כותרות אחרונות
Search

אמון אזרחי העולם במערכות הרשמיות קרס בשנה החולפת – לא מדובר במשבר אמון מוחלט כי אם בהתפצלות של האמון והחברה לשבטים

אמון אזרחי העולם במערכות הרשמיות קרס בשנה החולפת

מדד האמון של אדלמן, המחקר הבין-לאומי המקיף והוותיק ביותר בתחומו, מצא כי מרבית בני האדם כבר לא מאמינים לממשלות, למנהיגים ולתקשורת. רק 29% הביעו אמון במנהיגים המדיניים, 43% בתקשורת.

"לא מדובר במשבר אמון מוחלט כי אם בהתפצלות של האמון והחברה לשבטים", אמר רון שלי, מנכ"ל דבי&רון דיגיטל מקבוצת דבי תקשורת

 

האמון שאזרחים נותנים בגופים ומוסדות נמצא בשפל של כל הזמנים, כך קובע מדד האמון של אדלמן, הסקר המקיף והוותיק ביותר בתחום. על פי המחקר, שנערך ב-28 מדינות ברחבי העולם ב-17 השנים האחרונות, האמון בתקשורת, למשל, הוא הנמוך ביותר אי פעם – רק 43% מהמשיבים בוטחים בה.

 

מדד האמון של אדלמן סוקר מעל ל-33 אלף בני אדם ברחבי העולם ונערך על ידי חברת אדלמן, חברת הייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם. התוצאות המתפרסמות היום (), המראות הידרדרות של האמון בכל תחומי החיים, יכולות להסביר אירועים פוליטיים מפתיעים שהתרחשו השנה, כמו בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב ועזיבת בריטניה את האיחוד האירופי.

 

על פי המדד, אמון האזרחים בממשלות עומד על 41% בלבד ואילו האמון במנהיגים המדיניים הוא הנמוך מכולם – רק 29%. למעלה ממחצית מהמשיבים הביעו אכזבה כללית מהמערכת. דווקא האזרחים המעורבים והמשכילים יותר הביעו שיעורים גבוהים יותר של חוסר אמו

 

לעומת המוסדות הרשמיים, העולם העסקי דווקא זוכה לשיעורי אמון גבוהים יחסית. שלושה מתוך ארבעה משיבים הסכימו שחברה עסקית יכול לפעול להגדלת הרווח, שיפור הכלכלה והתנאים החברתיים בסביבה בה היא פועלת. יותר מכך, 58% מאלו שהעידו כי אינם בטוחים אם המערכת פועלת עבורם או נגדם דיווחו כי הם סומכים בעיקר על חברות עסקיות.

 

אחת התוצאות של משבר האמון החלקי בתקשורת ובמערכת כולה הוא התבצרות של אזרחים בתיבות תהודה. כך, למשל, כמחצית מהמשיבים העידו על עצמם כי יתמכו בפוליטיקאי שהם מעריכים – גם אם הוא יעוות את האמת. 53% לא נוהגים להקשיב כלל לאנשים וארגונים שלא תומכים בדעתם ויש סבירות גבוהה פי ארבעה שיתעלמו לחלוטין ממידע שסותר את תפיסות עולמם.

רון שלי, מנכ"ל דבי&רון דיגיטל מקבוצת דבי תקשורת

רון שלי, מנכ"ל דבי&רון דיגיטל מקבוצת דבי תקשורת, הנציגה של אדלמן בישראל: "לא מדובר במשבר אמון מוחלט כי אם בהתפצלות של האמון והחברה לשבטים"…………"אנחנו קמים כל בוקר ובוחרים את החדשות והידיעות שלנו על פי אמונה גם אם הם שקריות, ובוחרים את המנהיגים שלנו על פי אהדה גם אם הם שקריים. מדובר כאן בהיפוך תפקידים בין מותגים ועסקים למנהיגים ואוטוריטות שלטוניות. אנו מצפים ממנהיגים שיתנו לנו השראה וימכרו לנו חלום ומצפים מעסקים ומותגים שיורידו לנו את יוקר המחיה, ישפרו לנו את הבריאות ויצילו את כדור הארץ. מנכ״לים ומותגים חייבים לדעת להתאים את עצמם למציאות הזאת ולשנות את הדרך בה הם מתקשרים עם הצרכנים שלהם אשר הופכים יותר ויותר לבוחרים שלהם".

נתונים בולטים נוספים:

  • 59% מהמשיבים יעדיפו להסתמך על מנוע חיפוש מאשר על עורך בשר ודם

  • 60% יסמכו על מידע מאדם "כמותם", בדיוק אותם שיעורי אמון כמו אנשי מקצוע ומומחים אקדמיים. פקידי ממשל נחשבים למקור המידע הכי פחות אמין, עם 29% בלבד.

  • האמון בעסקים (52%) צנח ב-18 מדינות, בעוד האמון בארגונים ללא כוונות רווח (53%) צנח בכ-10 נקודות ב-21 מדינות.

  • העובדים עצמם זוכים לאמון גבוה יותר מהמנכ"לים בכל הקשור ליחסי ספק-לקוח (53%), רווחים פיננסיים (38%), משברים (37%), יזמות (33%), פעילות בתעשייה (32%) או תכניות הנוגעות בנושאים חברתיים (30%).

  • מחצית מהמדינות שנשאלו איבדו את אמונם במגזר הציבורי, העסקי ובתקשורת. המובילות בהן הן צרפת ואיטליה (72%), מקסיקו (67%), דרום אפריקה (67%) וספרד (67%).

  • האמון באמצעי התקשורת המסורתיים ירד ב-5 נקודות ל57%, הירידה החדה ביותר מאז  2012. אחריהם המדיה החברתית (41%) שצנחה ב-3 נקודות. מנגד, אמצעי התקשורת הדיגיטליים נמצאו כאמינים ביותר (51%), עלייה של 5 נקודות.

 מדד האמון של אדלמן 2017 הוא סקר שנערך זו השנה ה-17 על ידי מחלקת המחקר של חברת השיווק והתקשורת הגלובלית הגדולה בעולם "אדלמן". הסקר נערך בין 13 באוקטובר ל-16 לנובמבר באמצעות ראיון טלפוני בו נדגמו כ-33,000 אנשים ב-28 שווקים ברחבי העולם. מתוכם 1,150 בגילאי 18 ומעלה, 500 אזרחים "מעורבים" מארה"ב וסין, 200 ביתר השווקים הנסקרים. האזרחים המעורבים עמדו בכל הקריטריונים הבאים: גילאי 25-64, אקדמאים, בעלי הכנסה הממוקמת ברבעון העליון ביחס לגיל ומדינה, מעידים על עצמם כעוקבים אחר החדשות לפחות אחת לשבוע ועוקבים אחר סדר היום הציבורי לפחות אחת לשבוע.

 קישור למדד: http://www.edelman.com/global-results/