כותרות אחרונות
Search

האם חובה על משווקי מוצרי החשמל בישראל לפנות מוצר ישן דומה, בדומה למחזור בקבוקים?

משווקי ויבואני הציוד החשמלי נתבעים לשלם למעלה מ- 130 מיליון ₪ בשורה של תובענות ייצוגיות בשל סירובם לפנות ו/או לקבל בחזרה ציוד אלקטרוני וחשמלי ישן מהלקוחות. עו"ד אריאל אלסנר: "הצרכנים התעוררו אך המשרד להגנת הסביבה משום מה לא…"

מסתבר שלישראלים נמאס להיות פריירים! עד היום שילמנו 52 מיליון ש"ח בשנה, עבור פינויי מוצרי חשמל ישנים מהבית – למרות שכבר שנה שמגיע לנו פינויי בחינם, כשאנו רוכשים מוצר דומה חדש. (ההסבר לסכום מפורט מטה). מה שבטוח שקוראי הכתבה לא יצאו פראיירים יותר.

עו"ד אריאל אלסנר, מומחה בדיני איכות והגנת הסביבה, המייצג לקוחות בתובענה הייצוגית הראשונה שהוגשה נגד משווק מוצרי חשמל מרכזי בישראל על סירוב המשווקים  לפנות ציוד חשמלי ישן: "כיום צרכני  הציוד החשמלי והאלקטרוני נאלצים לשלם עשרות ולעיתים מאות שקלים ללא צורך עבור הפינוי של המוצרים הישנים שמגיע להם בחינם. בסופו של יום הם נאלצים לתבוע  את המגיע להם בסיוע בתי המשפט, בכדי לקבל את כספם  בחזרה, ועל מנת לחייב את המשווקים לפעול ע"פ חוק הפסולת האלקטרונית".

התביעה הראשונה בתחום הוגשה נגד ניופאן ע"י עו"ד אריאל אלסנר ביולי האחרון (2015) מטעם בני זוג בשנות ה- 70 מקריית אונו שאולצו לשלם עבור פינוי הטלוויזיה הישנה מביתם והחליטו לא לצאת פריירים. הם תבעו את היבואן והמשווק המרכזי בתחום מוצרי האלקטרוניקה בישראל בתובענה ייצוגית על 15 מיליון שקלים ושימשו דוגמא לעוד שורה של  תובענות ייצוגיות של צרכנים שעומדים על זכויותיהם.

בין יתר התביעות הייצוגיות שהוגשו לאחר התביעה הראשונה נגד "ניופאן", ניתן למצוא את התביעות הבאות:

ת"צ 53517-07-15 נגד אוולסייל + ובי אס אץ, על כ- 90 מליון ₪. בגין סירוב  לפנות מוצר אלקטרוני ישן מבית הלקוח +העדר שילוט נדרש בחנויות + עוולה של מטרד לציבור. (הוגשה במחוזי ת"א).

ת"צ 22158-09-15 נגד מחסני כמעט חינם / יינות ביתן ע.ד. צים שיווק ישיר בע"מ תביעה על כ- 4.1 מליון ש"ח – סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת והעדר שילוט המיידע את הצרכנים על זכותם זו. (הוגשה למחוזי ירושלים).

52647-07-15 נגד אלקטרה מוצרי צריכה ( 1951 ) בע"מ ("מחסני חשמל") תביעה על כ- 19 מליון ש"ח – סירוב לאסוף מבית הלקוח מוצר ישן טוסטר אובן במקרה הספציפי. (הוגשה למחוזי מרכז).

22297-09-15 נגד חברת דואר ישראל בע"מ ורשת טיב טעם, תביעה על כ- 24 מליון ש"ח סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת והעדר שילוט. (הוגשה למחוזי ירושלים).

ת"צ 11745-08-15 נגד רשת החנויות של אבי סופר – כל מי שרכש מוצר חשמלי ואלקטרוני ונדרש לשלם על פינוי + לא הביאו לידיעתו את דבר הזכות לפינוי חינם. (הוגשה למחוזי ת"א).

ת"צ 21610-09-15 נגד קרביץ– הרשת נתבעה באותה תביעה ע"י שני תובעים על סירוב לקבל סוללות ישנות בחנויות הרשת. (הוגשה לשלום ראשל"צ).

ת"צ  1567-08-15 נגד אופיס דיפו– סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת. (הוגשה לשלום רחובות).

ת"צ 1743-08-15 נגד טויס אר אס– סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת. (הוגשה לשלום רחובות).

ת"צ 1479-08-15 נגד דלק מנטה קמעונאות דרכים– סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת. (הוגשה לשלום רחובות).

ת"צ 3314-08-15 נגד פז חברת הנפט– סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת. (הוגשה לשלום רחובות).

