כותרות אחרונות
Search

'לילות רמדאן' חוויה תיירותית – תרבותית וקולינרית מעולם אחר – הזדמנות להכיר מקרוב את האוכלוסייה המוסלמית במדינת ישראל

'לילות רמדאן' חוויה תיירותית – תרבותית וקולינרית מעולם אחר

אירועי 'לילות רמדאן' הם הזדמנות מצוינת לבוא ולהכיר מקרוב את האוכלוסייה המוסלמית במדינת ישראל כפי שלא הכרתם; ליהנות מסיורים חווייתיים הלוקחים את המבקר למסע בין הטעמים והריחות בתקופה המיוחדת ביותר בשנה – הרמדאן – ביישובי השרון, וכפרים בצפון הארץ 9.6.2016-5.7.2016

חודש הרמדאן הוא החגיגה הדתית והתרבותית של הדת השנייה בגודלה בישראל, ומרשים אפילו יותר – השנייה בגודלה בעולם.

השנה יחול הרמדאן בין ה-6 ביוני ועד ה-5 ביולי. מצוות האירוח והזכות להתארח היא אחד מסממני חודש הרמדאן, ועל אחת כמה וכמה שכנים קרובים ורחוקים מרחבי הארץ. בחלק מהיישובים הערביים הבינו את הפוטנציאל החווייתי, והפכו את החודש הזה לחוויה תיירותית. עמותת סיכוי, שפועלת לקידום תיירות אזורית משותפת, ופורום 'דרכים שלובות' המאגד עמותות תיירות מקומיות ערביות־יהודיות ובמימון ה – USAID., מארגנת את אירועי "לילות רמדאן"- שלל פעילויות וסיורים מרתקים בכפרים ובערים ערביות, זאת כדי להכיר לציבור הישראלי את מנהגי החברה הערבית, המסורות, הריחות, הצלילים, הקולינריה והאנשים.

יום טיפוסי במהלך חודש הרמדאן מתאפיין בהיפוך הזמנים: היום הופך ללילה והלילה ליום. החל משעות אחה״צ מתחילים בהכנות לארוחת שבירת הצום, ה'איפטאר', ועם רדת החשיכה שוברים המאמינים את הצום בארוחה גדולה וחגיגית. אלו השעות בהם מתעוררים הרחובות לחיים ומתמלאים בחוגגים רבים לאחר יום של צום ולקראת יום צום נוסף. וכך, האירועים והסיורים במסגרת 'לילות רמדאן' מתחילים בשעות אחר הצהריים, ומאפשרים הצצה ליישוב שנמצא במהלך ההכנות לאיפטאר ועד לשעות שלאחר הסעודה.

הסיורים יתקיימו בארבעה אזורים שונים: הגליל המערבי-תחתון, הרי נצרת-עמק יזרעאל, ואדי עארה ואזור השרון הדרומי. בסיורים יוצאים המבקרים לשיטוט בין דוכני השווקים המסורתיים, מתארחים בבתים פתוחים וסועדים את  סעודת ה'איפטאר', מבקרים במסגדים ונפגשים עם תושבי המקום.

״אנחנו מזמינים את הציבור היהודי אלינו לכפרים ולערים, לחוות חוויה ייחודית, לא מוכרת, להכיר תרבות אחרת שנמצאת ממש מעבר לפינה. זה הרבה יותר מחומוס בכפר הערבי השכן, זה להכיר אותנו השכנים, את המנהגים והמורשת שלנו. לתיירות יש כח לחבר בין אנשים ממשיים". אומרת ראנדה חאג׳ יחיא-חוטבא מנהלת שותפה בפרוייקט תיירות אזורית משותפת בעמותת סיכוי.      "אנחנו רוצים לנצל את אזורי התיירות כדי שישמעו את הסיפור המקומי, הערבי. שישמעו את הסיפור של המקום, ושיהודים וערבים יישבו ביחד. זה מעלה את תחושת הגאווה המקומית, אנשים מעוניינים להשמיע את הסיפור שלהם, והציבור היהודי זוכה לשמוע את הסיפור באופן ישיר ולא דרך התקשורת", מוסיף נעם הורוביץ מנכ"ל משותף לעמותת סיכוי.

רשימת הסיורים המאורגנים:

נצרת – עמק יזרעאל

נצרת – טעימה מחוויית הרמדאן:
הסיור יתחיל במרכזה של העיר נצרת, סיור קולינרי של שבירת הצום עם קפה ומתוקים ולאחר מכן סיור לילי הכולל תפילה תחת כיפת השמיים ולקינוח ביקור באחת מחנויות המתוקים בעיר. (50 ₪ לאדם(.

