כותרות אחרונות
Search

האם שימוש בדוד שמש חוסך לנו וכמה?

חוסך, חוסך לנו, כמה זה חוסך לנו?

דוד השמש חוסך לנו בממוצע כ- 1600 ₪ בשנה

דוד השמש הוא לא המצאה חדשה, הוא מלווה אותנו קרוב לחמישים שנים והוא תרם את חלקו בחסכון משמעותי לחשמל במשק הישראלי. עם זאת, מעבר לידיעה כי דוד השמש חוסך חשמל מסתבר שהוא חוסך יותר בערים מסוימות בארץ בגלל האקלים והגיאוגרפיה. תתפלאו, לפעמים אין לזה קשר למדבר או לאזור עם אקלים יותר ממוזג.

מנתוני יצרנית דודי השמש "כרומגן" עולה כי דווקא המשפחות הירושלמיות חוסכות הכי הרבה כסף כתוצאה משימוש בדוד השמש. משפחה ירושלמית ממוצעת העושה שימוש בדוד הביתי בגודל הנפוץ ביותר – 150 ליטרים חוסכת בממוצע כ- 2144 ₪ לשנה (לפי חישוב של כ- 60 אג לקוט"ש) . במקום השני ומעט מאחורי אזרחי הבירה ניצבים המשפחות מקריית שמונה שחוסכים רק 2049 ₪ בשנה. ייתכן שסביר להניח כי תושבי הדרום חוסכים יותר כסף בעקבות השימוש בדוד השמש. עם זאת, הנתונים מראים כי המשפחות בבאר שבע חוסכים 1922 ₪ בלבד. ההפתעה הגדולה נרשמת כאשר בוחנים את הנתונים לגבי העיר אילת שבה חוסכים רק 1910 ₪ ונמצאת במקום האחרון בטבלה מבין עשרת הערים שנבדקו.

dudshe 1

צילום: דוברות כרומגן

עם זאת, מי שהימר על אילת לא טעה, גם אם התחלתם לפקפק בעצמכם לרגע. אילת היא עיר השמש הנצחית וככזאת היא מנצחת בגדול בקטגוריה אחרת. קטגוריית החיסכון הפוטנציאלי המקסימלי. בקטגוריה הזאת אילת מאפשרת חיסכון פוטנציאלי של 1789 ₪ לשנה. שנייה לאילת היא עיר דרומית נוספת , בירת הנגב – באר שבע עם חיסכון פוטנציאלי של 1748 ₪ לשנה. במקום השלישי ניצבת בגאון בירתנו, ירושלים עם חסכון של 1710 ₪ בשנה. זה עובד ככה, בכל עיר יש חיסכון מצטבר מקסימלי בקוט"ש, קרינת השמש הרבה הקיימת בשפע באילת גורמת לה להתייצב  במקום הראשון ברשימה עם חיסכון מקסימלי של 2981 קוט"ש בשנה. לעומת זאת, בתל אביב נחסכים רק 2610 קוט"ש בשנה. נהריה סוגרת עם הרשימה עם חיסכון של 2458 קוט"ש בלבד.

ומה קורה עם אלו שאין להם דוד שמש?
תקנות הבנייה בישראל מחייבות התקנת מערכת סולארית בכל בניין מגורים עד לגובה של תשע קומות. מדובר בתקנה אשר נכנסה לתוקף עוד בשנות ה- 70. עם זאת, בשנים האחרונות עם ריבוי הבנייה לגובה בישראל נותר מצב בו לא כל הקבלנים מתקינים דודי שמש משום שהם אינם מחויבים לעשות כן. בבדיקות שנערכו התגלה כי דוד השמש מנצח בנוקאאוט את דוד החשמל וכי הוא מאפשר חסכון בסכום שבין 1475-1748 ₪ בשנה לעומת דוד החשמל.