כותרות אחרונות
Search

האם יש קשר בין דחיית סיפוקים להצלחה בחיים ?!

על הקשר בין דחיית סיפוקים להצלחה בחיים !

מה הקשר למרשמלו, אמרות חז״ל,  מחשבים ניידים וטלפונים חכמים ?

 

היכולת לדחות סיפוקים קשורה קשר הדוק להצלחה במגוון תחומים בחיים, ואפשר לסכם את הנושא כולו באמצעות מה שכונה לימים ״מבחן המרשמלו״. במשך למעלה מחמישה עשורים חקר פרופסור וולטר מישל (Walter Mischel) מאוניברסיטת סטנפורד כיצד החלטות הנוגעות לדחיית סיפוקים ושליטה עצמית מנבאות את עתידו של ילד בן שלוש. שאלת הפיתוי עתיקה כמו סיפור אדם, חווה והנחש, אך הילדים שהשתתפו בניסוי התבקשו להתמודד בסך הכל עם ממתק, לעיתים מרשמלו, לעיתים ממתק לבחירתם.

 

הילדים בגילאי שנתיים עד 4, הוכנסו לחדר בו הונח ממתק יחיד על צלחת. ההוראות פשוטות: אם תתאפקו עד שנחזור לחדר, תקבלו עוד אחד ותוכלו לאכול שני ממתקים. אם לא תחכו, תאכלו רק אחד. כשהמתכון לניסוי מורכב מיכולת הישיבה בשקט, מחדר שאין בו שום גירויים למעט ממתק, שאותו אסור לאכול וכל זה בגיל שבו ילדים הם כמו השפן של אנרג׳ייזר עד הרגע שמניחים אותם במיטה, התוצאות נדמות כצפויות: שניים מכל שלושה ילדים לא התאפקו.

 

בזינוק של 14 שנים לעתיד, חזר פרופסור מישל אל הילדים שבגרו והמסקנה הייתה פשוטה: ההחלטה האם לאכול או לא לאכול את המרשמלו, קשורה להמשך חייהם באופן הדוק – ילדים שהצליחו ״לשלוט״ בעצמם ולדחות סיפוקים, היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להצליח בלימודים ולאחר מכן לשגשג כמבוגרים. חשוב מכך, מציין פרופ׳ מישל, הוא הגילוי שכוח רצון, שליטה עצמית ודחיית סיפוקים קלים ל-״לימוד״ – הן לילדים רכים והן לאנשים בוגרים, או במילים אחרות – לעולם לא מאוחר מדי.

 

היו כמה שנים שבהם ערכים כמו איפוק עצמי בכל הנוגע להוצאת כספים נחשבו לנפוצים בחברה. כמה עשרות שנים מאוחר יותר, נדמה שחלקנו עדיין משלמים את המחיר של הפזרנות שבאה בעקבותיה. מאז עבר הכוח הצרכני לידי דור הביי-בום (ילידי 1946-1964), נדחקה לשוליים דחיית סיפוקים. האיפוק והפקדונות לחיסכון שאפיין את הדור הקודם התחלף באווירת שחרור ואפשרות לרכישת מוצרים בתשלומים. למרות שבני דור האיקס שבאו אחריהם למדו את חשיבות הידע הפיננסי כמפתח להצלחה כלכלית, הם גם התמודדו עם מבול מוצרי צריכה שקשה לעמוד בפניהם – טיסות לחו״ל, מחשבים ניידים, טלפונים חכמים, שואבים אלחוטיים, מנשאי תינוק מבמבוק קלוע, תה ירוק שגדל בשדות יפן וכמובן, הרשימה אין סופית. הגלובליזציה הביאה את כל אלו ואחרים לפתח ביתנו, פעמים רבות במחיר שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו.

צילום: Shutterstock

אם אתם הורים לילדים, אותה ״חשיבות הידע הפיננסי״ בוודאי כבר חקוקה במידה כזו או אחרת ברצף הגנטי שלכם, וכעת הגיעה העת להוריש אותה לדורות הבאים. אין צורך לערוך ניסויים על הילדים, אבל אפשר ללמוד איך לקרוא אותם טוב יותר ולעזור להם להימנות עם אותם בעלי סיכויים גבוהים יותר להצלחה בחיים. כהורים בוודאי חשוב לכם שהילדים ידעו שאתם תמיד שם בשבילם, ולכם חשוב להיות מסוגלים להבחין כשמשהו לא כשורה. כדי להשיג את זה, אתם צריכים לאפשר לילד שלכם לפעמים להיות מתוסכל, כאילו הוא ניצב מול מרשמלו בלתי מושג באופן זמני, וללמד אותו שלפעמים ההורים לא עוברים לדום מתוח במאית-השניה.

 

״אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?– הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ״, נכתב במסכת אבות, וחז״ל אמרו ״נאה דורש נאה מקיים״. בשעה שאתם מחנכים את ילדיכם או חונכים את מתבגריכם להתאזר בסבלנות ולנהוג באיפוק, שימו לב שאתם גם משמשים להם דוגמא בעצמכם.

 

כולנו רוצים את כל טוב הטבע לילדינו, ויש תחומים רבים שבהם אנחנו, בתפקיד המבוגר האחראי, יכולים לעזור. בדיוק כפי שכשהילד שלנו נופל ואנחנו מרימים אותו, מרגיעים אותו ומבקשים שיצביע על המקום הכואב – נחקקת בו הידיעה שהוא תמיד יבוא אלינו כשמשהו כואב, כך במקרה של דחיית הסיפוקים. אם תאפשרו לילדים לפעמים להתמודד עם חוויית התסכול, הוא יפתח כישורים אישיים שיעזרו לו בעתיד.

 

בהמשך הדרך, כמה שנים מאוחר יותר, יתמודדו ילדיכם לראשונה עם דחיית סיפוקים בהקשר הפיננסי. זה יכול להיות סכום כסף שניתן במתנה לחגיגות המצווה, דמי כיס או שכר על עבודה אחרי שעות הלימודים או בחופשים. כיאה ל״כסף שלהם״, בוודאי יש להם כוונה ברורה על מה להוציא אותו, ייתכן וגם אתם תמצאו שכמה מהוצאותיהם ״ראויות״ – אבל זה גם המקום להציג בפניהם אפשרויות אחרות, כמו למשל מה זה פקדון בנקאי לטווח קצר או חיסכון לטווח ארוך ולמה הם לכל הפחות צריכים להקדיש לזה תשומת לב.

 

מתבגרים לא רוצים לשוחח עם ההורים שלהם על חיי האהבה שלהם או על "ריבית בפקדונות שקליים", ובאופן כללי – לא על שום דבר. ולכן, כמו שאתם מוצאים את הכוחות והדרך לנהל שיחה על יחסים ועל התבגרות, כך כדאי שתקדישו זמן גם לשיחות על כסף. שני הנושאים יכולים להיחשב ״גסים״ באותה מידה, בעיקר אם גדלתם בעצמכם בבית שבו ״לא מדברים על כסף״, או לפחות לא עם הילדים. התמצאות במושגי יסוד בכמה תחומים שמשפיעים על החיים כמו כלכלה, ביטוח, פוליטיקה, עשויה להשפיע לטובה על עתיד ילדינו.