עוד הוסיף  עו"ד אלסנר, שהגיש את התובענה ביחד עם עו"ד יחזקאל סיבק ועו"ד גלי עציון: "לצערנו, בישראל היום אין אכיפה של חוק הפסולת האלקטרונית. היינו מצפים שכפי שהמשרד להגנת הסביבה טורח לאכוף את חוק האריזות ומטיל עיצומים כספיים כבדים על המפרים אותו, הוא יפעל בהתאם גם נגד משווקי מוצרי החשמל למלא את חובתם החוקית כלפי הצרכנים –  לקבל מהם  ציוד ישן במעמד המכירה ו/או לפנותה חינם מהבתים במעמד ההספקה כפי שהחוק מחייב אותם".

טיפים : אז מה בעצם מגיע לנו (הצרכנים) לקבל בחינם, לפי החוק?

  1. להחזיר לחנות "מוצר דומה" במעמד הרכישה של החדש ללא עלות כספית.

  2. פינוי חינם של "מוצר דומה ישן" מבית הלקוח- בעת האספקה של המוצר החדש.

  3. גם אם המוביל שמביא הביתה את המוצר החדש אומר שהוא מייצג רק את חברת ההפצה, ולא את המשווק- עדיין החוק חל עליו, והוא חייב לפנות את המכשיר הישן מהבית – השליח הוא ידו הארוכה של המשווק!

  4. צריך לזכור – "משווקים" הם כל סוג של חנות שמוכרת ציוד חשמלי ואלקטרוני. כולל חנויות לציוד משרדי, למחשבים, חנויות לתאורה, חנויות הכל לבית, חנויות צעצועים וכל אתרי האינטרנט המוכרים ציוד כזה.

  1. הזכות לפינויי "מוצר דומה"- אם רכשתי מכונת כביסה, האם מגיע לי פינויי של מדיח כלים? החוק מגדיר מוצר דומה: כדלקמן: "ציוד חשמלי ואלקטרוני מאותה קבוצת סיווג, שנועד לשימוש דומה לציוד הנמכר, בלא תלות בשם היצרן או היבואן של הציוד החשמלי והאלקטרוני או בסימן המסחר המופיע עליו. "כך שאם סיפקו לך לדוגמה מכונת כביסה של "בוש" בהחלט תוכל להשיב מדיח או מייבש ישן של "קריסטל" ולאו דווקא מכונת כביסה.

 

elsner 1

עו"ד אריאל אלסנר, מומחה בדיני איכות והגנת הסביבה

עו"ד אלסנר: "מטרת הפינויים בחינם, וללא הבחנה בין המותגים שמוחזרים, היא כדי לעודד ולהקל על הצרכן למחזר פסולת אלקטרונית. פשוט כדי למנוע את זיהום הסביבה של כולנו מהחומרים המסוכנים הרבים המצויים בפסולת הזו- כך שכולם מרווחים".

כמה אנו חוסכים? כ- 52 מיליון ₪ בשנה.  הסכום מבוסס על תחשיב הנזק שהוצג בפני בית המשפט בתובענה הראשונה המוזכרת נגד אותו היבואן, מתוך הנחה שהיא שחקן מרכזי (אך לא מוביל) בשוק באופן הבא: אותו היבואן מוכר כ- 1 מיליון מוצרים בשנה. אם נניח שלא כל  100% מהצרכנים מעוניינים לפנות מכשיר ישן, אלא רק  כ- 17.5% מהם (נתון שנלקח ממחקר שנעשה ע"י "עמותת אדם טבע ודין"), זה מעמיד אותנו על 175,000 מוצרים שמוחזרים בשנה.

בהערכה שהמחיר הממוצע שמשולם על פינוי עומד על 75 ש"ח למוצר, הרי שעלות הפינוי ללקוחותיו של אותו היבואן המדובר (בלבד) עומד על כ- 13 מיליון ₪ בשנה. עכשיו יש להתאים את המספר ליתרת השוק הארצי וליתר המשווקים בהערכה מינימלית של פי 4. מגיעים בקלות לכ- 52 מיליון ש"ח. כמובן שמחירי הפינוי יכולים להגיע גם ל 200 ₪ למוצרים גדולים, ולכן הסכום של כ- 52 מיליון ₪ הוא הערכת חסר מינימלית.

מה החוק לפינויי פסולת אלקטרונית מחייב את משווקי הציוד החשמלי?

  1. בכל חנות (פיסית או אינטרנטית) חייב להיות מוצב שילוט או פירסום שמסביר לצרכנים את זכויותיהם לגבי פינוי פסולת אלקטרונית; קודם כל שמגיע לכל צרכן להשיב לחנות מוצר ישן דומה במעמד קניית החדש, ושתיים שכל צרכן זכאי לפינוי חינם של המוצר הישן בעת אספקת המוצר החדש בביתו.

*התובענה הייצוגית נגד היבואן והמשווק המרכזי בתחום מוצרי האלקטרוניקה בארץ הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום ג' 9/6/2015 באמצעות עורכי הדין: עו"ד יחזקאל סיבק, עו"ד גלי עציון ועו"ד אריאל אלסנר, נגד יבואנית האלקטרוניקה ומוצרי החשמל "ניופאן" (ת"צ 19361-06-15). מצ"ב עותק –טרם הוגש כתב תשובה.