כותרות אחרונות
Search

ה'לביאות' הגיעו לישראל! שתי הרכבות הראשונות מתוצרת "כאף" הספרדית, מדגם "URBOS100", הגיעו ארצה.

 

 

ה'לביאות' הגיעו לישראל!

שתי הרכבות הראשונות מתוצרת "כאף" הספרדית, מדגם "URBOS100", הגיעו ארצה כחצי שנה לפני המועד המתוכנן ולאחר טקס קצר בנמל אשדוד, הן תעלנה לירושלים לסדרת בדיקות ועבודות התאמה, בטרם תכנסנה לשירות, בקו האדום ובהמשך גם בקו הירוק של העיר.

 

* צי הרכבות החדיש, המכונה 'לביאות', ימנה 114 רכבות שיופעלו בירושלים במערכים של זוגות, בדומה ל-46 הרכבות הישנות יותר, הפועלות בעיר משנת 2011.

* הרכבות שייכות לפרויקט ה-"JNET" שמקימה, מפעילה ומתחזקת הזכיינית "כפיר", המורכבת מכאף הספרדית ומשפיר הנדסה הישראלית.

* פרויקט ה-"JNET" כולל את הארכת הקו האדום הנוכחי ואת בניית הקו הירוק – עבודות הצפויות להסתיים בנובמבר 2025. כפיר אחראית גם על ההפעלה ועל התחזוקה של שני הקווים.

 

צילום:: אריאל זנברג

 

חברת "כאף" נערכת לקבל את פניהן של שתי ה'לביאות' הראשונות, רכבות הטראם החדשות מדגם "URBOS100", שיצאו ממפעלי החברה בסרגוסה (ספרד) ב-24 באפריל ואשר תגענה בשבוע הבא לנמל אשדוד, כחצי שנה לפני המועד שתוכנן.

 

לאחר העלאתן לירושלים על גבי משאיות, כשכל רכבת מחולקת לשני חלקים, "כאף" תרכיב את הרכבות מחדש ותערוך להן התאמות ובדיקות סטטיות ודינמיות לרישויין, בטרם תכנסנה לשירות בעוד מספר חודשים, ראשית בקו האדום ובהארכותיו צפונה לנווה יעקב ודרומה להדסה עין כרם ובהמשך, גם בקו הירוק.

 

אורכן של הלביאות  33מ', רוחבן 2.65 מ' וגובהן 3.5 מ'. לכל לביאה קיבולת של 218 נוסעים ובמערך כפול – 436 נוסעים ומהירותה המרבית, מעל 70 קמ"ש. הרכבות החשמליות ניזונות מחשמולת (הזנת חשמל) עילית בצורת כבל בודד, במתח של 750 וולט. מעבר להיותן חדישות, ייחודן של הלביאות בשיפור איכות השירות וחוויית הנסיעה: כל שש דלתות הרכבות תהיינה כפולות.

 

צילום:: אריאל זנברג

 

הרכבת מצוידת במספר רב יותר של מזגנים חדישים וחזקים לשיפור יכולות האוורור, הקירור והחימום. מערכות בטיחות מתקדמות. שיפור מערכות התצוגה והמידע לנוסע, לרבות מערכות מנגישות. תא נהג הבנוי כתא טייס חדשני. הטמעת מערכות היי-טק ישראליות.

 

צי הלביאות הינו עמוד התווך של פרויקט ה-"JNET" בו זכתה ב-2019 הזכיינית "כפיר", שמורכבת מכאף הספרדית ומשפיר הנדסה הישראלית. לאחר רישוי הרכבות, הן תופעלנה ותתוחזקנה על ידי זרוע ההפעלה והתחזוקה של כפיר, חברת "לביא".

 

בראותה את השוק הישראלי כשוק אסטרטגי, כאף הקימה בתחילת 2020 את כאף ישראל בע"מ בה מועסקים כיום כ-70 עובדים, מספר שצפוי להכפיל את עצמו בשנה הקרובה בשל זכיית החברה, יחד עם שפיר, בפרויקט הקו הסגול של נת"ע בגוש דן ובשל מאמציה להפוך לשותפה העיקרית של ערי ישראל ומטרופוליניה בתחום הסעת ההמונים הרכבתית.

