כותרות אחרונות
Search

כך משלבים בין ייעוץ ארגוני לייעוץ טכנולוגי מאת: מנשה הרשטיק

 

עמדה אישית

טכנולוגיה ארגונית היא תחום חדש המשלב באופן מושכל בין יעוץ ארגוני ליעוץ טכנולוגי, המטרה לסייע לחברות למנף את תחום ה-IT  המגיע לכל אספקט בארגון, כך שיהפוך ליעיל ולאפקטיבי יותר.

כולנו מכירים את היועץ הארגוני המתאים את המערכות והתהליכים הארגוניים לשינויים החיצוניים והפנימיים שמתרחשים בסביבה. לעומתו, יועץ טכנולוגי ארגוני מאמץ את תפיסת היועץ הארגוני אולם פועל כגורם מומחה IT המתמקד ומדגיש את הזיקה ההולכת וגוברת בין טכנולוגיה משתפרת להצלחת הארגון. במסגרת זו משקיע היועץ מאמץ מושכל בשני ערוצים – סיוע בהובלת תהליך שינוי ארגוני וקידום סביבה טכנולוגית על שכבותיה ומרכיביה השונים.

למה זה חשוב? החידושים הטכנולוגים הרבים מהווים הזדמנות לארגונים לשדרג את רמת הביצועים או השירות שהם מספקים ללקוחותיהם. שילוב חידושים טכנולוגים בעבודת הארגון אינו דבר של מה בכך ולא אחת נדרשים שינויים ארגוניים ברמות שונות – שינויים תפעוליים, ניהוליים ואף שינוי בתרבות הארגון. לדוגמא, כאשר ארגון מבחין בהזדמנות לספק שירות ללקוחותיו באופן מקוון (היינו מתן שרות מקצה לקצה באמצעות האינטרנט ללא צורך בהגעת הלקוח למשרדי הארגון), הדבר משליך על עבודת וביצועי הארגון. מאחר והארגון פועל בשוק תחרותי, גם כאשר מוטמע שינוי טכנולוגי, קרוב לוודאי שיהיה צורך לשדרגו לנוכח מצבם של המתחרים וחוזר חלילה. נדרשת ראייה כוללת – ארגונית וטכנולוגית, על מנת לאפשר לארגון לזהות הזדמנויות טכנולוגיות ולהטמיע אותם בארגון משתנה ומתפתח.

אז מה תורם היועץ הטכנולוגי ארגוני לארגון? תמונה גדולה של צרכי הארגון, אסטרטגיה ארגונית וטכנולוגית, הובלת תהליכי שינוי משולבים, תכנון, מתודולוגיה הדוקה, תהליכים עסקיים, והטמעה.

מה עוד תורם היועץ? שילוב אופטימלי בין חדשנות טכנולוגית (תשתיות חומרה ואפליקציה מתקדמות ופיתוח בסביבה מתקדמת) לבין שמירה על הסדר הפנימי בארגון (איכות ורגולציה). חלקכם בוודאי ישאל איפה הסתירה בין השניים? בעידן החדשנות הטכנולוגית צריך לפעול יעיל ולפעול מהר, תוך שילוב בין חדשנות לבין שמירה על  אבטחת המידע ועמידה בתקני האיכות העלולים לעקב את תהליכי הפיתוח. מנהלי IT מחפשים לא אחת איך לחדש ולפתח את מערכות המידע בחברה, אך נתקלים בחומות הבירוקרטיה ומכשולי הרגולציה.  מתוסכלים הם  שואלים את עצמם "האם לא עדיף להתקדם ולפתח מוצרים טכנולוגים במקום 'לבזבז את כל היום על  נהלי איכות ובבירוקרטיה מיותרת?" לצד חדשנות ופיתוח טכנולוגי, חובה על גופי ה-IT בארגון לספק מענה לדרישות הרגולציה, הציות, אבטחת המידע, תקני האיכות וניהול הסיכונים. לצורך כך נדרשים מנגנונים ותהליכים העלולים להיתפס כבירוקרטיה מיותרת ומייגעת המוציאה את הרוח מהמפרשים, וכאן נכנס לתמונה תחום הטכנולוגיה הארגונית.

