עוד דרך לחדש את מטאפורת הערפד, בא הסרט המופתי הזה כדי להראות שהוא אכן בן אלמוות. הציג בבכורה בפסטיבל טרייבקה 2020.

 

90 דק, אנגלית.

זכויות: Visit Films

 

לכדתי את השטן

I Trapped the Devil

ארה"ב, 2019

בימוי: ג'וש לובו

משחק: סקוט פיותרס, א"ג בוון, סוזאן בורק

אימה לכריסמס. גבר שוקע בפרנויה עמוקה, משוכנע שהצליח לכלוא את השטן במרתף ביתו. העניינים מסתבכים כשאחיו ואשתו מגיעים לביקור בלתי צפוי לרגל חג המולד. חג שמח!

 

אימה לכריסמס. אין כמו בני ערובה לאיחוי הקרע בין אחים, וודאי ובוודאי שבחג המולד! מאט ואשתו משוכנעים שביקור הפתעה לרגל החג הוא מה שיביא להשלמה המיוחלת בין האחים מאט וסטיב. הזוג נחרד לגלות שסטיב מחזיק בבן ערובה במרתף ביתו. זאת ועוד, סטיב טוען שבן הערובה – השטן בכבודו ובעצמו. נו באמת, איזו שטות! חביב פסטיבלים, הציג באימג'ן אמסטרדם, ביפאן קוריאה, פרייט-פסט לונדון ועוד רבים.

 

82 דק', אנגלית.

זכויות: Yellow Veil Pictures

https://www.youtube.com/watch?v=Jae48OiyIyY

 

 

כוכב ים

Starfish

ארה"ב, 2018

בימוי: א"ט ווייט

משחק: וירג'יניה גרדנר, כריסטינה מסטרסון

דרמת התגברות פנטסטית. דיוקן אינטימי ומיוחד אודות נערה האבלה את מות חברתה הטובה, רצה הגורל שמתרחש בדיוק ביום בו העולם מגיע אל קיצו. המציאות סביב נפרמת, יצורים מפלצתיים פולשים, אך החברה השאירה לה מיקס-טייפ, קלטת שעשויה להציל את העולם!

 

דרמת התגברות פנטסטית. אות מסתורי מממד אחר מביא לאחרית הימים ולאוברי התחושה כי נותרה לבדה עלי אדמות. היא לכודה בדירה של חברתה הטובה שנפטרה לאחרונה ויש לה רמז אחד ויחיד כדי להבין מה לעזאזל קורה סביב – קלטת אודיו אחת שחברתה הותירה מאחור, עליה הכיתוב: "המיקס-טייפ הזו תציל את העולם".

אוברי נסחפת אל תעלומה שתוזמרה היטב על ידי חברתה המנוחה. מוכת צער היא בכל זאת מנסה להבין את הרמזים, חושפת סדרה של קלטות הקשורה באות המסתורי, נאבקת בפלישתם של יצורים מפלצתיים ומעל הכל – מתמודדת עם האבל הכבד כדי, בתקווה, להציל את העולם?

 

99 דק', אנגלית.

זכויות: Yellow Veil Pictures

https://www.youtube.com/watch?v=IgBMD2is8GY

 

 

בלו מיי מינד

Blue My Mind

שוויץ, 2017

בימוי: ליסה ברולמן

משחק: לונה וודלר, זואי הולטהויזן, רגולה גראווילר

דרמת התבגרות פנטסטית. נערה מתבגרת מתחילה לחוות שינויים בגופה, חלקם נורמליים לגילה, חלקם חריגים מאוד, כולם מערערים את עולמה. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בשווייץ.

