כותרות אחרונות
Search

מדריך להסרת תכני טרור, אנטישמיות ושנאת ישראל בזמן המלחמה. באדיבות: התנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

 

 

מדריך להסרת תכני טרור, אנטישמיות ושנאת ישראל בזמן המלחמה.

באדיבות: התנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

 

בשמחת תורה 2023, פתח ארגון החמאס בהתקפה רצחנית על ישראל וגרר את האזור כולו למעגל אלימות שסופו לא נראה לעין. אף שמרחץ הדמים האכזרי של חמאס עורר ברוב העולם שאט נפש ותמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, גורמים אנטישמיים ותומכי טרור "חוגגים" את הארוע ומפיצים ברשת דיסאינפורמציה ותכני שנאה כנגד ישראל וכנגד יהודים.

 

גורמים עוינים אלה חיים בתחושה שאין דין ואין דיין ברשת, וכי מדבר בעולם פרוץ שבו הם יכולים להפיץ דברי שטנה והסתה כראוך עיניהם. ולא היא. בשנים האחרונות כל הרשתות פיתחו מנגנונים שמאפשרים דיווח (report) על תכנים מסיתים ועל תכני שנאה. בעקבות דיווחים כאלה הפוסט נבחן באופן אוטומטי או בעין אנושית והרשת יכולה להחליט להסירו ובמקרים חריגים גם לחסום חשבונות. 

 

ההתגייסות יוצאת הדופן של ישראלים מאז מתקפת שמחת תורה לא פסחה גם על זירת השיח ברשת. ישראלים מתנדבים מנהלים פעילות "הסברה" ענפה ומשתתפים בשיח ברשת בכל רחבי העולם. כדי לסייע במלאכת הקודש הזו לנוכח ההצפה במידע שקרי ומסית נגד ישראל, הכינה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת מדריך לדיווח על תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראלים שיאפשרו להביא להסרתם של תכנים כאלה מפלטפורמות אינטרנטיות.

 

אלה עיקרי המדריך:

כשמדווחים על פרופיל, יש לציין מהי הקטגוריה בגללה מתבקשת ההסרה. עקרונות:

  1. מידע שקרי בפוסט או סרטון ברשתות ששייכות למטא (פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס): לדווח בקטגוריה של מידע שקרי בנוגע לפוליטיקה.

 

  1. תכני תמיכה, דברי שבח, הצדקה, גיוס כספים או סיוע לחמאס, לדמויות מהארגון או להתקפה בשמחת תורה: לדווח בקטגוריה של טרור או ארגון מסוכן.

 

  1. תכנים מילוליים או חזותיים המהווים הצהרת כוונות לאלימות או חטיפה כלפי ישראל או לתמיכה בפעולה כזו: לדווח בקטגוריה של אלימות.

 

  1. תוכן מילולי או חזותי של השפלה, דימוי לבע"ח, לפושעים, שלילת קיום או לעג לישראל, להתקפה בשמחת תורה או למותקפים: לדווח דברי שטנה לגבי מוצא לאומי או שנאה והטרדה.

 

  1. תכני איום, שאיפה, קריאה או עידוד אחרים, לגרימה לפציעה פיזית לישראלים: לדווח על אלימות והטרדה.
  2. בחלק מהרשתות תוכן קשה לצפייה ידווח כתוכן אלים ובוטה.
  3. מומלץ לעבור על העמוד או הפרופיל ולדווח על מספר פוסטים ממנו בקטגוריה של טרור, כדי שבפייסבוק יבינו שמדובר בדף עם תכני טרור.
  4. בטיקטוק, תיאוריות קונספירציה אלימות או מלאות שנאה שגורמות לדעה קדומה לגבי ישראלים, או מידע על אירוע שהתרחש כרגע ואין עליו עדיין מספיק מידע מאומת או תאוריות קונספירציה לא מבוססות: לדווח מידע מוטעה פוגעני.
  5. תמונות שעברו עריכה לצורך עיוות המציאות: לדווח מידע מוטעה מסוג דיפ-פייק.
  6. תוכן מילולי או חזותי של השפלה, דימוי לבע"ח, לפושעים, בטענה לנחיתות מוסרית לישראלים, לדווח שנאה והטרדה.  
  7. ניתן לדווח על פרופיל או על דף עסקי – ולא רק על תכנים ספציפיים בו. אולם דיווח כזה יעשה רק אם כל הפוסטים בפרופיל (או רובם המוחלט) מפרים את כללי הפלטפורמה או ששם הפרופיל, התמונה או הביו ("אודות") שלו מכילים תכני שנאה/הסתה/אלימות. גם אם נוקטים בדרך זו, חשוב לדווח גם על תכנים ספציפיים כבעייתיים ולא רק על פרופילים שלמים. הפלטפורמה יכולה לבחור לחסום את הפרופיל כולו גם בגלל פוסט פוגעני אחד או כמה בודדים.

 

שימו לב: לא ניתן לדווח על דברי שטנה ואלימות המופנים כנגד מדינת ישראל (פרט לתיאורית קונספירציה), שכן מדינות נחשבות לישות שניתן להפנות כלפיהן אמירות כאלה.

 

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת הקימה גם קבוצת וואסאפ ייעודית שבה חברים מאות מתנדבים שמשתפים תכנים ופרופילים לצורך דיווח, על מנת שאצל הרשתות יצטברו תלונות רבות על תכנים מסיתים. הקבוצה נקראת __ וניתן להצטרף אליה ולתרום למאמץ ההסברתי.

 

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת היא עמותה ישראלית שפועלת לניטור ודיווח תכנים אנטישמיים במרחב המקוון. התנועה היא בין הגופים היחידים בעולם שמדווח על תכנים אלו מדי יום ומדי שעה במגוון שפות ורשתות חברתיות. התנועה פועלת להעלאת המודעות סביב תופעת השנאה במרחב המקוון יחד עם קידום שיח פלורליסטי בקרב הדור הצעיר בארץ ובעולם.