כותרות אחרונות
Search

"אני עדות" I am Evidenceמבית HBO יעלה לשידור בשבוע הבא 17.4.18 ב סלקום tv

לוס אנג'לס טיימס: "'אני עדות' הוא סרט חורך וצלול, שלא חושש לגעת בנושאים קשים… בעדויות רבות עוצמה"

הסרט התיעודי עטור הפרסים על קורבנות תקיפה מינית שיוצאות נגד השיטה

"אני עדות"  I am Evidenceמבית HBO יעלה לשידור בשבוע הבא  17.4.18 ב סלקום tv

 

בכל 2 דקות מתבצעת תקיפה מינית בארצות הברית. במקרים רבים אחר כך הנאנסות עוברות בדיקה גופנית בתחנת המשטרה וראיות ה DNA מגופן נשמרות ב"ערכת אונס". אך קבוצה של פעילות חברתיות גילתה, כי מאות אלפי ערכות אונס בכל ארצות הברית כלל לא נחקרות. הן מעלות אבק במחסנים, פעמים רבות נעלמות, נזרקות  ונהרסות. לערכות האלה חשיבות עילאית. ביכולתן לאשר כי בוצעה עבירה, למצוא התאמה במאגר נתונים משטרתי, לקשר בין מקרה למקרה, וגם במקרים מסוימים לשחרר חפים מפשע. בשורה התחתונה, הערכות יכולות לעשות צדק. קבוצה של פעילות ופעילים חברתיים ומשפטיים החליטו לנסות לצדק הזה להיעשות.

 

הסרט "אני עדות", בבימוין של גיטה גנדביר וטריש אדליסק, ובהפקתה של השחקנית מרישקה הארגיטי, שהתפרסמה בזכות גילום הבלשית ביחידה לפשעי מין ב"חוק וסדר: מדור מיוחד", שגם מופיעה בסרט, מספר את סיפורן של ארבע שורדות, ודרכן של רבות אחרות. הנשים האלה ניסו להיעזר במערכת הצדק וגילו שהיא שבורה.

צילום: יח"צ

הסרט התיעודי של HBO, שישודר ב-17 באפריל בסלקום tv, עשוי כמו מותחן משפטי ומתמקד בשלוש ערים אמריקאיות – דטרויט, קליבלנד ולוס אנג'לס – משום שהמצב בהן חמור במיוחד.

 

"אני עדות" גם מציג את היחס לנפגעות תקיפה מינית לאורך ההיסטוריה, מראה את היחס המזלזל והמאשים של שוטרים ושל סנגורים בבית המשפט, ואת הפער ביחס לנפגעות הבאות מקבוצות מיעוטים. כמו כן, הסרט מראה את החשיבות שבהבאת התוקפים לדין; לא רק כדי למנוע מהם תקיפות נוספות – ובסרט מתברר ששליש מהאנסים הם סדרתיים – אלא גם כדי לתת לשורדות אפשרות להחלים.

 

אחת העדויות בסרט היא של הלנה, שבהיותה בת 17 נחטפה תחת איומי סכין מהמכון לשטיפת מכוניות שאליו לקחה את מכוניתה לרחיצה. במשך עשר שעות החזיק אותה האנס כשבויה, תקף אותה שוב ושוב ואחר כך גנב ממנה את רישיון הנהיגה ואיים להרוג אותה ואת משפחתה אם תספר על כך למשטרה. למרות זאת פנתה למשטרה מיד, אך בהמשך לא נעשה דבר. "לא הצלחתי להבין למה אני כל כך לא חשובה", היא מספר בדמעות 14 שנים אחרי המקרה.

 

בסרט המרגש, המקומם והמעניין הזה, רואים כיצד התקדמה עבודתן של הפעילות לפתיחת הערכות. כיצד קבעו סדר עדיפויות בטיפול בהן (אם יש סיכוי שהאנס עוד יכול לפגוע או אם לא יטופל המקרה יחול עליו חוק ההתיישנות, הערכות נחקרות קודם), כמה התאמות DNA נמצאו מהמאגר הקיים (מתוך קצת יותר מ-5,000 נמצאו כמעט 2,000 התאמות). והיו גם תוצאות – אנשים מובאים לדין. בדטרויט בלבד גילו 770 אנסים סדרתיים. לא כולם מורשעים, אבל לפחות חל שינוי ביחס של המערכת. כמו שאומרת אחת הנאנסות הפעילות בסרט, "על האנס עוד איכשהו הצלחתי למצוא בלבי חמלה, אבל לא על המערכת, לא על הפשיעה שלה".

 

"אני עדות", סרט תיעודי עם מרישקה הארגיטי, ב-17 באפריל בסלקום tv