 

זוכה פרס הסרט הטוב ביותר של שווייץ 2018 היא דרמה התבגרות פנטסטית מפתיעה המשלבת בעדינות נהדרת את חרדת נעורים מציאותית עם מטמורפוזה פלאית. רגע לפני חופשת הקיץ מיה בת ה 15 והוריה עוברים לפרברי ציריך. מיה חשה זה מכבר מנוכרת מהוריה. כשהיא תוהה בפניהם – האם היא אולי… מאומצת? אמה נעלבת – אך מותירה אותה בלא תשובה. מיה צוללת אל קיום של טינאייג'רית פרועה בניסיון להתמודד ו/או לברוח מכל זה – בעוד גופה מתחיל להשתנות באופן מוזר. תחילה השינוי בקושי מורגש, אבל אט-אט הוא מתעצם ומערער את עולמה. מתוך יאוש היא מנסה להקהות את חושיה עם סקס וסמים, בתקווה לעצור את גלי הגאות שמציפים אותה, אך הים חזק מכך והמהפך של מיה מתקדם ללא הפסקה… הסרט זוכה שלושה פרסי קוורץ (פרסי הקולנוע השוויצרים) – הסרט הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר (ליסה ברוהלמן) והשחקנית הראשית הטובה ביותר (לונה וודלר, המגלמת את מיה), והוצג בפסטיבלים רבים בהם לוקרנו, סן סבסטיאן, סיאטל, ציריך, פנטסיה במונטריאול ואחרים.

 

97 דק, גרמנית-שוויצרית, כתוביות באנגלית.

זכויות: Be For Films

https://www.youtube.com/watch?v=LLv8B7Sd8u4

 

 

בת ים בפריז

A Mermaid in Paris

Une sirène à Paris

צרפת, 2020

בימוי: מתיאס מלז'ו

משחק: רוזי דה פאלמה, ניקולאס דובושל

פנטסיה רומנטית. גבר פריזאי צעיר ומיואש מאהבה, מציל באורח פלא יצור פלא, בת ים שנסחפה אל גדות הסן. כשהוא מטפל בה הוא לומד שכל מי שמתאהב בה – גורלו מוות.

 

פנטסיה רומנטית. גספאר הוא בחור פריזאי צעיר, שלאחר כשלונות רומנטיים ופרידות אינספור, נואש מאהבה. בדרכו נקרה יצור פלאי, בת ים שעשתה דרכה אל הסן. הוא מציל אותה ולוקח אותה אל דירתו. בעוד היא מבריאה באמבטיה שלו הוא מגלה שכל אדם שמתאהב בה – גורלו אחד – מוות.

 

102 דק', צרפתית, תרגום לאנגלית.

https://www.youtube.com/watch?v=R64B0opDIN0

 

 

באט בוי

Butt Boy

ארה"ב, 2019

בימוי: טיילר קורנאק

משחק: טיילר קורנאק, טיילר רייס, שלבי דאש

מפגשי אלכוהוליסטים אנונימיים הופכים עבור הבלש פוקס לזירת פשע. הפתרון להיעלמותו של ילד נמצא עמוק בתחת של אחד המשתתפים.

 

ז'אנר מוזר מאוד. הבלש פוקס נהנה מעבודתו ונהנה משתייה, נהנה קצת יותר מדי. הוא מתחיל ללכת למפגשי אלכוהוליסטים אנונימיים. צ'יפ, גם הוא חבר בקבוצה, מציע לעזור לו, אך עד עד מהרה הופך להיות החשוד הראשי בחקירה הנוכחית של פוקס, החוקר את היעלמותו של ילד בשכונה. פוקס אט-אט מתחיל להאמין שהילד, וייתכן שגם אחרים, נעלמים עמוק אל תוך… התחת של צ'יפ.

 

99 דק', אנגלית.

זכויות: Epic Pictures Group

https://www.youtube.com/watch?v=0sRvZ8siWLY

 

 

האדם שהרג את היטלר, ואז את ביג-פוט

The Man Who Killed Hitler and Then the Bigfoot

ארה"ב, 2018

בימוי: רוברט קרזיקאוסקי

משחק: סם אליוט, קייטלין פיצג'רלד, רון ליוינגסטון

בהיסטוריה חלופית מהמוזרות, גיבור מלחמה אמריקאי נקרא לשירות בשנית, הפעם כדי לצוד יצור מיתולוגי. כשרונו וקסמו של סם אליוט עומדים במרכזו של בליל הז'אנרים המוזר והקסום הזה – מערבון, דרמה, הרפתקה, כמה פלאשבאקים לימי מלחמת העולם השניה העליזים והיסטוריה אלטרנטיבית – אך בפועל זהו סרט על התמודדות והשלמה עם זקנה ומוות.

