כותרות אחרונות
Search

הכוח של הקהילה: בניית חוסן בתקופה של חוסר ודאות.! מאת: פמלה בקר, יו"ר וממייסדות עמותת "המעגל של ג'רמי".

L-Pamela Backer Chairman and Founder. Photographer Sara Salamon – צילום: שרה סולומון

 

הכוח של הקהילה: בניית חוסן בתקופה של חוסר ודאות.!

מאת: פמלה בקר, יו"ר וממייסדות עמותת "המעגל של ג'רמי".

 

מפרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר, אנו חווים את אחת מהתקופות המאתגרות ביותר של ישראל מאז הכרזת העצמאות, בעקבותיה אנחנו גם מקבלים תמיכה רחבה מהקהילה המקומית והבינלאומית. התמיכה הזו אינה רק מועילה, היא חיונית עבור כולנו. לתמיכה מצד הקהילה יש השפעה כפולה, הן למעניקי התמיכה והן למקבלי התמיכה. כאשר אנו מעניקים במסגרת היכולת שלנו, בין אם זה ארוחה, הסעה, חיבוק, שיחה מהלב או חלוקת ציוד מגן, שני הצדדים מקבלים תחושת שליטה, וכל אחד מתחזק עוד קצת. החיזוק הזה מעורר את החוסן של הן של הפרט בקהילה והן של הקבוצה כולה, ועובר בין האנשים.

 

לפי האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה, חוסן אצל ילדים מושפע מאוד מקיומם של קשרים תומכים ואכפתיים בתוך המשפחה ומחוצה לה. מערכות תמיכה קהילתיות מספקות את הקשרים החיוניים האלה, ומציעות רשת ביטחון נגד ההשפעות השליליות של לחץ וטראומה. תוכניות שמתמקדות במעורבות בקהילה כוללות לעיתים קרובות חונכות, קבוצות תמיכה ופעילויות פנאי. יוזמות אלו נועדו לספק מרחב בטוח שבו ילדים ובני נוער יכולים להביע את עצמם, ללמוד אסטרטגיות התמודדות ולבנות רשתות חברתיות חזקות. בנוסף, מחקרים מראים שרשתות תמיכה חברתיות משפרות משמעותית את הרווחה הפסיכולוגית של ילדים ובני נוער, ומסייעות להם להתמודד עם מורכבות החיים בצל מחלת בן משפחה או משברים אחרים. רשתות אלו מציעות תחושת נורמליות ויציבות, שחשובות ביותר לצעירים בתקופות משבר.

 

החוסן האישי מדבק

קשרים שנרקמים בתוך קהילה ובין ילדים ובני נוער המתמודדים עם משבר או מחלה קשה במשפחה, מאפשרים לתמוך אחד בשני בהתמודדות עם הלחץ, אי הוודאות והפחד. זהו עקרון מוביל בעמותה ובקהילה שלנו המונה היום מעל 1000 משפחות ומקיימת אירועים לאורך השנה. האירועים הללו הם הזדמנות להיפגש, להפחית את הלחץ והמתח היומיומי ולהתחבר לאחרים שמבינים מה הם חווים ללא מילים. לדוגמא בתי זואי אמרה כי בצעירותה החברויות עם בנות גילה שהתמודדו עם אובדן הורה בעקבות מחלת הסרטן, נוצרו במפגשים באופן טבעי ובפשטות, לצד המורכבות שכל אחת חוותה בבית. הבנת ההתמודדות אחת של השניה קרתה מבלי לדבר על זה. או אוריין, שהיום מתנדב בעמותה ובילדותו לקח חלק בפעילויות, כתב שהאירועים של הקהילה היו חלק בלתי נפרד מתהליך ההתמודדות וההחלמה של המשפחה. תחושת החום והאכפתיות ליוו אותם לאורך שנים ועד היום.

 

ארגוני תמיכה בקהילה בישראל הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמשאבים הממשלתיים אשר מנוצלים עד תום או שאינם זמינים, ובחודשים האחרונים ממלאים תפקיד חשוב בהשלמת המחסור במשאבים התומכים בקהילות הפגיעות בישראל. עמותות, ארגונים ומתנדבים לוקחים כיום חלק פעיל יותר מתמיד במטרה להעניק שירותים חיוניים שאחרת היו בלתי נגישים. ארגונים אלו גמישים ויכולים להתאים עצמם במהירות לצרכים המשתנים של הקהילה ולהציע סיוע היכן שהגופים הבירוקרטיים עשויים להתקל בקשיים לספק מענה מהיר. בנוסף, התמיכה בקהילה לעיתים קרובות יוצרת קשרים אישיים ואמפתיה שתכניות ממשלתיות לא יכולות לייצר.

 

L-Pamela Backer Chairman and Founder. Photographer Sara Salamon – צילום: שרה סולומון

 

שמונה חודשים חלפו מאז ה – 7.10, כמעט כולנו חווינו את הכוח של התמיכה בקהילה, בין אם היינו בצד שנותן ובין אם בצד המקבל. לפנינו עוד דרך ארוכה של תמיכה, ריפוי וחוסן, יחד נגיע לשם.

 

*https://jeremyscircle.org/he/״מעגל של ג'רמי״ מנהל קמפיין מימון המונים כדי להבטיח שילדים ובני נוער המתמודדים עם סרטן ו/או אובדן במשפחתם הקרובה, יקבלו את הילדות שמגיעה להם, גם בזמנים קשים אלו.

 

לעזרה ולהשתתפות בקמפיין לחצו.