כותרות אחרונות
Search

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "עלייה משמעותית מהיפגעויות מכוויות בחג החנוכה"

 

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "עלייה משמעותית מהיפגעויות מכוויות בחג החנוכה"

על פי נתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, בחג חנוכה חלה עלייה של כמעט 5% במספר הפניות של ילדים למיון עקב היפגעות ועליה משמעותית בשיעור של 16% של פניות למיון עקב כווית ביחס לשאר הימות השנה.

 

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "אל תגידו לי זה לא יקרה ואל תסמכו על ניסים. באחריות המבוגרים לדאוג לבטיחותם של הילדים מפני כוויות, חנק ושריפות במהלך החג. יש לשמור על הנחיות הבטיחות שיכולות להציל את חיי הילדים ולמנוע פציעות קשות"

 

 

על פי נתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, בחג חנוכה חלה עלייה של כמעט 5% במספר הפניות של ילדים למיון עקב היפגעות, ועלייה  משמעותי  של 16% של פניות למיון עקב כווית ביחס לשאר הימות השנה.

 

חג חנוכה הוא אמנם חג הניסים, אך ארגון בטרם לבטיחות ילדים מתריע מפני סכנות החג. מדי שנה מגיעים לחדרי המיון ילדים שנפגעו כתוצאה ישירה ממנהגי החג. הדלקת נרות, טיגון לביבות וסופגניות, מעות חנוכה וסביבונים מתפרקים – כל אלו יכולים להכניס הרבה אור ושמחה הביתה, אך גם טומנים בחובם סכנות לילדים.

 

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "ילדים אוהבים את חג החנוכה ואת מנהגי החג. כדי שיוכלו להמשיך וליהנות ממנו, אל תגידו לי זה לא יקרה ואל תסמכו על ניסים. באחריות המבוגרים לדאוג לבטיחותם של הילדים. יש לשמור על הנחיות הבטיחות שיכולות להציל את חיי הילדים ולמנוע פציעות קשות"

 

טקס הדלקת הנרות

משפחות רבות נוהגות לאפשר לכל ילד להדליק נרות בחנוכייה משלו. אם מדובר בחנוכיות שנוצרו בעבודת יד של הילדים, חשוב לוודא כי הן עשויות מחומרים שאינם דליקים וכי הן יציבות מספיק. מומלץ לבדוק את יציבותם של בתי הנרות טרם השימוש.

 

לפני שמתחילים בהדלקת הנרות, צריכים לבחור את המיקום הטוב ביותר עבור החנוכיות – הרחק מחפצים דליקים כמו וילון או מפה והרחק מהישג ידם של ילדים.

 

בכל הדלקת נרות מקפידים לאסוף שיער ארוך, ולא מאפשרים לילדים צעירים להדליק נרות ללא ליווי מבוגר.

 

בתום השימוש, יש להרחיק מהילדים גפרורים ומצתים, ולא להשאיר את הנרות דולקים ללא השגחה.

 

למניעת שריפה, מומלץ להתקין בבית גלאי עשן. הגלאי מתריע על שריפה בשלב מוקדם ומאפשר לכבותה במהירות, או לקרוא לכבאות והצלה ולפנות את הילדים בזמן.

 

  • ילדים מתחת לגיל 9 מדליקים נרות בעזרת מבוגר
  • מעמידים את החנוכייה על משטח יציב, הרחק מחומרים דליקים
  • לא משאירים נרות ללא השגחה. מרחיקים גפרורים ומצתים מילדים

 

טיגון בטוח

עם כל הכבוד לסופגניות שבחנויות, אין כמו חווית בישול משפחתית. ילדים אוהבים לבשל והם יכולים לקחת חלק בהכנות, עד שלב הטיגון.

 

בארגון בטרם מדגישים כי מרביות כוויות הילדים מתרחשות במטבח כתוצאה מנוזלים חמים. עורם של ילדים עדין יותר משל מבוגרים ושטח הפנים שלהם קטן יותר, כך שגם נתיז שמן שיגרום לכוויה קלה אצל מבוגר, עלול לגרום לכוויה חמורה ועמוקה אצל ילדים.

 

במהלך הטיגון מומלץ להשתמש בכיריים האחוריות ולסובב את הידיות לכיוון הקיר כדי למנוע מהילדים לנסות ולמשוך את הסיר מתוך סקרנות לראות מה בתוכו.

 

  • מעדיפים את הלהבות האחוריות בכיריים ומסובבים את ידיות הסיר לכיוון הקיר
  • מרחיקים ילדים בזמן הטיגון מחשש להתזת השמן

 

סביבונים ומעות חנוכה

הסביבונים היום מגיעים במגוון צורות, גדלים והפתעות. סביבונים קטנים מדי עלולים להוות סכנת חנק עבור תינוקות ופעוטות, ממש כמו מעות חנוכה במידה והן מגיעות במטבעות. הכלל הוא שכל חפץ שיכול להיכנס לתוך קופסה של ביצת הפתעה, עלול לגרום לחנק ולכן יש להרחיקו מילדים צעירים. בסביבונים המאירים והמנגנים מסתתרת סכנה נוספת – סוללות כפתור שעלולות להתפרק מהסביבון. סוללות הכפתור מסוכנות במיוחד מכיוון שהן נוטות להפריש חומרים מסוכנים שפוגעים במהירות ברקמות הגוף. במידה ויש חשש לבליעת סוללה, יש להגיע במהירות לטיפול רפואי.

 

  • מרחיקים סביבונים קטנים מילדים מתחת לגיל 3
  • סביבונים מנגנים ומאירים – מוודאים שהסוללה סגורה היטב ואינה יכולה להתפרק
  • מרחיקים מטבעות מילדים מתחת לגיל 5