כותרות אחרונות
Search

האלגוריתם הישראלי שיעשה סוף לפקקים !?

צילום: אבי בר

 

האלגוריתם הישראלי שיעשה  סוף לפקקים !?

אלגוריתם חדשני שהמציא היזם הישראלי עפר הופמן ופותח על ידי חברת "אריאל – וימאזור" בקרת תנועה וחניה, של קבוצת האחים יעקובי  "YSB", יפתור אחת ולתמיד את בעיית העומסים בצמתים מרומזרים ולצמצם באופן משמעותי את הפקקים.

 

סוף עידן הפקקים נראה עכשיו קרוב מתמיד. חברת אריאל-וימאזור, אחת החברות מהחטיבה הטכנולוגית  של קבוצת  YSB החלה בביצוע פיילוטים  עם עיריית תל אביב , רחובות ובקרוב מאוד גם עם עיריית באר שבע, אשדוד, הרצליה ונתיבי ישראל, להוכחת היישום המשולב בן האלגוריתם ויישומו בתוכניות רמזורים באמצעות טכנולוגיה שהופכת את  רמזורים לחכמים ומאפשרת להוריד את  העומס בצמתים  מרומזרים.

 

השיטה עובדת בצורה של  איסוף מידע תנועתי , מגלאים הטמונים בקרקע , הצומת ומכאן האלגוריתם כבר לוקח פיקוד ליעול תוכנית התנועה שבמנגנון הרמזור. מאפשרים מדידה של נתוני התפוסה בגישה לצומת  ומניעת הצטברות הרכבים  בכל גישה לצומת על ידי חלוקה דינאמית של הזמן  בירוק בכל פאזה של  הרמזורים בצומת בהתבסס על רמת הביקוש בכל גישה בזמן אמת.

 

צילום: אבי בר

 

האלגוריתם החדשני הוא לא השיטה הראשונה שמטרתה לייעל פקקים בצמתים, אך היא כנראה השיטה היעילה ביותר כיום בשוק. בארה"ב למשל פיתחו שיטה מבוססת חיישנים שמטרתה  לייעל את חלוקת הזמן של הרמזורים, אך ההבדל בין השיטות טמון בכמה קריטריונים קריטיים לרשויות בארץ. הראשון והעיקרי שבהם הוא נושא העלות  הכספית בעוד הפיכתו של צומת רגיל לצומת חכם  בארה"ב  יכולה להגיע לעלות של קרוב למיליון שקלים,  השיטה החדשנית מסתכמת בעלות של כמה אלפי שקלים בודדים.

 

בנוסף,  ההתקנה נחשבת לפשוטה  ולא דורשת ציוד טכני מורכב מידי.מה שמייעל גם את הנושא הרגולטורי בתחום, מעצם התלבשות על תוכניות רמזור קיימות שאושרו ע"י משרד התחבורה , ושמירה מלאה של הבטיחות בצומת . רשויות כמו תל אביב, רחובות, באר שבע ונוספות מבקשות לקחת חלק בפרויקט גם מתוך הידיעה שהאלגוריתם לא דורש שינוי או התאמה רגולטורית מהמחוקק ובכך מועד הכניסה לפעולה בשטח הוא  מידי.

 

חברת אריאל – וימאזור  שמובילה את שוק התנועה במדינת ישראל , הן בתחום העדפה לתחבורה ציבורית והן לניהול תנועה, פתחה מערכת בקרת רמזורים  “ FALCON   “שכבר היום משרתת ערים מרכזיות במדינת ישראל , בן היתר עיריית ירושלים , באר שבע , הרצליה ,רחובות , נתיבי ישראל , וכמו כן משרתת את  פרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובתל אביב .

 

החברה  רואה ביישום האלגוריתם הנוכחי , לא רק כפתרון מיידי לרמזור חכם אלה גם פתרון מרכזי כחלק מחבילת היישומים במערכת בקרת הרמזורים ה FALCON כפתרון כולל בשילוב העדפה לתחבורה ציבורית . 

 

צילום: אבי בר

 

פיני יעקובי, מבעלי קבוצת האחים יעקובי: שילוב טכנולוגיות מתקדמות הינו חלק מתוכניות הפיתוח של החטיבה הטכנולוגית של קבוצת YSB , "אנו שמחים להביא את בשורת הרמזורים החכמים אל תוך ענף התחבורה ולהשיק את הפרויקט בשיתוף פעולה עם עיריית רחובות אשר הטמיעה לראשונה את המערכת ברמזורים שבתחומה.

 

אנו כקבוצה שמתמחה בעולם החדשנות הטכנולוגית במרחב הציבורי, זיהינו את הצורך הבוער לפתרון של אחת הבעיות הלאומיות אשר נמצאות על סדר היום בישראל  ואנו מאמינים כי מהלך זה יסייע באופן משמעותי להורדת העומסים בכבישים ולמיגור הפקקים".

יזם האלגוריתם עפר הופמן מספר "אנחנו נמצאים בתקופת מעבר מדור 2 לדור 3 בכל הנוגע לסוגי מנגנוני הרמזורים הקיימים בעולם, וזהו שינוי מציאות של ממש לנוסע. אם היינו רגילים לכנות את הרמזורים הקיימים היום כמתקדמים, מגיע האלגוריתם החדשני ולמעשה "רואה" את עומסי התנועה בזמן אמת דרך החיישנים הקיימים כבר היום בכבישים. אנשי אקדמיה ובוגרי טכניון המתמחים בפיתוח צמתים מרומזרים הביעו התלהבות יתרה מהתרומה האדירה שהאלגוריתם יכול לייצר. ראשי ערים ומהנדסי בקרת רמזורים של מטרופולין התלהבו והחלו במימוש האלגוריתם בצמתים בתחומם. עדיין קיימים מעצורים, וכמה בעלי אינטרסים, שהאלגוריתם המוצע יפגע בתוכניות שלהם לגרוף רווחים גדולים משדרוג הצמתים באמצעות טכנולוגיות של החברות שהם מייצגים, שמהווים חסם למימושו."