הפיתוחים האדירים בעולם הסלולר מהווים דוגמא טובה לכך – חדשנות ויצירתיות טכנולוגית הנם שם המשחק בשוק זה, כמו גם הצורך האדיר בפיתוח אפליקציות חדשות. אך מנגד, פיתוחים אלו נחשבים יקרים לארגון, בעלי סיכונים בכול הנוגע לאבטחת מידע, ועקב קצבי הפיתוח המהירים, בעלי סיכונים בכול הנוגע לתקלות ופיתוחים חוזרים רבים. זוהי דוגמא לתחום בו נוצרים פעמים רבות קונפליקטים בין הצורך להוציא כמה שיותר מהר מוצר החוצה אל מול הקפדה על כללים ונהלים לצורך הפחתת הסיכונים. כדי לפתור את הקונפליקט נדרשת חשיבה שונה מצד מובילי הארגון, הדוגלת באיזון בין הרובד הביצועי (האחראי על יזמות וחדשנות וטכנולוגית) לרובד הניהולי (האחראי על בקרה ופיקוח) ובריסונם. אז איך עושים זאת? משתמשים בידע ובכלים של הטכנולוגיה הארגונית, העוזרת לגשר על הפערים ולשלב בין הצורך הטכנולוגי של החברה לאילוצים הארגוניים.

דוגמא טובה לא פחות, ניתן לקחת מתחום המכשור הרפואי (Medical devices). זהו תחום בעל פוטנציאל שוק אדיר, היקף פיננסי רחב, וצרכים רבים ומגוונים. שוק זה כולל מערכות ומוצרים חדשים, שרותים רפואיים מתקדמים, סטארטפים שמחכים לעבור לשלב ייצור המוני ונכונות רבה מצד משקיעים לקדם את התחום. אז היכן הבעיה? בשל רגישותם הרבה כמוצרים רפואיים מצילי חיים, עליהם לעמוד בתקני האיכות והבטיחות המחמירים ביותר, בשילוב עם שמירה על אבטחת מידע, חיסיון רפואי מוחלט של המטופל, והקפדה על כללים ונהלים בלתי מתפשרים לצורך הפחתת הסיכונים והגעה למצב של אפס תקלות. בדיוק כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה הארגונית, המגשרת בין רצונם של מפתחי המוצר לפתחו ולהוציאו לשוק מהר ככל האפשר, לבין הצורך לניהול סיכונים מבוקר ולעמידה בכל מגבלות הפיקוח והרגולציה.

במקביל לפיתוי לחדש ולהוביל טכנולוגית, ישנם סיכונים לא מעטים באימוץ מהיר מידי של טכנולוגיות, ללא מנגנוני הבקרה והפיקוח הראויים. יש לזכור, כי עבודה על פי דרישות הרגולציה יכולה להתקבל בברכה ואף להיות מוערכת ע"י גופי ה- IT, כל עוד "ההפרעה" למשימות הפיתוח הינה מינימאלית. ככל שתהיה עקיבות והתאמה בין מטרות ה- IT  למטרות כלל הארגון, כך נבטיח איזון וריסון בפעילות גוף ה- IT לאורך זמן, וזוהי תפקידה של הטכנולוגיה הארגונית.

hrshtik 1

*הכותב, מנשה הרשטיק יועץ טכנולוגיה ארגונית העומד בראש חברת 'מיתווים', המשלבת מתן יעוץ ארגוני עם יעוץ טכנולוגי, ומסייעת לחברות למנף את תחום טכנולוגית המידע, דרך ניהול ארגוני ותהליכי של מערך  ה-IT.

http://www.mitvim.com/