 

כשרונו וקסמו של סם אליוט עומדים במרכזו של בליל הז'אנרים המוזר והקסום הזה – מערבון, דרמה, הרפתקה, כמה פלאשבאקים לימי מלחמת העולם השניה העליזים והיסטוריה אלטרנטיבית – אך בפועל זהו סרט על התמודדות והשלמה עם זקנה ומוות.

קאלווין באר (אליוט) חשב שפרש, אבל שירותו לא הסתיים. בסוף שנות השמונים (של המאה שעברה), עשרות שנים לאחר שהתנקש בהצלחה באדולף היטלר במבצע סודי והביא לסיומה של מלחמת העולם השניה, הוא נקרא שוב לדגל. הגיבור האמריקאי מתבקש לצאת למשימה אחת נוספת – לצוד ולהרוג את ביגפוט המיתולוגי, שמסתבר שנושא בגופו מגיפה קטלנית שעלולה להביא לסופה של האנושות.

 

98 דק', אנגלית.

זכויות: Epic Pictures Group

https://www.youtube.com/watch?v=UkP4bZKCHE8

 

 

כומר-רפטור

The VelociPastor

ארה"ב/סין, 2019

בימוי: ברנדן סטיר

משחק: גרג כהן, אליסה קמפינסקי

טראש בדיוני. משאיבד בפיצוץ קטלני את הוריו, כומר קתולי יוצא למסע חיפוש עצמי בסין, שם הוא עובר תאונה מסתורית, חוזר לביתו, ומגלה כי ביכולתו כעת להפוך לדינוזאור. הוא ישתמש בכוחותיו בכדי להילחם בפשע. ובנינג'ות.

 

טראש בדיוני. משאיבד בפיצוץ קטלני את הוריו, כומר קתולי יוצא למסע חיפוש עצמי בסין. הוא עובר תאונה מסתורית, חוזר לביתו, ומגלה כי זכה ביכולת פלאית – להפוך לדינוזאור. בתחילה הוא נגעל ומבוהל, אך זונה (שהוא מציל) עוזרת לו ומשכנעת אותו כי עליו להשתמש בכוחותיו העל-טבעיים בכדי להילחם בפשע. ובנינג'ות הרודפות אותו.

 

75 דק', אנגלית

זכויות: Wild Eye Releasing

https://www.youtube.com/watch?v=7Nyb0GqAjKM

 

 

מרגיש טוב אחי

Feels Good Man

ארה"ב, 2020

בימוי: ארתור ג'ונס

קרב של אמן על מורשת יצירתו, בעידן הדיגיטלי. אמן הקומיקס מאט פיורי, יוצר "פפה הצפרדע", יוצא למאבק על השימוש בדמות שיצר, שהפכה עם השנים לסמל ניאו-נאצי ברשת.

 

תיעודי. קרב של אמן על מורשת יצירתו, בעידן הדיגיטלי. מאט פיורי הוא מעצב ואמן קומיקס, ב 2005 יצר את "פפה הצפרדע", דמות שהופיע בקומיקס עצמאי שהוציא לאור והעלה לרשת. "פפה הצפרדע" הפך עם השנים לדמות אהובה בשוליי האינטרנט. או-אז בהשתלשלות אירועים שלו נכתבה כתסריט הייתה מושלכת כלא אמינה, אומצה הדמות על-ידי הימין הקיצוני והניאו-נאצי האמריקאי. הסרט עוקב אחר נסיונותיו ההרקוליאניים של מאט פיורי למנוע את השימוש בדמותו ע"י גורמים ניאו-נאציים ולהחזיר ליצירתו את המשמעות הנאיבית שייחס לה במקור.

 

94 דק', אנגלית, כתוביות בעברית (בשיתוף פסטיבל ירושלים)

זכויות: Visit Films

https://www.youtube.com/watch?v=ZEiqZWw5vYs