 

צילום: אריאל זנברג

 

מיקי רביב, מנכ"ל "כאף" ישראל: רכבות משפחת ה-"URBOS", אליה משתייכות הלביאות של ירושלים, מסיעות מיליוני נוסעים ביום, בערים מובילות רבות בכל יבשות העולם:

באירופה –

אדינברו, אוטרכט, אוסלו, אמסטרדם, אסן, בודפשט, בילבאו, בלגראד, ברמינגהם, גרנאדה, ולנסיה, טאלין, לוקסמבורג, ליאז', ליסבון, מלגה, ניוקאסל, סביליה, סרגוסה, פרייבורג, קליגרי, שטוקהולם ובערים נוספות.

באסיה:

קאושיונג (טיוואן), בירושלים ו…אוטוטו גם בת"א…

באמריקה:

יוסטון, סינסנטי, קלגארי ובקנזאס סיטי.

באוסטרליה:

קנברה, פרמטה ובסידני.

באפריקה:

במאוריציוס.

 

מיקי רביב, מנכ"ל "כאף" ישראל מוסיף: "הלביאות הינן הדגם המתקדם ביותר שכאף בנתה עד כה, תוך יישום הלקחים שנלמדו מכלל הפרויקטים ברחבי העולם. אנו נרגשים מהמעמד ומהאחריות לספק לבירה את הדור החדש של הרכבות הקלות, את המערכות האלקטרו-מכניות השונות ולנהל את תכלול הפרויקט (אינטגרציה).

 

אני מבקש להודות להנהלת "כאף" על ההתייחסות האסטרטגית לשוק הישראלי ולעובדי כאף המסורים בישראל ובספרד על המסירות לעמוד ביעדים;, לשותפתנו האסטרטגית – שפיר הנדסה; ללקוח – מדינת ישראל על האמון בנו ועל ההזדמנות שהעניקו לנו. למשרדי האוצר והתחבורה ולשר ולשרה העומדים בראשם, לאגף החשב הכללי, ליובל רז ולצוותו, לראש העיר ירושלים, מר משה ליאון ולעיריית ירושלים, לזוהר צולר – מנכ"ל תכנית אב לתחבורה בירושלים ולצוותו.

 

תודה לנמל אשדוד, להנהלה ולעובדיו המסורים. תודות לחברת SALVAT, למנו ספנות, UBL ומנופי אבי על העבודה המקצועית והנהדרת בהעברת הרכבות מהמפעל בספרד ועד לדיפו בירושלים.

 

צילום:: אריאל זנברג

 

אורן כהן, מנכ"ל "כפיר": הגעת ה"לביאות" לישראל הינה אבן דרך מרכזית וחשובה בפרויקט ה-JNET, פרויקט שצפוי לחולל מהפכה תחבורתית, לספק מענה אמין, נקי ונגיש להסעת המונים, ולהרים תרומה משמעותית לפיתוחה הכלכלי-חברתי של העיר ירושלים. ההצטיידות ברכבות החדישות, במקביל להתקדמות העבודות להנחת המסילות והתקנת המערכות, יאפשרו לחברת כפיר להשיק בשנה הבאה את הארכות הקו האדום לנווה יעקב בצפון ולביה"ח הדסה בדרום, וכן להגדיל את תדירות הנסיעות  של הקו האדום, לשיפור השירות לנוסעים והקטנת הצפיפות בקרונות. הרכבות החדשות יהוו עמוד התווך גם בקו הירוק, שהקמתו ע"י חברת כפיר, מתחילה בימים אלו ממש, במקטעי מלחה והר הצופים. חברת "כפיר" גאה לקחת חלק בשותפות עם ממשלת ישראל ועיריית ירושלים בפרויקט הPPP הגדול בישראל, ולהעניק שירות למיליוני נוסעות ונוסעים מידי חודש.

 

שיקו ז'אנה, מנכ"ל נמל אשדוד: השבוע נפרקו בנמל אשדוד שתי רכבות טראם המורכבות מחמישה סגמנטים, אשר עתידות להתווסף למערך הקרונות של הרכבת הקלה בירושלים. אנו משקיעים במיומנות ובכלים העומדים לרשות העובדים שלנו בדיוק עבור משימות מורכבות מסוג זה, המערבות כלים גדולים וארוכים אשר פריקתם דורשת יכולות לוגיסטיות מתקדמות, וגאים לתת שרות מקצועי ואיכותי ללקוחותינו. אנו מודים למיקי רביב, מנכ"ל CAF, ולעובדי חברת CAF על שיתוף הפעולה, וגאים להיות חלק מפרויקט התשתיות החשוב הזה.

 

צילום (מאושר לשימוש): אריאל זנברג