נצרת – לילות רמדאן:
 נפגשים במתחם אלונים שבעמק יזרעאל, נסיעה לנסיב עין, היושב על אחת הנקודות הגבוהות בעיר. המשך בתצפית הפנורמית אל העיר, ירידה לשוק הססגוני וכניסה למסגד הלבן. לקראת סיום הצום, הצטרפות לטקס שבירת הצום עם אחת המשפחות המקומיות, סיור לילי ולקינוח ביקור בחנות מתוקים בעיר.( 175 ₪ לאדם(.

השרון הדרומי

סיור טעימות בכפר קאסם:
מתחילים בכיכר ההנצחה בסקירה על הכפר  המשך ביקור במסגדים המרכזיים בכפר, פגישה עם איש דת שיתקן סקירה קצרה על מנהגי החודש, נמשיך לבית עתיק במרכז הכפר, נסייר בסמטאות הגרעין העתיק עד השוק המיוחד המתאפיין בצבעוניות מיוחדת במהלך חודש הרמדאן. לקראת סיום הסיור נשמע את קול המואזין ונצפה בהתרוקנות השוק תוך דקות ספורות.

(165 ₪ לאדם)

רמדאן בטייבה:
מתחילים בעלייה לתצפית המדהימה שבהר הזבל, הצופה לאיזור השרון, במקום בו עומד הפסל הסביבתי המרהיב "שופרות השלום" נפגש עם האמן היוצר אביטל גבע, נמשיך לפינה נסתרת וקסומה בשדות הסובבים את טייבה, נבקר במסגד השכונתי הקסום, שם נקבל סקירה על מנהגי החודש והאסלם. נמשיך למרכז העיר שם נשמע את סיפורה ההיסטורי של טייבה, נלמד על הקשר המיוחד שבין העיר לאריק שרון, ולקראת שעת סיום הצום נמשיך לארוחת האיפטאר המסורתית באחד מבתי העיר. (165 ₪ לאדם)

דרך הגליל
סיור רמדאן בביירות הקטנה שבגליל – שפרעם: 

סיור רמדאן בשפרעם המכונה בפי התושבים המקומיים גם ביירות הקטנה בשל מגוון הדתות בעיר: מוסלמים, נוצרים  דרוזים ואף יש בה שרידים לחיי יהודים שחיו במקום . שפרעם היא העיר הערבית השישית בגודלה בישראל, חובקת בתוכה שבע גבעות ועבר היסטורי מפואר, שוק עתיק, ריחות תבלינים, מצודת דאהר אל-עומר מהמאה ה-18 ובתים בני מאות שנים שהשתמרו ומשמרים את הקסם המיוחד של העיר. סיור הרמדאן יכלול ביקור בגרעין העתיק, במסגד העתיק של שפרעם וסקירה על שפרעם של פעם והיום. משם נרד לרחוב הראשי על מנת לראות את ההכנות ברחוב לקראת שבירת הצום, בסטות של חמוצים ופלאפל, קובה מיצים וממתקים מיוחדים לחג. לקראת שבירת הצום נעלה לתצפית ונראה את הרחוב המתרוקן ונשמע את התפילה הרביעית שקוראת לצמים לשבור את הצום. נמשיך לבית מקומי ונסעד את סעודת האיפטר ונפגש עם בעלי הבית,  בתום הארוחה נצא  לסיור קצר ברחוב שהתמלא בתושבים היוצאים לתפילת אלתראוויח הייחודית ללילות הרמדאן לבקר קרובים ולקניות.  (150 ₪ לאדם)

לילות רמדאן בסחנין

העיר סחנין השוכנת במרכז הגליל נחשבת לעיר בעלת השפעה על כל החברה הערבית. סיור רמדאן בסחנין יכלול ביקור המעין העתיק של סחנין לשם באים התושבים לקחת מים על מנת לשבור את הצום משם נמשיך למסגד מקומי ונשמע על מנהגי חודש הרמדאן כאשר את תפילת שבירת הצום נשמע מתצפית בקעת סחנין, נמשיך לבית מקומי לסעודת האיפטר ומפגש עם בעלי הבית, בתום הארוחה נצא  לסיור קצר ברחוב שהתמלא בתושבים היוצאים לתפילת אלתראוויח הייחודית ללילות הרמדאן לבקר קרובים ולערוך קניות לאחר מכאן ניכנס לבית מקומי לארוחת שבירת הצום.

