כותרות אחרונות
Search

בית המשפט: עיריית תל אביב לא תוכל להפקיע שטחים נרחבים מחלקות התושבים לצורך הרחבת הכביש

ניצחון לתושבי רחוב קק"ל בתל אביב  עיריית תל אביב לא תוכל להפקיע שטחים נרחבים מחלקות התושבים לצורך הרחבת הכביש

המחוזי בתל אביב הקפיא את תוכנית ההפקעה לשנה והורה לוועדה המקומית "לחשב מסלול מחדש" ולגבש פתרונות שיצריכו הפקעת שטח מינימלי

ניצחון לתושבי רחוב קק"ל בתל אביב במאבק משפטי מול העירייה. בית המשפט המחוזי בתל אביב הקפיא לשנה את תוכנית העירייה להפקיע שטחים נרחבים  מחלקותיהם של תושבי רחוב קק"ל בתל אביב לצורך הרחבת הכביש והוספת נתיב תחבורה ציבורית (לאורך כ- 500 מ"ר בין נתיבי איילון לבני אפרים במזרח) . בית המשפט הורה לוועדה המקומית לבדוק שוב את הצורך בהרחבת הכביש  ובמידת הצורך לגבש פתרונות תכנוניים שיצריכו הפקעת שטח מינימלי שיפגע באופן מידתי בחלקות של בעלי הקרקע.  את תושבי הרחוב ייצגו עוה"ד ענת בירן דפנה תמיר ואסף עירוני ממשרד ענת בירן עורכי דין.

המדובר בתוכנית  בת 40 שנה מתחילת שנות  ה-70 שאחת ממטרותיה היו הרחבת קטע הרחוב מ-21 מ' ל-28-31 מ'. הרחבת הרחוב משמעותה הפקעת שטחים נרחבים משטחי החצרות לאורך הרחוב. במשך שנים רבות העירייה לא מימשה את התכנית ובשנת 1989 אף היה הסדר פשרה במסגרת הליך משפטי שלא תתבצע ההרחבה במשך 20 שנה. בשנת 2010 גילו תושבי הרחוב כי העירייה מתכוונת לפעול למימוש ההפקעה והחלו לפעול לביטולה. במרץ 2011 אישרה הוועדה המקומית את ביצוע ההפקעה .

התושבים באמצעות משרד עו"ד ענת בירן הצליחו להביא את ההחלטה לדיון נוסף במליאה אך גם היא אישרה לבסוף את ההחלטה ולכן הוגשה עתירה מנהלית בנושא בזמן שהועדה המקומית הבטיחה שלא להמשיך בהליכי ההפקעה עד סיום העתירה.

לאחר הגשת העתירה ודיון ראשון בפני השופטת קובו, התנהלו מגעים עם העירייה בניסיון להגיע להבנות, אבל התברר כי העירייה עומדת על ביצוע ההפקעה ולא הציעה חלופות שיצמצמו את ההפקעות.

העירייה טענה שיש נחיצות לביצוע ההפקעה לטובת הוספת נתיב לתחבורה ציבורית ומסלול לאופניים. מנהל אגף הנכסים בעירייה הציג נתונים כי נפח כלי הרכב בתחבורה ציבורית ( בין השעות 06:00 ל – 18:00 ) עומד על 1750 כלי רכב בתחבורה ציבורית אולם חוות הדעת התחבורתית של חברת א.ג. סקרים מטעם התושבים הציגו נפח תחבורה ציבורית בהיקף של 335 כלי רכב בלבד.

לכן התושבים באמצעות עו"ד ענת בירן טענו כי אין כל נחיצות בהוספת בנתיב תחבורה ציבורית כי מספר כלי התחבורה לא מצדיק הוספת נתיב וגם אם יוסיפו נתיב הרי שאין תכניות להוספת נתיב מעל איילון ואז ייווצר שם צוואר בקבוק .

כמו כן, טענו שמחובתה של העירייה לבחון שנית תכנית שאושרה לפני 40 שנים לאור השינויים במגמות התכנון שעברו בתקופה זו.

בית המשפט השתכנע כאמור כי יעילות הוספת הנת"צ מוטלת בספק ובנסיבות כאלו, צריך לעשות "חישוב מסלול מחדש".

סגן הנשיאה, השופט  ד"ר עודד מודריק ציין בהחלטה : "אולם משחלפו 40 שנה מיום אישור תכנית 1321 פשיטא שצריך לבחון בדקדקנות מרובה את נחיצות ההפקעה ואת יעילותה נוכח אורחות החיים ומגמות התכנון המשתנות."

biran 1

עו"ד ענת בירן

עו"ד ענת בירן ציינה היום : "  אני שמחה על החלטת בית המשפט. לא ייתכן שהעירייה תפקיע ללא פיצוי חלקות נרחבות מחצרות תושביה על סמך תוכנית בת 40 שנה מבלי לבדוק שוב את הצורך בתוכנית "