כותרות אחרונות
Search

בשנה האחרונה שיא בהקמת בתי כנסת, מתוכם כ-140 בישראל וכ-60 ברחבי העולם

בשנה האחרונה שיא בהקמת בתי כנסת

בדיקת שוק שערכה חב' "תעשיות לביא" לקראת ראש השנה וחגי תשרי קובעת שבשנת תשע"ח הוקמו כ-200 בתי כנסת חדשים, מתוכם כ-140 בישראל וכ-60 ברחבי העולם בהשקעה כוללת של כ-1.3 מיליארד ש"ח.

 

מיכה אוברמן  מנכ"ל "תעשיות לביא": "בשנת תשע"ח היה גידול של כ-8% בהקמה ושיקום בתי כנסת חדשים לעומת השנה שעברה. ההשקעה הכוללת בריהוט בתי כנסת חדשים בשנה האחרונה מוערכת בכ- 110 מיליון ש"ח כשירושלים מככבת  בראש בהקמת בתי כנסת חדשים. בשנה האחרונה נבנו כ-45 בתי כנסת חדשים ועוד כ-35 בתי כנסת בתכנון ובשלבי הקמה".

 

 

מיכה אוברמן – מנכ"ל "תעשיות לביא". משמאל – בית הכנסת "חסדי אנוש" – צילום: מורג ביטן

 

בדיקת שוק שערכה חב' "תעשיות לביא" מקיבוץ לביא שהינו החברה הגדולה בישראל ובעולם לעיצוב וייצור ריהוט ואיבזור לבתי כנסת קובעת ששנת תשע"ח היתה שנת שיא בהקמה ושיקום בתי כנסת חדשים בישראל ובעולם.

 

כ-200 בתי כנסת חדשים הוקמו או שוקמו. מתוכם 140 בישראל וכ-60 בתי כנסת ברחבי העולם בהשקעה כוללת מוערכת של כ-1.3 מיליארד ש"ח.

 

מיכה אוברמן  מנכ"ל "תעשיות לביא" מציין, שבשנת תשע"ח היה גידול של כ-8% בהקמת ושיקום בתי כנסת חדשים לעומת השנה שעברה.

 

רהיטי לביא- בית כנסת אוהלי יצחק – צילום: יח"צ

 

ההשקעה הכוללת בריהוט בתי הכנסת החדשים בשנה האחרונה מוערכת בכ- 110 מיליון ש"ח.

 

לראשונה השנה הקימו בית הכנסת מונגש ראשון בצמוד לבית החולים "הרצוג" בירושלים שיאפשר לבעלי מוגבלויות , נכים ואנשים שסובלים מליקויי ראייה ושמיעה כניסה נוחה, ישיבה נוחה וגישה נוחה לארון הקודש, שולחן הקריאה, ועוד.

 

תופעה נוספת בשנה האחרונה היתה הקמת מגה בתי כנסת, בייחוד בשכונות בשכונות חרדיות שבהן יש מחסור בקרקעות – בתי כנסת שכוללים בין 1,000- 5,000 מקומות ישיבה, או הורחבו בתי כנסת קיימים כגון בית הכנסת של חסידות בעלז שהורחב בעוד 1,600 מקומות ישיבה לסה"כ 6,000 מקומות ישיבה.

 

צילום: יח"צ

 

בתל אביב בולטת תופעה של שיקום בתי כנסת ישנים שעמדו על סף סגירה בשל הזדקנות האוכלוסייה בעיר, ולפתע ב-3 השנים האחרונות אוכלוסייה חדשה של צעירים "מתחזקים" או צעירים מסורתיים "לקחו פיקוד" על המבנים הנ"ל , שיקמו אותם, הקימו קהילות של עשרות ומאות מתפללים . כגון בתי הכנסת  "בן יהודה 126", בית הכנסת "יקר" ברח' יריחו בת"א, ועוד….

 

ירושלים מככבת בנושא הקמת בתי כנסת חדשים. בשנה האחרונה נבנו כ-45 בתי כנסת חדשים ועוד כ-35 בתי כנסת בתכנון ובשלבי הקמה.

 

מיכה אוברמן מנכ"ל חב' "לביא תעשיות" מציין, שלמרות תנופה גדולה בהקמת בתי כנסת חדשים בירושלים עדיין יש מצוקה של מחסור בבתי כנסת בירושלים באזורים כמו הר חומה, הדבר נובע בין היתר עקב אי תכנון מוקדם של מבני הציבור ובנייתם כחלק מייזום הפרוייקט בחלק מתהליך הבניה של בנייני המגורים, דומה לכך הוא איזור נוסף שנבנה בקצה המזרחי של המערבי של שכונת ארנונה בה נבנים בניינים גדולים שרובם יהיו מאוכלסים בציבור דתי אך ללא תכנון של בתי כנסת.

 

בתי כנסת בצורת אמפיתאטרון – צילום: יח"צ

 

לצד הקמת בתי הכנסת הבינוניים והגדולים יש לאחרונה גם טרנד חדש בירושלים של הקמת בתי כנסת בסופרמרקטים גדולים ובמרכזי קניות, וברוב הסניפים של רשת רמי לוי, רשת יוחננוף ורשת "יינות ביתן" הוקמו בתי כנסת לרשות הלקוחות. גם בקניונים , כגון בקניון מלחה יש בית כנסת.

 

המגמות האחרונות בעיצוב בתי כנסת הינן עיצובים מיוחדות של ארונות קודש בסגנון סופר מודרני כגון: ארונות קודש בצורת נבל, בצורת עוגב, בית כנסת בעיצוב חצי גורן כמו אמפיתאטרון, בתי כנסת סופר מודרנים עם גאדג'טים , עם מחיצות לנשים עולות ויורדות בהתאם לנסיבות (בזמן דרשת הרב המחיצה של עזרת הנשים יורדת ובתפילה עולה), במת ארון קודש מתפרקת, ועוד….