כותרות אחרונות
Search

לשכת "אבנך ונבנית" המוקדשת לתולדות תל אביב ומורשת העיר, התקבלה ללשכת בני ברית בתל אביב.

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע על ידי  דניאל גרץ נשיא "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

לשכת "אבנך ונבנית" המוקדשת לתולדות תל אביב ומורשת העיר התקבלה ללשכת בני ברית בתל אביב. 

במוזיאון "אנו" מוזיאון העם היהודי ליהדות התפוצות ברמת אביב, התקיים טקס הקבלה לארגון בני ברית, של לשכה חדשה בשם "אבנך ונבנית", אותה יזם ההיסטוריון של תל אביב אילן שחורי, לשכה המוקדשת לתולדות תל אביב ומורשת העיר.

במהלך הטקס הושבעו 36  חברי הלשכה כחברים בארגון בני ברית ואילן שחורי כנשיא הלשכה הושבע על ידי  דניאל גרץ נשיא בני ברית ישראל. הטקס לווה בשישי תל אביב ואריות אופראיות על ידי הזמרת ענת טוביה.

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע על ידי  דניאל גרץ נשיא "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

לטקס החגיגי בו השתתפו ראשי ארגון בני ברית בארץ, שלח נשיא המדינה יצחק הרצוג ברכה (מצורפת) וכן ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ששלח ברכה מוקלטת (מצורפת). את עיריית  תל אביב ייצגה באירוע  סגנית ראש העירייה, חן מיכאלי הממונה על תחום הרווחה והשירותים החברתיים בעיר. במהלך הטקס הושבעו 36  חברי הלשכה כחברים בארגון בני ברית ואילן שחורי כנשיא הלשכה הושבע על ידי  דניאל גרץ נשיא בני ברית ישראל. הטקס לווה בשישי תל אביב ואריות אופראיות על ידי הזמרת ענת טוביה.

 

 

לא במקרה מתקיים טקס הקבלה של לשכת בני ברית החדשה, לשכת "אבנך ונבנית", צפון תל אביב עבר הירקון בראשית חודש ניסן, אפריל למניין האומות. למען  הדיוק בכ' בניסן תרס"ט, החודש לפני 113 שנה הוקמה על ידי עקיבא אריה וויס, שכונת אחוזת בית שהפכה לאחר מכן לשכונת תל אביב ולעיר תל-אביב במנהיגותו של מאיר דיזנגוף. בדיוק 25 שנה קודם לכן, כלומר בכ' בניסן תרנ"ז , אפריל 1887, היום לפני 135, הוקמה על ידי שמעון רוקח, מראשי הקהילה היהודית ביפו באותם ימים, שכונת נווה צדק. שמעון צדק הוא האיש שהוביל חבורת יזמים להקים את לשכת בני ברית השנייה בארץ ישראל, שלוש שנים לאחר נווה צדק, קרי ב 1890. לשכה בשם "שער ציון" שממנה נולדו לאחר מכן גם ביוזמת שמעון רוקח, ספריית "שער ציון" הקיימת עד היום כספרייה העירונית בתל אביב "בית אריאלה", ובית החולים "שער ציון" שהפך לאחר מכן לבית החולים הדסה והמשך לבית החולים רוקח ואיכילוב וכיום המרכז הרפואי תל אביב.

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע כחבר בלשכת "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

בני ברית הוא ארגון יהודי ציוני העוסק בסיוע לקהילה. חבריו מתמקדים בהתנדבות וסיוע אך גם בפעילות חברתית. ארגון "בני ברית" נוסד בשנת תרמ"ד- 1843 בארה"ב, ומקום מושבו בוושינגטון. הוא פועל כיום ב- 58 מדינות בארה"ב, קנדה, דרום אמריקה, אירופה, אוסטרליה ודרום אפריקה. בישראל הוקמה לראשונה לשכת בני ברית ב 1888 בירושלים ולאחר שנתיים גם בנווה צדק. כיום פועלות בישראל כ-50 לשכות, המאורגנות במועצות אזוריות ועורכות פעילויות רחבות היקף, בהשתתפות כ 5,000 פעילים. כל הלשכות עוסקות בעזרה לזולת ובעשיית צדקה.

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע כחבר בלשכת "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

מזה כשנתיים נעשו ההכנות להקמתה של לשכת בני ברית החדשה בתל אביב. לשכת "אבנך ונבנית", הייתה זו יוזמה של אילן שחורי המתמקד מזה 40 שנה בחקר ההיסטוריה של תל אביב. הלשכה החדשה תתמקד בן היתר בתולדות העיר תל אביב ומורשת העיר ותהיה למעשה גם המשכה של לשכת "שער ציון", ההיסטורית, אותה יזם ב 1890 שמעון רוקח. אילן שחורי היה שנים רבות עיתונאי  בכיר בעיתון "הארץ", שימש בן היתר ככתב הפוליטי של העיתון במשך למעלה מ 12 שנה אך את הקריירה העיתונאית שלו החל ככתב לענייני תל-אביב, וכן  הפך למאהבה של העיר הזו ולחוקר הבולט של תולדות תל אביב שהפך את מחקר העיר תל אביב למפעל חיים. חלק מאותו מפעל זו היוזמה ללשכת בני ברית החדשה.

