כותרות אחרונות
Search

מומחים לסייבר מזהירים אחרי התקיפה על מקורות המים, התקיפה הבאה תהיה על רשת החשמל והיא עלולה לגרום ליותר נזקים מהקורונה.

Image by Gerd Altmann from Pixabay 

אחרי התקיפה על מקורות המים!

מומחים לסייבר מזהירים אחרי התקיפה על מקורות המים, התקיפה הבאה תהיה על רשת החשמל והיא עלולה לגרום ליותר נזקים מהקורונה.

לפני מספר חודשים ניסתה איראן לתקוף את מערכות המחשב של תשתית המים בישראל. התקיפה האיראנית לא הצליחה להשיג את מטרתה אך מומחים לסייבר ולתשתיות חשמל מזהירים כי בפעם הבאה התקיפה עלולה להיות על תשתית החשמל של ישראל, שם הנזק עלול להוות אסון לאומי.

 

מתקפות סייבר הפכו לדבר שבשגרה וככל שהתפתח עולם המערכות הממוחשבות כך גם התרחב מאגר המטרות האפשריות לתקיפות סייבר. בשנים האחרונות עלו מספר התקיפות על המערכות המנהלות את התשתיות בישראל כאשר האחרונה שהתפרסמה הייתה רק לפני מספר חודשים אז תקפה איראן תשתיות מים בישראל. התקיפה לא הצליחה, אך מומחים מזהירים, כי המטרה המרכזית של מדינות וגופי טרור היא רשת החשמל העלולה לשתק את המדינה במקרה של פגיעה מוצלחת.

 

דר הראל מנשרי – צילום: אליאור רווה

 

ד"ר הראל מנשרי, ראש מערך הסייבר במכון טכנולוגי HIT וממקימי מערך הסייבר של השב"כ, מסביר את החשיבות ביצירת הגנת סייבר על התשתיות: "כולם מודעים לחשיבות השמירה על ה-IT, האינפורמציה במערכות מחשב. במשך שנים יצרנים ומדינות התעלמו מהסכנות בעולם הOT, התהליכים התפעוליים של מערכות ממוחשבות שבקצה שלהן ישנה פעילות פיזית. הסכנות בפגיעה במערכות אלו היא קריטית למדינה ועלולה לייצר משברים לאומיים גדולים פי כמה מהקורונה".

 

ד"ר מנשרי מתייחס בדבריו בין היתר, למערכות SCADA המורכבות ממערך של חיישנים, בקרים ומערכות מחשב המקשרת בין כל הרכיבים ומורכבת על התשתית. "כשהתחילו לבנות מערכות סקאדה, אף אחד לא חשש מעולם הסייבר" מספר ד"ר מנשרי "ולכן, כאשר יצרו מערכות תקשורת בין החיישנים הפזורים בשטח, לפעמים על פני קילומטרים רבים, לא חשבו להגן עליהם. כיום יש יותר מודעות ובכל העולם מאמצים מתודולוגיות להגנת סייבר על התשתיות. ישראל סופגת ניסיונות פגיעה במערכות התשתית בארץ באופן יומי. אנחנו גאים בכך שסטודנטים לתארים מתקדמים במכון שלנו שותפים בהנחייתי במחקר שמטרתו לסייע למערך הסייבר בהגנה על התשתיות החיוניות".   

 

אופיר גורן – צילום: ניב קנטור

 

אופיר גורן, מנכ"ל חברת Eaton בישראל, החברה השלישית בגודלה בעולם לניהול אנרגיה ותשתיות חשמל, התייחס לנושא וסיפר על הנזקים האפשריים מפגיעה במערכות החשמל: "התשתית החשובה מכולן היא תשתית החשמל. בלעדיה שום דבר לא יעבוד – מערכות פיננסיות, בתי חולים, מתקנים ביטחוניים ועוד. בעולם כיום כמעט כל בניין ועסק דורש אספקת אנרגיה רציפה ואמינה. ישנן חברות ומבנים ביטחוניים שעבורם הפסקת חשמל היא לא רק חוסר נוחות זמני אלא סכנה ממשית למידע, הכנסות ולעיתים אף חיים.

 

"תקיפה של מערכות תשתית לרוב היא תקיפה המשפיעה על אחד ממרכיביי המערכת במטרה לגרום לו 'לשקר' למחשב המרכזי או לגרום למחשב לחשוב שקיבל מידע מחיישן. כך ניתן לדוגמה להגיד לחיישן שידווח על ירידת מתח בתשתית, מה שיגרום לעומס יתר, התחממות של המערכת, ניתוקים, פגיעה ברצף החשמל ועוד".

 

גורן מסביר כי לא כל תקיפה תפיל את החשמל במדינה, חברות חשמל בעולם מצטיידות במערכות הגנת סייבר מהטובות בעולם, אבל כיום גם התעשייה בארץ נמצאת על הכוונת של ההאקרים. "התעשייה הפכה בשנים האחרונות לדיגיטלית ומתוקשרת יותר מתמיד. בינה מלאכותית, האינטרנט של הדברים בתעשייה, רובוטים ובקרה תעשייתית מספקים יתרונות רבים אך גם הופכים ארגונים לפגיעים. לכן חשוב לקדם שירותי אבטחת סייבר לטכנולוגיה התפעולית כדי לסייע בשמירה על רציפות וביטחון המשתמשים. בגלל הסכנות הרבות, חברות צריכות לוודא כי התשתית שלהן מוגנת באמצעות מערכות הגנת הסייבר העדכניות ביותר, אלה היכולות להתמודד גם עם איומים חדשים המתרחשים כל הזמן".