כותרות אחרונות
Search

כיצד נעבור את צום יום הכיפורים בקלות ?

כיצד נעבור את צום יום הכיפורים בקלות ?

רוקחי רשת בתי המרקחת הקהילתיים "ש.ר.מ. פארם" נותנים לנו המלצות ועצות

 

צום יום הכיפורים הוא הזדמנות לתת לנפש ולגוף מנוחה: לזכך את הנפש באמצעות התבוננות פנימה ולנקות את הגוף באמצעות מנוחת צום. אולם ההימנעות מנוזלים וממזון עלולים לגרום לתופעות לא נעימות כמו כאבי ראש, סחרחורת, חולשה, תחושת רעב והרגשה כללית רעה. כדי להפחית ככל האפשר מהתופעות הללו מומלץ להתכונן לצום בתבונה.

 

רוקחי רשת בתי המרקחת הקהילתיים "ש.ר.מ. פארם" נותנים לנו המלצות ועצות כיצד לעבור את יום הצום בקלות.

 

לקראת הצום –  יום לפני ערב יום הכיפורים:

  • הרבו בשתיית מים (לפחות 2 ליטר ביממה שלפני הצום), וביום הצום עצמו – שתו לפחות 10 כוסות, עד תחילת הצום. יש לשתות לאט ובמהלך כל שעות היממה, ולא לשתות כמות גדולה של מים בבת אחת.

  • מומלץ להימנע משתייה של משקאות ממותקים או משקאות המכילים קפאין, שכן הם גורמים לצימאון. קפאין גורם גם להשתנה מרובה ולאיבוד נוזלים. מומלץ לשתות רק מים או חליטות צמחים ללא קפאין (לא תה רגיל).

  • מומלץ לאכול ארוחות מסודרות ומזינות לפני הצום, ולהימנע מצריכת מזונות מתובלים, חריפים או עתירי מלח, הגורמים לצמא.

  •  

 

 

ביום הצום:

לקראת תחילת הצום מומלץ לחלק את הארוחות לאורך היום, ולא להעמיס את כל האוכל על הסעודה המפסקת שלפני הצום. ארוחה גדולה לפני הצום עלולה לגרום לצימאון ולתחושת אי נוחות במערכת העיכול.

 

בסעודה המפסקת מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות, עשירות בסיבים תזונתיים, המתפרקות לאט בגוף ומעניקות תחושת שובע לאורך זמן. לדוגמה: אורז מלא, כוסמת, לחם מחיטה מלאה.

 

יש להימנע בארוחה מפסקת משתייה מוגזת, מעוגות שמרים וממלח, הגורמים לתסיסה בקיבה ולהתנפחות. מומלץ להימנע גם מאוכל מטוגן או עתיר שומן, העלול לגרום לצרבת ולתחושת כבדות ועייפות.

 

אחרי הצום:

מומלץ לסיים את הצום בשתיית נוזלים וללגום לאט כוס מים אחת לפחות כדי להחזיר נוזלים לגוף. אחר כך, כדי לספק לגוף אנרגיה זמינה, מומלץ לשתות  – תה צמחים מומתק בדבש או סילאן טבעי, בליווי קרקר או עוגייה. רק אחרי חצי שעה לפחות, מומלץ לאכול את הארוחה המתחלת. מומלץ לשלב בה מרק, חלבונים (דג, עוף, ביצים) ופחמימות (אורז מלא, תפוח אדמה, דגנים מלאים), בשילוב ירקות מבושלים וטריים, קלים לעיכול.

 

סימני אזהרה: יש לשים לב במהלך הצום לתופעות של סחרחורות, תחושת עילפון, בחילות, הקאות וכאבי ראש. במידת הצורך – לא להסס לפנות לרופא.

 

תרופות ונשים בהיריון: על הסובלים ממחלות כרוניות, אשר נוטלים תרופות באופן קבוע ועל נשים בהיריון – להתייעץ עם הרופא אם לצום ואיך.

 

 צום קל לכולם