תחנת דלק סונול צילום: יח"צ
נקודת ציון משמעותית בדרך למהפכת המימן בישראל.
הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין החברות "כלמוביל", "סונול" ו"בזן", יאפשר שימוש במשאיות מימן בישראל.
במסגרת ההסכם כלמוביל תייבא משאיות תא דלק מתוצרת יונדאי המונעות מימן, בזן תייצר את המימן והמשאיות יתודלקו בתחנת הדלק המימנית הראשונה שתוקם בישראל ע"י סונול
מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן: "מממשים את האסטרטגיה שלנו, גאים להיות החברה הראשונה בישראל לייצר מימן במתחם בזן בחיפה עבור תאי דלק המשמשים להנעת משאיות".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. בטוחים כי המגמה העולמית תגיע דרכנו לישראל".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: אנו שמחים על שיתוף הפעולה בהובלת חדשנות אנרגטית, מודים למשרדי האנרגיה והתחבורה על ההתגייסות לתהליך וגאים בחיבור של כלמוביל עם קונצרן יונדאי, מובילת הטכנולוגיה ויצרנית המשאית המתקדמת ביותר בעולם".
כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן וכלמוביל תעלה על כבישי ישראל את משאיות תאי הדלק המתקדמות, מתוצרת יונדאי.
עוד במסגרת זו, סונול ובזן יוסיפו משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן. הסכם זה מהווה צעד משמעותי בדרך למהפכת המימן בישראל, ושלוש החברות מתחייבות כי יישומו יחל כבר ברבעון השלישי של שנת 2022. השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה (המשאית תפלוט אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.
במעמד החתימה ציינו החותמים:
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר".
מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן: "שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן".
יניב שיראזי מנכ"ל כלמוביל: "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי.ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית."
טכנולוגיית תאי-דלק מימניים ברכבים חשמליים מחליפה את מנועי הבעירה הפנימית (בנזין ודיזל). כיום טכנולוגיה זו מותאמת בעיקר למשאיות, אוטובוסים וכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ייעודיים אשר מפאת משקלם אינם יכולים להתבסס על הנעה חשמלית באמצעות סוללה. בדומה לכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי. בניגוד לכלי רכב חשמליים, הניזונים מסוללה., מימן מהווה פתרון סביבתי ואנרגטי יעיל, ולמעשה יחיד להנעת משאיות כבדות. השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה (התוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך. טכנולוגיית תא דלק הינה טכנולוגיית ההנעה של העתיד, שתשתלב בעתיד בכל תעשיית הרכב העולמית, ובכלל זה גם ברכבים פרטיים, לצורך כך כמובן תידרש הקמת תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות.
בכלמוביל נערכים להגעתה הצפויה של משאית המימן של יונדאי; ה-XCIENT Fuel Cell אשר מיועדת לגמוע מרחק נסיעה של 400 ק"מ בתדלוק בודד של 8 דקות. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ – 2000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell זאת במטרה לתת מענה לביקוש העולמי. בקטגוריית הפרטיות צפויה יונדאי השנה להציג את דגם חדש לרכב המימן של החברה:NEXO.