כותרות אחרונות
Search

דיון סוער בוועידת ישראל לעסקים בנושא מתווה הגז….

שר האנרגיה ד״ר יובל שטייניץ: " למען הביטחון האנרגטי חייבים לפתח שדות גז בים התיכון. כל עוד נישאר עם שדה אחד בלבד אין בטחון אנרגטי למדינת ישראל. הממשלה בוחנת להקים צינור שני מתמר . לא אוותר על פסיק במתווה כמו גם על ההכנסות שמגיעות לישראל…."

ח"כ איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה: "המתווה עקום. מי שעיכב את התהליך זו הממשלה הדרך שלה והניהול שלה…."

יוסי אבו מנכל דלק קידוחים:  "לוויתן יפותח חד משמעית. אנחנו מחויבים לפיתוח עם אישור המתווה. הירדנים מחכים לגז ישראלי וממשלת מצרים פרסמה השבוע מכרז שלישי…."

שר האנרגיה ד״ר יובל שטייניץ בדיון סוער בועידת ישראל לעסקים של גלובס בנושא תרחישים עולמיים ומקומיים בתחום האנרגיה והגז ציין כי: "אנו רואים חשיבות גדולה ליחסים עם מצרים שיאפשרו לנו בתקופה הקרובה להמשיך להתקדם. למען הביטחון האנרגטי חייבים לפתח שדות גז בים התיכון. אנחנו בודקים יצוא לטורקיה יוון וירדן. עוד ציין השר שטייניץ כי מדינת ישראל לא מתערבת בפסק הבוררות בין חברת חשמל למצרים, אשר ביטחה את מכירת הגז שלהם לישראל. עוד ציין השר שטייניץ, יש לנו דיאלוג קרוב וטוב עם המצרים היוונים הקפריסאיים ואפילו עם הטורקים. מתווה הגז ופיתוח לוויתן ותמר מבוסס, לדבריו, על יצוא. רוב השוק בארץ יהיה מתמר. צריך לחבר מאות מפעלים בשנה. כ- 1000 מפעלים ב- 5 שנים דורש עוד גז. כל עוד נישאר עם שדה אחד בלבד אין בטחון אנרגטי למדינת ישראל. זה מחייב לעוד שדות אסדות וצינורות.

shtainiz 1

עוד ציין השר שטייניץ כי הממשלה בוחנת להקים צינור שני מתמר. השדות הבאים ייוצאו ליוון ומצריים. יוון מעוניינת לקנות גז מישראל ואולי גם כשער לבלקן. אנחנו חייבים לפתח את לוויתן כביטחון אנרגטי למדינת ישראל. יש אפשרויות יצוא וחוזה יצוא למספר מדינות. בכל מקרה אני נחוש, הוסיף השר שטייניץ שהעיכוב בפיתוח שדות הגז לא ימשך. ניגש למלאכה מייד. החברות מחויבות לפיתוח מיידי. אנחנו חייבים לדאוג לאפשרויות ליצוא. לא אוותר על פסיק במתווה כמו גם על ההכנסות שמגיעות לישראל. אני הקמתי את וועדת ששינסקי. כחלון הולך עם ומרגיש בלי. התנהגותו של כחלון גובלת בצביעות בהתייחס לדבריו על מתווה הגז. מי שמציע לבטל את וועדת ששינסקי היום למה לא דיבר אז? לבוא אחרי 5 שנים זה פרס לחברות האנרגיה שעשו כנגדי מאבק אגריסיבי. אני לא אתן לאף אחד לפגוע בהכנסות ברווחים ובחקיקה ובהמלצות של וועדת ששינסקי. שרוב הרווחים הולכים לאזרחי ישראל.

