כותרות אחרונות
Search

האם עסקים קטנים: הודרו מהקרן למפעלים במצוקה….

בעלי עסקים קטנים כועסים על הדרתם מקרן למפעלים במצוקה

התאחדות המלאכה והתעשיה לשר האוצר: מדובר בקרן ציבורית, לא יתכן שתחלק כספים רק למפעלים גדולים!

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה המייצגת מפעלים ויצרנים קטנים המעסיקים עד עשרים עובדים, כתב היום לשר האוצר מכתב חריף בו הוא מוחה על כך שמשרדו הגיע להסכמות עם יו"ר ההסתדרות ונשיא התעשיינים על הפעלת הקרן לעסקים במצוקה כך שתסייע רק לעסקים המעסיקים יותר מעשרים עובדים:

"רובם המכריע של העסקים היצרניים במשק הינם עסקים קטנים המעסיקים מספר חד ספרתי של עובדים ודווקא הם סובלים ממצוקת אשראי וקשיי נזילות וזקוקים יותר מכל לסיוע בתקופות של מיתון ואי ודאות.

משנת 2010 אנו ממתינים להפעלתה של הקרן ואף היינו שותפים למספר דיונים בנושא. מדובר בקרן ציבורית, שלא יתכן שתפלה ותדיר חלק גדול כ"כ מהעסקים, ודווקא את אלה המתקשים לקבל אשראי בבנקים ומשלמים עליו ריבית גבוהה הרבה יותר.

העסקים הקטנים, הם מנוע הצמיחה בתעסוקה של המשק הישראלי, והם מעסיקים למעלה ממחצית מהעובדים במגזר העסקי. התמוטטות של עסק קטן במצוקה אולי לא זוכה לכותרות ענק, אך שיעור הישרדותם הנמוך של עסקים קטנים בישראל, מעיד יותר מכל על הצורך לתמרצם ולסייע להם פיננסית בעיתות משבר זמני.

רבבות עסקים המעסיקים עוד עובד בגלל שקיבלו סיוע, או לחילופין מפטרים עובד או שניים בשל מצוקה, מהווים שינוי גדול ומשמעותי בשיעור התעסוקה במשק בשל כוחם המצרפי הגדול.

אנו מצפים כי מקבלי ההחלטות העומדים בראש הפרמידה, יתעלו מעל לאינטרסים צרים של המגזר אותו הם מייצגים וידאגו גם לעסקים הקטנים במשק, גם אם כוחם הפוליטי קטן יותר,  מאחר וחיזוקם וטובתם תביא לצמיחתה של הכלכלה הישראלית  בכללותה.

לא ברור לנו מדוע התקבלה ההחלטה כי מיליוני השקלים שהצטברו בקרן הסיוע יוענקו רק למפעלים בני עשרים עובדים ומעלה, ואנו דורשים לבטל תנאי זה ולהעניק סיוע גם למפעלים קטנים.

לא יתכן שהסיוע לעסקים קטנים יהיה סיסמא שתינשא בפי כל, אך כשמדובר בחלוקת משאבים אמיתית, הם יודרו ממנה.

אנו סבורים כי החלטה זו אינה חוקתית והיא מפלה את חלק הארי של העסקים במדינה ונעשה כל אשר לאל ידנו כדי לשנותה.

בנוסף, לדעתנו מן הראוי להוסיף קריטריון שיגביל את שכר הבכירים במפעל המועמד לקבלת סיוע, מאחר ולא יתכן כי מפעל במצוקה השרוי במשבר ימשיך לשלם משכורות ענק ובונוסים שמנים למנהלים שהביאוהו למצב זה."