(155 ₪ לאדם)

דיר חנא

דיר חנא הוא כפר גלילי קטן שצופה אל נוף מרהיב. סיור רמדאן בדיר חנא יכלול הכרות עם דיר חנא של היום ושל פעם נסייר בלב הכפר, נכנס למסגד עתיק בן 250 שנה שם נשמע על מנהגי חודש הרמדאן. לקראת שבירת הצום נעלה לתצפית ונראה את הרחוב המתרוקן ונשמע את התפילה הרביעית שקוראת לצמים לשבור את הצום. נמשיך לבית מקומי ונסעד את סעודת האיפטר ונפגש עם בעלי הבית, בתום הארוחה נצא  לסיור קצר ברחוב שהתמלא בתושבים היוצאים לתפילת אלתראוויח הייחודית ללילות הרמדאן לבקר קרובים ולקניות.  (150 ₪ לאדם)

tibe 1

כפרי ואדי עארה

ברטעה ואום אלפאחם

ביקור בקונדיטוריה של רמזי שם נצפה בהכנת בצק הקטאיף שימולא אח"כ בתערובת אגוזים או גבינה, נסייר בשוק של ברטעה המזרחית לראות את ההכנות לקראת שבירת הצום, בסטות של חמוצים ופלאפל, ריח הפיתות מהמאפייה והתושבים היוצאים לקניות.בהמשך נצא לתצפית מרהיבה בזמן השקיעה מפסגת אסכנדר שבאום אל פאחם, נחווה את רגעי שבירת הצום, נצא לסעודת האיפטאר באחד מבתי התושבים  ולאחריה סיור לילי רגלי בסמטאות העיר שהתמלאו בתושבים היוצאים לתפילת אלתראוויח הייחודית ללילות הרמדאן, ביקורי קרובים, קניות, ישיבה בבתי קפה והליכה ברחובות לקינוח, היכרות עם סוגי המאפים הייחודים לחג בקונדיטוריה מקומית ואפשרות רכישת מוצרים.

(165 ₪ לאדם)

באקה אל גרבייה

ביקור במכללת אלקאסימי סיור במקום חשיפה קצרה לזרם הצ'ופי שהקים את המכללה, סיור בממצאים הארכיאולוגים שנמצאו באזור. סיור היכרות עם האזור והעיר מנקודת מבט גיאוגרפית, היסטורית ותרבותית עבר מול הווה. סיור בגרעין הישן של באקה, חומת ההפרדה, הליכה לאורכו של הרחוב הראשי לצפייה בהכנות ברחוב לקראת שבירת הצום, בסטות של חמוצים, פלאפל, קובה ומיצים. בקונדיטוריות כבר מוכנים המתוקים האופייניים לרמדאן. קטאיף וזונקול – חתיכות בצק קטנות המטוגנות בשמן רותם ונעטפות בסירופ חם. לקראת שבירת הצום נראה את הרחוב המתרוקן מהתושבים הנוהרים לבתיהם לסעודת האיפטאר. נסעד את סעודת האיפטאר בבית מקומי ונקנח בממתקי רמדאן אופייניים. לאחר מכן נצא לסיור ברחוב שהתמלא בתושבים היוצאים לתפילת אלתראוויח הייחודית ללילות הרמדאן.

(165 ₪ לאדם)

כפר קרע

להכיר את כפר קרע ולחוות את הרמדאן יחד עם אמנה כנעאן – מנהלת עמותת נשים בכפר קרע.

סיור בכפר וצפייה בהתארגנות התושבים לקראת שבירת הצום: קניות אחרונות לקראת סעודת האיפטאר, שיטוט בין דוכני אוכל רחוב: קניית פיתוח טריות מהמאפיות, פלאפל רחוב, המתוקים האופיינים לרמדאן: בסיס הקטאייף שימולא באגוזים או גבינה, והזונקון – חתיכות בצק קטנות המטוגנות בשמן רותח ונעטפות בסירופ מתוק. הגעה לביתה של אמנה, הכנות אחרונות לקראת סעודת האיפטאר, קול המואזין המכריז על תפילה המציינת את שבירת הצום וחוויית השקט העוטף את כל הכפר. נשב לסעודת האיפטאר המורכבת מבישולי נשות עמותת 'למענן למודעות', התנסות בהכנת הקטאיף ובזמן שהוא נאפה בתנור שיחה עם אמנה על מקומה של האישה ברמדאן, מהם מנהגי הרמדאן ועוד.

(165 ₪ לאדם)

עמותת סיכוי: ארגון משותף ליהודים וערבים, אזרחי המדינה, הפועלים יחד במטרה לקדם חברה שוויונית משותפת ליהודים וערבים.

לפרטים נוספים והרשמה לסיורים באתר:

http://www.wadiara.org.il/אירועים/לילות-רמדאן/

יש לבוא בלבוש צנוע המכבד את המקומות בהם נבקר