כותרות אחרונות
Search

חדש בנייד של הילד/ה שלכם: אפליקציה חדשה המאפשרת לילדים לעצור את החרם הבא.

צילום: יואב קליינמן 

 

 חדש בנייד של הילד/ה שלכם: אפליקציה חדשה המאפשרת לילדים לעצור את החרם הבא.

חרם הוא אחת התופעות הקשות שילדים ובני נוער מתמודדים איתן, ובמקרים רבים ההורים וצוות בית הספר כלל לא מודעים לחרם שמתרחש ממש מתחת לאפם.

 

אפליקציה חדשה שפותחה היא כלי ראשון מסוגו שייתן לילדים את הכוח לעצור חרם. דרכה הם יוכלו לכתוב באנונימיות ישירות לצוות בית הספר שלהם על ילד או ילדה שעוברים חרם או שיימינג ונמצאים במצוקה, ולילדים מוחרמים יהיו באפליקציה כפתורי חיוג מהיר בעילום שם למוקדי חירום.

 

מימון המונים חברתי (giveback) לגיוס הכסף הנדרש להקמת האפליקציה מזמין את הציבור לתמוך ולהיות שותף בשינוי חברתי חשוב כל כך.

 

 לעמוד מימון ההמונים ב-giveback: https://giveback.co.il/project/63497

 

נתונים סטטסטיים מגלים כי 1 מתוך 6 ילדים בישראל יחווה חרם.  ב-60% מבתי הספר בישראל אירע חרם אחד לפחות, 82% מהילדים היו קורבנות לאלימות חברתית מילולית, 38% דיווחו שאלימות כלפי ילדים אחרים גורמת להם מצב רוח רע ו-50% מהילדים לא מספרים למורים או להורים על חרם בבית הספר.

 

צילום: יואב קליינמן 

 

חרם על אחד פוגע בכולם – בילד או בילדה המוחרמים שלעיתים חוששים לדבר שמא התערבות מבוגרים תחמיר את מצבם ובילדי הרוב השקט שלא מדברים מחשש שיהפכו למוחרמים בעצמם אם ינסו לעצור את החרם, ולכן ברוב במקרים הם מעדיפים לשתוק. כל הילדים שמעורבים בחרם באופן פעיל או פסיבי, נושאים בתוכם תחושות קשות של אשמה וחוסר אונים, שילוו אותם לתמיד.

 

כמה סבל וכאב יכולים להימנע אם רק תהיה לילדים עצמם דרך לעזור לילד או לילדה המוחרמים, מבלי להסתכן שחיצי החרם יופנו אליהם, מבלי לסכן את המעמד החברתי שלהם, ומבלי להתמודד עם הפחד שיחשבו שאני מלשן או מלשנית.

 

אורלי שמש, אם חד הורית לילד בן 14.5 והבעלים של "ניתן באהבה" חברה לפיתוח משחקי ערכים ותקשורת החליטה להרים את הכפפה. בימים אלה יוצאת אורלי שמש בפרוייקט מימון המונים ב-giveback (מבית הדסטארט), עבור פיתוח אפליקציה ראשונה מסוגה שתיתן לילדים את הכוח לעצור את החרם הבא. מדובר בכלי טכנולוגי פשוט, ידידותי וקל לתפעול, באמצעותו יוכלו הילדים לכתוב באנונימיות מוחלטת ישירות לצוות בית הספר שלהם על ילד או ילדה שעוברים חרם או שיימינג ונמצאים במצוקה.

 

צילום: יואב קליינמן

 

מה שהוביל את אורלי שמש לפתח את האפליקציה הוא המקרה הטראגי שאירע לפני כשנה של ילד בן 10 אשר קפץ מקומה 6 אל מותו בגלל שיימינג כיתתי. "הלב שלי נשבר וידעתי שחייב להימצא פתרון שיימנע את החרם, את הכאב וחלילה את האסון הבא", נזכרת שמש. "חיפשתי פתרון פשוט, שיהיה קרוב לעולם התוכן של ילדים ונוער ויאפשר להם לעשות את הדבר הנכון מבלי לסכן את מעמדם החברתי.  בטווח הארוך מדובר בשינוי תפיסתי ועידוד דפוסי התנהגות חיוביים כמו אחריות, מעורבות חברתית, חברות, ערבות הדדית, הקשבה לעצמי, נקיטת עמדה ועוד – המסר שיחלחל ויעבור אל הילדים הוא המסר שהם הרוב, שהם לא לבד, שיש להם דרך להתנגד למיעוט שנוהג בבריונות – ושיחד יש להם כוח עצום. מדובר בהרבה יותר מאפליקציה של דיווח אנונימי – אני בהחלט מאמינה שדרך האפליקציה הילדים ינטרלו את החרם עוד לפני שהוא יתחיל לתפוס תאוצה ולפגוע בילד או בילדה הבאים״.

 

איך זה יעבוד?

כל בית ספר יקבל אזור פרטי משלו באפליקציה, ובאזור הפרטי יוכלו הילדים לפנות ישירות לצוות המורים שלהם דרך האפליקציה מבלי להזדהות, ולספר על ילד או ילדה שעוברים חרם ונמצאים במצוקה. הילד המדווח יקבל משוב חיובי ומעצים על כל שדיווח ועזר לילד אחר. צוות המורים ייעזר במידע שבאפליקציה כדי להתערב מקצועית. באפליקציה יהיו אנג׳לים סודיים שיציעו אפשרות של  אחריות ומעורבות של השכבות הבוגרת להתנדב דרך האפליקציה ולהיות מלאכים סודיים של ילדים צעירים מהם. כמו כן תכלול האפליקציה כלים ומידע בזמן אמת לבתי ספר – סטטיסטיקות ועקומות שינוי ולמידה, כלים יישומיים למדידת האקלים הבית-ספרי לקבלת מידע מהימן על תחושות התלמידים באופן שוטף.

 

לילדים מוחרמים יהיו באפליקציה כפתורי חיוג מהיר בעילום שם למוקדי חירום  105- הגנה על ילדים ברשת וער״ן – עזרה ראשונה נפשית. כמו כן תכלול האפליקציה כלים יצירתיים למניעת חרם ולעידוד שיח חיובי.

 

לסרטון על האפליקציה: https://www.youtube.com/watch?v=gilyUWXj_SE

לעמוד מימון ההמונים ב-giveback: https://giveback.co.il/project/63497