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע כחבר בלשכת "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

לשכת בני ברית החדשה הזו שתפעל בצפון תל אביב ועבר הירקון, תשא את השם "אבנך ונבנית" משפט הלקוח מסמלה של העיר תל-אביב, אותה עיצב במחצית שנות העשרים הצייר נחום גוטמן שקיבל את עצת אביו, הסופר שמחה בן ציון, לכלול בסמל את המשפט "אבנך ונבנית" מתוך הפסוק בספר ירמיהו פרק ל"א, פסוק ג': עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים".

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע על ידי  דניאל גרץ נשיא "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

לפיכך בלשכת "אבנך ונבנית" מעבר לפעולות להנחלת סיפורה של העיר תל אביב, תולדות העיר ומורשת תל-אביב, לתושבים, לתלמידים בבתי הספר ולכלל הציבור, תעסוקה הלשכה,  על פי אמנת ותורת ארגון בני ברית, בהתנדבות ועזרה לזולת. הלשכה התל אביבית תתמקד בסיוע ועזרה למוסדות וארגוני נזקקים הפועלים בתל אביב, כמו למשל מקלטים לנשים נפגעות אלימות, מוסדות לנוער בסיכון, מוסדות לילדים ונוער עם לקויות מורכבות כמו למשל תלמידי בית ספר ונצואלה בשכונת מעוז אביב,  קשישים ניצולי שואה בעיקר ב"מועדון קפה אירופה לניצולי שואה, קשישים בודדים ועוד…

 

אילן שחורי נשיא לשכת "אבנך ונבנית" הושבע כחבר בלשכת "בני ברית ישראל" – צילום: יעקב קונפורטי

 

 דברי אילן שחורי בטקס: "לא במקרה מתקיים טקס הקבלה של לשכת בני ברית החדשה, לשכת אבנך ונבנית, צפון תל אביב עבר הירקון, בראשית חודש ניסן, אפריל למניין האומות. למען  הדיוק בכ' בניסן תרס"ט"….

 

החודש לפני 113 שנה הוקמה על ידי עקיבא אריה וויס, שכונת אחוזת בית שהפכה לאחר מכן לשכונת תל אביב ולעיר תל-אביב במנהיגותו של מאיר דיזנגוף. בדיוק 22 שנה קודם לכן, כלומר בכ' בניסן תרנ"ז , אפריל 1887, היום לפני 135, הוקמה על ידי שמעון רוקח, מראשי הקהילה היהודית ביפו באותם ימים, שכונת נווה צדק.

 

שמעון רוקח הוא האיש שהוביל חבורת יזמים להקים את לשכת בני ברית השנייה בארץ ישראל, שלוש שנים לאחר נווה צדק, קרי ב 1890. לשכה בשם "שער ציון" שממנה נולדו לאחר מכן גם ביוזמת שמעון רוקח, ספריית "שער ציון" הקיימת עד היום כספרייה העירונית בתל אביב "בית אריאלה", ובית החולים "שער ציון" שהפך לאחר מכן לבית החולים הדסה והמשך לבית החולים רוקח ואיכילוב וכיום המרכז הרפואי תל אביב.

 

מזה כשנתיים נעשו ההכנות להקמתה של הלשכה החדשה הזו, כמו חלום שלי שהתגשם. כמי שעוסק עשרות שנים בחקר תולדות העיר תל אביב, הייתה כוונתי להביא להקמת לשכה חדשה, שמעבר לפעילות הרגילה של בני ברית, תתמקד גם בתולדות העיר תל אביב ומורשת העיר ותהיה למעשה גם המשכה של לשכת "שער ציון, ההיסטורית, אותה יזם ב 1890 שמעון רוקח.

 

לשכת בני ברית החדשה הזו שתפעל בצפון תל אביב ועבר הירקון, תשא את השם "אבנך ונבנית" משפט הלקוח מסמלה של העיר תל-אביב, אותה עיצב במחצית שנות העשרים הצייר נחום גוטמן שקיבל את עצת אביו, הסופר שמחה בן ציון, לכלול בסמל את המשפט "אבנך ונבנית" מתוך הפסוק בספר ירמיהו פרק ל"א, פסוק ג': עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים" .

