כותרות אחרונות
Search

כך תהפוך טכנולוגיית רכבים מרושתים את הנהיגה לבטוחה יותר ברחבי העולם

כך תהפוך טכנולוגיית רכבים מרושתים את הנהיגה לבטוחה יותר ברחבי העולם

מאת: מרקס מקאמון, ווינד ריבר

טכנולוגיה מתקדמת כבר הפכה כבר מזמן את הנהיגה לבטוחה יותר, עם מאפיינים כמו התראה על התנגשות חזיתית ובלימת חירום אוטומטית, אזהרה על סטיה מנתיב ועוד…. במבט קדימה, עד סוף העשור עשויה טכנולוגיית רכבים מרושתים חדשה לאפשר למיליוני מכוניות, משאיות, אוטובוסים ורכבות, לתקשר באופן אלחוטי בינם לבין עצמם, וכן עם הדרך, עם רמזורים, בניינים קרובים ואפילו הולכי רגל. כל זאת כדי להתמודד עם סכנות שנהגים גם המיומנים שבהם  לא מסוגלים לראות ובסופו של דבר למנוע תאונת דרכים. בטיחות מתקדמת כזו בכבישים הכרחית על רקע נתוני מצב תאונות הדרכים הידועים לכולנו.

ארגון הבריאות העולמי העריך לאחרונה כי כתוצאה מתאונות דרכים בשנת 2016 יעבור מספר ההרוגים בעולם את קו המיליון, עם כמיליון ומאתיים וחמישים אלף בני אדם  שאיבדו את חייהם במהלך השנה בתאונות דרכים, ורבים הרבה יותר נפצעו.

מחקר של מנהל בטיחות התעבורה הלאומי בארה"ב (NHTSA), קבע כי לטכנולוגיה של רכבים מרושתים יש הפוטנציאל להפחית ב- 80 אחוז את חמישה מיליון תאונות הדרכים שמתרחשות בשנה בארה"ב. בכך ניתן להציל חיים ולחסוך תאונות חמורות, וכן מאות מיליוני דולרים.

באמצעות אותות רדיו קצרי טווח (טלמטיקה – השילוב של מחשבים עם מערכות טלקומוניקציה), יכולים כלי רכב לאפשר לרכבים קרובים אחרים לדעת לאן הם מתקדמים, מה המהירות שלהם ומתי הם בולמים. הם יוכלו לקלוט איום, כמו זה של מישהו שעומד לעבור באור אדום, ולהתריע לנהגים בזמן כדי להימנע מהתאונה. באופן דומה, אם הרכב שלפנים נתקל במפגע מסוכן או בבעיה כלשהי, הוא יוכל להתריע לאחרים על המצב בכביש, וכן למרכזי בקרת תעבורה כדי שיעבירו את החדשות ויזניקו צוותים לטפל בבעיה במהירות.

היתרונות של קישוריות רחבה הם מעבר לנושא הבטיחות. רמזורים יכולים להיות מתואמים יותר, ומכוניות ומשאיות יכולות להתאים את המהירות שלהן כדי להימנע מעצירות במהלך הנסיעה, דבר שיסייע גם לסביבה ולבריאות הנהג.

windriver-1

חברת ווינד ריבר, אשר הכניסה את "מוח" התוכנה לגשושיות המאדים ולמכוניות הנוסעות ברחבי העולם, מקדמת במהירות טכנולוגיה מרושתת שכזו . במהלך 2016 הושקה Wind River Helix Cockpit – פלטפורמת תוכנה עבור מרכזי שליטה של רכבים, הכוללים בין השאר טלמטיקה, מערכות תמיכה בבטיחות ומערכות בידור – המבטיחה כי הם פועלים באופן מסונכרן בזמן אמת.

קישוריות תהיה מרכיב בסיסי לדור החדש של ניידות. דמיינו רכבים, כבישים, רמזורים, חניונים, בתים ומכשירים חכמים, שכולם מסוגלים לתקשר אחד עם האחר. בעתיד מרושת זה, אשר כולל רכבים אוטונומיים, אנו יכולים לצפות לירידה דרסטית של מספר ההרוגים בכבישים, על ידי הוצאה גוברת של הגורם האנושי מהמשוואה.

רכבים ללא נהג הם העתיד, אבל יתכן ויעברו מספר עשורים לפני שהם ייכנסו לשימוש נרחב. בעוד חברת ווינד ריבר מסייעת להביא את החזון האוטונומי הזה לחיים,  הם גם מודעים היטב למציאות איתה נהגים מתמודדים מאחורי הרכב עוד היום, ומספקים טכנולוגיות שיבטיחו כי יוכלו לבצע בבטחה את הנסיעות שלהם גם היום.