אחרי עיכוב של שנים אנו נעים קדימה. מקבלים יותר הכנסות מהממוצע ומשלמים פחות על הגז מהממוצע. המתווה הזה הוא הכי טוב בהשוואה בינלאומית למערב. הוא הכי קשה לחברות האנרגיה.

cabel 1

ח"כ איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה: כששר האנרגיה מוציא הודעה שאנו נמשיך ונעשה אבל פתאום מדבר על ארדואן מ"טובי ידידנו". חייבת להיות נקודת איזון. אין דבר כזה זה מה שיש. תמיד שאמרו שזה מה שיש לגבי המתווה תמיד מצאו משהו יותר טוב. המתווה עקום עם עקמת אך יש מרפא. אני לא מתנגד ליצוא. לגבי המצרים  ציין ח"כ כבל כי עדת הכלכלה של הכנסת צריכה לעשות עבודה מקצועית. אולי ראש הממשלה יעשה אפילו מחווה לציבור. אני מניח שיהיו בג"צים על מתווה הגז. מי שעיכב את התהליך שנים זו הממשלה, הדרך שלה והניהול שלה. אנחנו רוצים לייצר בנס שקרה לנו, שאזרחי מדינת ישראל יזכו בגדול מהנס הזה.

יוסי אבו מנכל דלק קידוחים ציין כי  לוויתן יפותח חד משמעית. אנחנו מחויבים לפיתוח עם אישור המתווה. הירדנים מחכים לגז ישראלי. ממשלת מצרים פרסמה השבוע מכרז שלישי. יש לה מחסור בגז טבעי. ההסכמים הללו יביאו ליציבות הן להסכם השלום והן ליציבות האזורית. לויתן יפותח גם בלי הסכם עם מצרים. צריך לאשר את המתווה. הפיתוח יותאם לשווקים שיהיו זמינים באותה עת, מה שיהיה זמין.

ביני זומר מנהל ארצי נובל אנרג׳י ישראל:

השקענו מיליארד דולר בחיפושים בלוויתן. השקענו 25 מיליון כל חודש להביא את הגז כמה שיותר מהר. אנחנו משקיעים בפיתוח המאגרים.

יש לנו כסף שהושקע כסר במאגרים. אנחנו יודעים להתמודד מול אי ודאות מסחרית לא מול אי ידיעה רגולטורית. אנחנו ממתינים כבר 6 שנים. העלו לנו מיסים. הגבילו לנו יצוא. לקח להם שנתיים להחליט על כך. אסור לנו לשווק גז לשוק המקומי. זה עבירה פלילית למכור בשוק המקומי. אנחנו נתחיל לעבוד מייד כשראש הממשלה חותם על המתווה. אנחנו רצים בעולם לחתום על חוזים. אנחנו נפתח את לוויתן עם חוזה יצוא. יש ביקוש במצרים שאנחנו יכולים לספק. אנחנו מוכנים להשקיע 6-8 מיליארד דולר בפיתוח לוויתן בהתאם לחוזים שיהיו לנו. חייבים לסיים את הסכסוך כבר.

ד״ר עודד ערן חוקר בכיר המכון למחקרי ביטחון לאומי, לשעבר שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופי: זה שאין מתווה גז זה מחדל אסטרטגי ומדיני. נזכיר שארדואן אחראי על 40% מהאנרגיה שלנו מצינור שעובר דרכו. היום כשהוא רוצה להקטין התלות ברוסיה לנו אפילו אין עדיין מתווה. גז הוא כלי מדיני וכלכלי. מסכת היחסים שלנו עם ירדן תלויה באספקת מים, גז ואספקת משאיות של סחורה. לישראל לא היה משבר אנרגטי עשרות שנים.

אור-לי ברלב ממובילי מאבק הגז וממקימי ״צדק חברתי חדר המצב״:

הודעת המצרים אתמול זו קריסת הקונספציה. מצרים לא זקוקה לגז שלנו. את הגז שלנו רוצים לייצא לאירופה. יש לנו מונופול שיושב על גרונה של המדינה. העיכוב בפיתוח לוויתן הוא של חברות הגז שעשו את זה כדי לסחוט את המדינה. אין לחברות נובל ודלק התחייבות במתווה לפיתוח לוויתן בלי חוזה יצוא. יש תפיסת עולם טייקוניסטית שהשתלטה על משרדי הממשלה. למה חייבים לייצא גז? אין הכרח בעסקאות יצוא לפיתוח מאגרי הגז.