 

לארגון בני ברית ופעילותיו נחשפתי לפני כ-40 שנה. הייתי אז כתב צעיר בעיתון "הארץ" בתפקידי הראשון ככתב הארץ בתל אביב. הכרתי אז את יו"ר סיעת הצעירים בסיעת מפלגת העבודה במועצת העירייה, נתן וולוך והוא הציע לי לצאת לסדרת מפגשי נוער בארצות הברית ולהתארך במשך ששה שבועות בעיירות נידחות אמריקאיות, באמצעות ארגון בינלאומי השייך לאו"ם שייצג אז "אקספרימנט אין אינטרנשיונל ליבינג ",  אותי שלחו לעיירה סנט מארי באוהיו והתארחתי אצל משפחות מטעם ארגון רוטרי. הייתי צריך לחיות כפי שהם חיו, להתעורר בחמש בבוקר לעבוד בחווה ובכל הפעילות ופעם בשבוע, באיזור אחר של העיר ואצל משפחתה אחרת, להרצות על ישראל במפגש השבועי של ארוחת הצהריים. באחד המפגשים הגיע אלי משפחה יהודית, שסיפרה כי הם גרים בעיירה אחרת סמוכה, שם פועל אירגון יהודי בשם בני ברית ושאלו  אם אהיה מוכן להרצות גם להם. הם הציעו לי להיות אורח לשבוע אצלם. כמובן הסכמתי ובמשך שבוע נפגשתי כל ערב עם חברי בני ברית מהאיזור ונחשפתי למלוא עוצמתו של האירגון.

 

במשך שנים לאחר מכן רציתי לפעול במסגרת בני ברית בישראל משהתעמקתי במחקר על תולדות תל אביב,  ביקשתי כבר אז להקים לשכה כזו שתעסוק בין היתר בתולדות העיר. מסיבות שונות הדבר לא יצא לפועל. בעשרים השנה האחרונות אני משמש גם כמורה דרך והדרכתי עשרות רבות של קבוצות גם בתל אביב. מידי פעם היו אלו קבוצות של בני ברית. או אז התעוררה בי שוב הנוסטלגיה והייתי מספר לחבורה על הרצון שלי להקים לשכה חדשה.

 

 התפנית הייתה לפני כשנתיים, הגיע אלי קבוצה מאיזור השרון ובחבורה הזו הייתה פעילה שהתעניינה בתוכנית שלי. שמה היה ריבה אורי והיא יושבת כאן איתנו. ריבה העבירה את הפרטים שלי לנשיא בני ברית דניאל גרץ, גם הוא פה, ומכאן הכל החל להתגלגל.

 

כמה חודשים לפני שהחלה מגפת הקורונה התקשר אלי בוקר אחד, אדם שהציג עצמו בשם ניסו מיסיסטרנו וסיפר כי הוא  יו״ר המועצה האזורית תל אביב של אירגון בני ברית, הפונה אלי  מטעם נשיא בני ברית, לאור הבקשה  שלי להקמת לשכה חדשה. כך החל התהליך והתגלגל, במהלך ימי הקורונה. היו לא מעט פגישות הכנה איתו. ניסו סייע לא מעט באותה תקופה ואט לאט התוכנית להקמתה של השלכה החדשה רקמה עור וגידים. הצלחנו לגייס לא מעט חברים והנה אנו היום כאן, חוגגים את טקס הקבלה לאירגון.

 

בערב חגיגי זה, אני חייב גם להודות לאיש יקר, דני כהן, נשיא לשכת בני ברית "גלגל החיים". דני נענה לבקשתו של דניאל גרץ לשמש כמנטור של הלשכה שלנו ולהוביל אותה בשלביה הראשונים וכמובן להכין את כולנו לערב זה.  הדרכתו של דני כהן, מקצועיותו  נעימותו, הסבריו, תרמו לנו רבות ועל כך  אנו, כל חברי לשכת אבנך ונבנית מודים לו רבות.

 

לסיום חשוב לומר, אנו בלשכת "אבנך ונבנית" מעבר לפעולתנו להנחלת סיפורה של העיר תל אביב, תולדות העיר ומורשתה  לתושבי האזור, לתלמידים בבתי הספר ולכלל הציבור. הלשכה שלנו תעסוק, על פי אמנת ותורת ארגון בני ברית, בהתנדבות ועזרה לזולת. כלשכה תל אביבית אנו נתמקד בסיוע ועזרה למוסדות וארגוני נזקקים הפועלים בתל אביב, כמו למשל מקלטים לנשים נפגעות אלימות, מוסדות לנוער בסיכון, מוסדות לילדים ונוער עם לקויות מורכבות כמו למשל תלמידי בית ספר ונצואלה בשכונת מעוז אביב,  קשישים ניצולי שואה כמו ב"מועדון קפה אירופה" קשישים בודדים ועוד…

 

יש לנו חבורה נפלאה של פעילים, ואני בטוח, אתם שם בצמרת הארגון עוד תשמעו עלינו רבות."